Bukefalos 28 år!

Vad behöver jag för tröja/jacka?

MCP

Trådstartare
Dags att fråga bukeoraklet igen.

Söker efter en varm tröja eller jacka att ha med på vandringar där risken för kallare temperaturer finns (sommarsäsong, alltså inga vintertemperaturer).
Den bör vara varm och lätt, och packas ihop så litet som möjligt. Helst inte riktigt dun.
Ett plus är ju också om den inte ruinerar en (även om jag ju vet att man med friluftsgrejsoftas får punga ut en del för kvalité)
 
Det finns en mängd syntetisolerande tröjor numera. Inte lika bra som dun, men klart användbara. Jag har en Patagonia micro puff, som överlag får bra recensioner i lättviktssegmentet. Skulle jag köpa en ny idag hade jag nog valt Haglöfs "mimic", är extremt nöjd med både duntröjan och lättviktsfleecen i LIM-serien.

Tänker man sig att vara lite mer stadsmässig verkar "Dunfri" från houdini vara populära.

Vill man på riktigt vara både varm och lätt är det tyvärr bara dun som gäller. LIM Essens är med på varenda utfärd sedan jag skaffade den, suveränt när man har närmare 20°C på dagen och under 5°C på natten. Någon form av skal ovanpå, anpassat efter aktiviteten.
 
Det finns en mängd syntetisolerande tröjor numera. Inte lika bra som dun, men klart användbara. Jag har en Patagonia micro puff, som överlag får bra recensioner i lättviktssegmentet. Skulle jag köpa en ny idag hade jag nog valt Haglöfs "mimic", är extremt nöjd med både duntröjan och lättviktsfleecen i LIM-serien.

Tänker man sig att vara lite mer stadsmässig verkar "Dunfri" från houdini vara populära.

Vill man på riktigt vara både varm och lätt är det tyvärr bara dun som gäller. LIM Essens är med på varenda utfärd sedan jag skaffade den, suveränt när man har närmare 20°C på dagen och under 5°C på natten. Någon form av skal ovanpå, anpassat efter aktiviteten.

Tackar för förslagen, ska börja googla och kolla upp dem nu.
Jag är inte helt anti till dun, men jag ogillar överlag det där "dunskräpandet" som hör till. Och så tror (märkväl tror, som sagt) jag att jag reagerar lite på dun, har oftast blivit lite konstig i näsan/bihålorna när jag använt en av mina dunjackor. Det är iofs kanske skillnad på dun också, den här jackan är inte ur dyraste segmentet.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 924
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 299
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 647
Senast: kma
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 866
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp