Vad behöver en valp?

Snostjerna

Trådstartare
Ja, nu menar jag inte de basala sakerna som tid, kunskap osv, utan rent materiellt.
Det var längesedan jag hade hund och behöver uppdateras! :laugh:
Bur till bilen, koppel och mat som uppf. rekommenderar, samt skålar och sådant har jag ju koll på. Men mer?
Kom med era bästa tips på vad man ska ha hemma när man hämtar hem valp!
Tips utöver materiella ting är såklart även det välkommet!!

Nu är valparna nyfödda, så det är ett bra tag kvar tills det är dags att få hem den, men man kan ju passa på att förbereda sig ordentligt medan man längtar?!:bump:

Sv: Vad behöver en valp?

Tipset antecknat, tackar! :)
Det blir en Aussie tjej (Australian Shepherd) en minst sagt efterlängtad sådan eftersom vi har väntat i 2,5 år på en tik från den kenneln...:love:

Ättika!
Perfekt att ha på sådant som de små varelserna vill tugga på när man vänder ryggen till och itne har möjlighet att säga åt dem.. :devil::angel:

Ingefära ska vara bra också får att få dom att undvika att tugga på grejer. har inte testat själv bara hört det.

Har du
  • en bra klotång
  • en borste (även hundar med skötselfri päls är bra att vänja vid ompysslande)
  • febertermometer
  • lite bandagepryttlar
  • någonstans att sova
  • några leksaker (en pip, ett gosedjur, en boll körde vi på)
  • tillåtna saker att tugga på (ben, dina händer...)
  • tidningar om valpen inte är hyfsat rumsren
  • KOMPOSTGALLER (som redan sagts...)
  • kabelrännor och kabelskydd ;)
  • handduk att torka blöta tassar med

så ska du klara dig bra, tror jag ;)

Toppen, toppen!
Hur tänker ni när det kommer till sovplats för hunden?
Kör ni på hundbädd eller bara en filt/fäll eller något annat?

Zumi hade med sig en pläd från uppfödaren som vi lade i en såndär plastkorg (tål valptänder, tänkte jag), och den pläden har varit hennes favorit hela tiden. När hon växte ur korgen hade vi bara pläden liggandes på golvet (dubbelvikt). På andra ställen i lägenheten har hon filtar och mattor hon ligger på, och i sovrummet sover hon numera alltid i sängen :)

Hmm... Till Sigge skaffade vi (det mesta materiellt, men skriver av allt på min lista över kostnader):

- Mat
- Skålar
- Koppel
- Halsband
- Kam och karda
- Klosax
- Bädd
- Leksaker
- Tuggben
- Hundgodis
- Trimknivar
- Tandborste
- Fästingmedel
- Valpkurs
- Kompostgaller
- Disktrasa ;)
- Vaccination
- Försäkring
- Badkarsmatta (som halkskydd till trimning)
- Barnlyssnare (vet inte vad de heter, fick låna av mamma, så man hör om han gnäller om man lämnar honom ensam om man är i närheten. Dock aldrig använt).
- Fästingborttagare
- Sladdskydd
- Har även konstaterat att en tjockare filt kan vara bra om man åker bort och inte vill släpa med korgen.
- Bricka till halsbandet med telnr på.

Tror det var allt :)

här kommer mitt tips i fall du nu inte har det så rekomendera jag att du skaffar

ett stycke skurmopp eller skurtrasa plus tillhöranda hink vatten finns i kranen :D

hi, hi! :D
Jodå, hink och mopp finns i hushållet, men man kanske skulle skaffa sig en lite flashig hink som ka stå framme för jämnan den första tiden :idea:
Tusen tack för många bra råd och tips!
Nu ska jag börja leta det viktigaste (enligt min sambo ;) ): ett snyggt halsband med nitar...:rofl:

Hur tänker ni när det kommer till sovplats för hunden?
Kör ni på hundbädd eller bara en filt/fäll eller något annat?

Jag kör på hundbäddAR. Flera. I alla fall om hunden inte kommer få vara i soffor/sängar, för jag tycker att hunden ska ha mer än ett bekvämt ställe att ligga på.

Jag kör som sagt på hundbädd/korg (har en, bor i en trea men för tillfället används inte ett rum utan står stängt konstant).
Hunden sover varsomhelst på dagtid, nattetid vill han ha det mjukt. Men nu har han gått övergått från bädden till en filt eller vårat överkast så här verkar det inte behövas fler bäddar :p Fast det beror väl iof på också ifall man tycker det är ok eller inte. Vår hund får vara överallt utom i sängen.

*KL
Jag ska också bli valpmamma om ca 7 veckor:D Följer gärna tråden och tar emot tips då det blir min första valp!

hi, hi! :D
Jodå, hink och mopp finns i hushållet, men man kanske skulle skaffa sig en lite flashig hink som ka stå framme för jämnan den första tiden :idea:
Tusen tack för många bra råd och tips!
Nu ska jag börja leta det viktigaste (enligt min sambo ;) ): ett snyggt halsband med nitar...:rofl:

det är lika bra att plocka fram hinken och moppen innan halsbandet så har du vanan inne:D

Delvis KL...
Red_Chili: Mycket smart med olika bäddar!
(Måste också säga att jag älskar bilden på din avatar! Min moster hade Salukis och de är härliga hundar!!)

vickis-Pajala: så jag måste börja träna på att städa redan... Nedrans!:D:angel:
hi hi!

Alla som svarat: Stort tack för många bra tips!!:bow:

Senast ändrad:

Sparkar liv i min gamla tråd :)
Här kommer ett av mina bästa valptips!
Ajax (eller liknande) allrengörings våtservetter!! Superbra och man slipper snubbla över mopphinken hela tiden ;)

Bädd (och filt/likn att ta med om ni reser bort ofta)
Skålar
Mat (gammal och ev ny)
Ben
Leksaker
Kompostgaller
Fästingmedel
ev. kammar, saxar osv
Klosax
tandborste och tandkräm kan vara bra
Halsband
Koppel
Hundgodis
Bur om ni har bil
Reflexer (nu är det ju vår/sommar när du får hem valpen men det är mörkt då också).
Disktrasor att torka olyckor med

Ordna försäkring
Kolla om du har folk som kan ställa upp som hundvakt vid behov
Närmsta veterinär är alltid bra att veta

Edit: Haha såg varken att tråden var gammal eller att jag svarat förut.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 462
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 704
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och... 2
Svar
20
· Visningar
3 534
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025