Vad behöver man kunna som bilägare?

hljomalind

Trådstartare
Jag har fått en bil! Har haft körkort i 17 år, men har bara kört hyrbil/andras bilar sporadiskt och varken jag eller sambon kan ett dugg om bilskötsel, underhåll och motorer. :o Känns ungefär som att skaffa egen häst efter att enbart ha gått på ridskola.

Vad borde jag lära mig som bilägare? Vilka kontroller och servningar bör man själv kunna göra av bilen och hur ofta? Nåt speciellt som är bra att tänka på för att minska risken att råka ut för plötsliga tråkigheter? Jag har aldrig haft nåt motorintresse, och är därför ganska lost, men brukar inte ha jättesvårt att begripa mig på teknik när jag väl ger mig på det.

Bilen är en 27 år gammal liten tantbil, väl omhändertagen av min mormor genom alla år. Ska inte ha varit några större problem med den, och det enda vi märker av är att den är lite ryckig precis när man kör iväg, blir bra när man gasat på lite.

Sv: Vad behöver man kunna som bilägare?

Börja med att lämna in den på service så allting fungerar så du inte står där en kall morgon. Sen lär du dig fylla på olja vatten och spolarvätska. Kolla lufttryck i däcken ska man också kunna tycker jag. Byta torkarblad kan också vara bra att kunna. Tändstift och sånt kollar de på servicen så att den inte rycker när du startar.

Tack för ditt svar! :)

Får kolla upp lite kring servicealternativ häromkring. Vet att mormor varit duktig på att ha in den regelbundet, men vet inte när det var senast.
Så det kan vara tändstiftet som gör den ryckig alltså? Bra att veta, får ta tag i det!

Med en så gammal bil är en Hayes verkstadshandbok guld värd!

Senast ändrad:

Kolla i handskfacket efter serviceboken. Där i bör senaste service stå med datum osv. Att sköta servicen på bilen är viktigt om man vill att motorn ska må bra och bilen hålla.
Lämnar du in bilen regelbundet för service så byter de filter, olja och tändstift. Sen behöver man fylla på spolarvätska och kylarvätska allt eftersom. Kolla oljan med jämna mellanrum bör du också ifall den behöver fyllas på.

jag är en slarver på service. men fick ett uppvaknande sist när jag fick se hur min olja och filtren till bilen såg ut :o
Den gick från att dra 0,90 till 0,72 i bensin nu när motorn slipper jobba så ansträngt :)

Gamla bilar är lättare att serva själv än nya. Man ser liksom vad allting är. Och som esco säger, köp en Hayes till den. Där står allt från minsta lilla skruv :D

Annars så avgörs nog behovet av storleken på den egna plånboken.

Byta torkarblad gör de på macken om man ber snällt, kolla lufttrycket är inte heller så svårt att lära sig.

Många bra svar ovanför.

Om du vill att bilen ska hålla länge, så är det bästa du kan göra för den att byta olja+oljefilter två gånger om året (om du kör en del, annars ska en gång om året räcka).

Vidare, _lyssna_ på bilen. Om den börjar skramla, låta eller vibrera, så försöker den berätta för dig att något är fel. Klura ut vad det är, och åtgärda det innan det blir värre.
Du skulle väl inte rida en halt häst? Samma koncept här.

Vidare. Tänk på att kolla igenom att du har allt i bilen som du skulle kunna behöva. Finns där reservdäck? I så fall, har det rätt lufttryck? Har det börjat torka och spricka? Finns det nog med verktyg i bilen för att kunna byta däck? Vet du hur man byter däck?
Finns varningstriangel i bilen?

Andra saker som jag (personligen) tycker om att ha i bilen:
* Sjukvårdslåda (om man kommer fram till en olycka)
* Kniv (om man är med i eller kommer fram till en vilt-olycka)
* Startkablar
* Filt (om man blir fast någonstans där det är kallt)
* Ficklampa

* Kniv (om man är med i eller kommer fram till en vilt-olycka)

Ska man vara riktigt noga är det ett brott mot knivlagen tror jag, men självklart har man en kniv i bilen iallafall.

Från polisens hemsida:

Enligt lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (1988:254) är det förbjudet att ha den här typen av vapen på allmän plats, inom skolområde eller i fordon på allmän plats.

Lägger till: reflexväst! Har ju ingenting med bilvård att göra, men är himla smart att ha i bilen.

Det är skönt att ha ett par enkla arbetshandskar i bilen så slipper man bli så skitig om händerna om man behöver byta däck på grund av punktering.

Egentligen ingenting, bara man är medveten om att bilen behöver regelbunden service.

Med en så gammal bil är det också bra om man har någon bilkunnig vän/bra mekaniker i sin närhet. Det är inte riktigt som att skruva ny bil ;)

*kl

lägger till att en skyffel/spade är också bra att ha. Speciellt under vintersäsongen.:D

En gammal trasmatta i bagaget. Som underlag om man kör skitiga saker och kör man i diket en hal vinterdag så är det bara att lägga den under däcket så får man fäste - funkar för det mesta.
Ang kniven så måste man ju inte ha en rambokniv. Går bra med en mindre pennkniv med tillåtna mått.

Tack för alla bra svar! :)

escodobe: bra tips om haynes handböcker, det var inget jag kände till. Kollade, och mitt bilmärke fanns bara i nån amerikansk och australiensisk variant som just nu var "out of stock" men kanske går få tag i senare. Tror jag skulle kunna tycka det vore lite kul att snöa in lite på nåt jag aldrig varit intresserad av innan faktiskt.

Voff: Enligt serviceboken i handskfacket var senaste service -91. Så där har det nog slarvats med att skriva i, jag får ringa mormor och kolla helt enkelt. Jag vet att hon varit noga med att serva bilen, men kanske inte allra sista tiden när hon kört så lite.

lill-sis: Plånboken är inte stor, och vi hade inte tänkt skaffa bil alls om vi inte fått denna gratis och lägligt nu i samband med att vi ska ha barn. Just därför jättebra med era tips, både på vad som är möjligt att lära sig kolla/fixa själv och vad som är bra att tänka på förebyggande, för skulle det bli något riktigt kostsamt som händer denna bil blir det ju skroten (det blir det väl ändå förr eller senare, men kan ju vara kul att köra ett tag först i alla fall)

stallmannen, aiquen, hestmannen, Lilla gubben och Luff: Bra att ni tipsar om vad som är bra att ha i bilen. Vi pratade t.ex. just häromdan om att vi skulle ta ut de där filtarna som skräpar i kofferten, men nu får de allt ligga kvar där och få sällskap med lite annat smått och gott. :)

Tjôta: Bilmekande kompis står högt på önskelistan här, får jobba på det! Minns ju vad bra pappa hade det som bara körde hem bilen till grannen, som lagade allt billigt mot att pappa hjälpte honom med nåt pappersarbete. (mindre kul för mig den gången bilen hade fått en oförklarlig buckla, "Nån måste ha kört på vår bil och smitit!" och denne allvetande granne direkt sa "precis en sån buckla får man om man råkar backa in i den där stenen på Aspvägen". och det var ju jag som kört vid aspvägen på min tidningsrunda, det visste pappa mycket väl. Speciellt svårt att ta sig ur den knipan blev det när pappa dessutom hittade rött billack på stenen i fråga. :p )

Jag hade i erat fall börjat med att ta bilen till en auktoriserad bilverkstad för en ordentlig service inför vintern. Speciellt eftersom ni verkar så gröna på bilvård och det är så oklart när bilen fick lite omvårdnad sist. Var med när den servas och fråga och titta så lär du dig lite under tiden. Be att dom kollar så glykolhalen är bra i kylarvätskan och sånna smågrejor som ni kan fixa själva sen under vintern.

När det är klart ber ni att få en ordentlig stämpel i boken så vet ni vad ni har att utgå ifrån sen.

Yxa är bra att ha så man kan hugga av grangrenar om man behöver komma upp ur ett dike vintertid.
Domkraft, vatten o värmeljus.

Liknande trådar

Äldre Jag vill bara sätta mig i en hörn och tjura, alternativt gråta ögonen ur mig. Varenda fiber i min kropp skriker bara "JAG VILL INTE GÖRA... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 327
Senast: kopparberg
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka