Vad behöver man till dagis?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare RIA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 8 978

RIA

Trådstartare
Vad behöver barnen egentligen på dagis?

Några klädrekommendationer?

gummistövlar-fodrade eller ofodrade? Hört att det är bäst med ullsockar?

regnkläder? ni som har barn på dagis, 2 delat eller en regnoverall?
är skalkläder att föredra, så får man ju underställ kallare dagar å slipper köpa separat?

Vilka utekläder har ni?
dubbla uppsättningar av något speciellt?

Å SKOR!
Något bra skomärke som tål mycket?
(Sonen släpar fötterna i marken)
blir ju lite mer aktivitet på dagis på ett annat sätt än hemma, så gissar skorna kommer slitas som tusan nu...

gäller en 1½ åring och en snart 3½ åring, om dom skulle ha olika behov av vad som finns på dagis. vet ju ni bäst som har/haft barn i samma ålder.

Tacksam för lite tips så jag kan skriva inköpslista :)

Sv: Vad behöver man till dagis?

Min dotter, snart två år, har både fodrade och ofodrade gummistövlar (de fodrade på höst/vinter när det inte är läge för vinterkängorna, och de ofodrade övrig tid) eftersom de fyller olika syften. Men till våren blir det nya ofodrade eftersom de växer så fort - köp när behovet kommer. På vårt dagis vill de att det ska få plats en raggsocka i stövlarna om de är ofodrade.

Vi har tvådelat när det kommer till regnkläder, oftast räcker det att ha galonbrallorna ovanpå kläderna när det är blött ute men inte regnar. Praktiskt. Vi har sällan använt jackan faktiskt, eftersom de inte är ute när det öser ner, och hennes vanliga skaljacka är vattenavstötande. Men galonbrallorna är välanvända.
Jag föredrar skalkläder alla gånger, särskilt med tanke på att ni bor mer söderöver, det är bättre med lager på lager.

Hon har haft overall nu i vinter, annars har hon haft skaljacka med fleecetröja under samt överdragsbyxor (eller galonbyxor) beroende på väder så hon inte blir så skitig på innekläderna.
Nu i vinter har halskragen varit jättebra så det inte drar in vid halsen.

Dubbla uppsättningar av vantar som lätt kan bli kalla och blöta. Varma vantar är viktigt, de blir så snabbt kalla om händerna.

Skor har hon haft gympadojor när värdet tillåter, sedan när det blev blött och höst hade hon fodrade stövlar, och nu i vinter ett par Viking goretex-vinterkängor och de har varit :love:, ser knappt använda ut fastän hon har dom varje dag.

Glöm inte att ha ombyten - även av strumpor, strumpor är det ombyte som gått åt allra mest här.
Och märk allt, även strumpor!

Håller med dig det du skriver.
Jobbar som dagmamma och det är så tråkigt när barnen inte har kläder anpassade till väderlek.
Tvådelat galonställ är bättre än overall - för då kan du använda byxorna när det bara är blött ute.
Extra vantar, ombyte efter säsong.
Vid sommaren tänk på solhatt och solkräm så barnen kan smörjas in under dagen.

Jag har varit med om mycket tokigt ang. dåligt packade väskor.
t.ex en liten kille råkar kissa på sig och det finns inte ett ombyte i väskan...
tio par vantar i väskan under sommaren

Så ett tips är iallafall en gång i veckan kolla vad som finns och inte finns och uppdatera efter väderlek och säsong.

Med lite sunt förnuft kommer man långt.

Ladda med extrakläder med, sockor, underkläder, långkalsonger etc.

Fodrade gummistövlar är ju att föredra just nu, annars vanliga med extra sockor. Galonbyxor med hängslen och regnjacka! :)

Kavat är ett ypperligt märke på skor/kängor!

Sen som pixietail säger, Märk ALLT :) SÅ mycket lättare för både personal och er.

Med fyra ungar har det blivit ganska mycket väskor och packande :).

Men jag är ett stort fan av fleecefodrad regnoverall till de minsta. Funkar urbra höst som vår. Det där med att dra regnbyxor över andra ytterkläder anser jag hemskt. Tjockt och korvigt och klumpigt att röra sig i. De större barnen har tvådelade set med fleecefodrade regnkläder, där är det super att på våren kunna använda bara byxan till antingen vanlig regnjacka eller annan jacka, så blir de inte så kalla då de sitter i sandlådan och leker etc.

M a o så har varje unge en uppsättning ofodrade regnkläder, en uppsättning fodrade. Likaså gummistövlar. Väskan packas om varje dag och däri finns ett fullständigt klädbyte till varje unge. Lillgumman hinner inte alltid till toa i lekens hetta och därför har hon tre par trosor och två par byxor och strumpor i sin packning. Vantar följer också med dubbelt.

Tanken är att eftersom vår dagmamma är ute både förmiddag och eftermiddag så skall det också finnas torrt byte så de verkligen kan gå ut vid båda tillfällena.

*s* tror ungarna har dubbelt av allt. Blir dyrt ibland....

Gira

Jag som har rödhåriga/rödlätta barn skickar alltid med solkräm även långt innan andra börjar. Men man blir besviken då de kommer hem röda som kräftor. Spec från fritids.

Ibland undrar jag hur personalen tänker. Har talat om vikten av att sonen inte får ta av sig t-shirten och att han måste smörjas. Det finns också en anledning till att vi har hög skyddsfaktor 30 -50 beroende på vad som finns att köpa.

Så sommartid ingår smörjning med solskydd här hemma innan barnomsorg.

10 + till dig.

Gira

Jag har jobbat (som städare) pa ngr olika dagis, pa samtliga satt lappar uppe om att personalen inte hade tid att smörja barnen med solkräm under dagen. Jag sag ända att flera barn hade kräm pa sina hyllor sa kanske fanns det undantag.

Lånar tråden lite om det är ok?

Jag har nu letat bra tåliga allväderskläder till dottern som hon kan ha nu i vår och har fastnat helt för Didriksons Boardman set ( fleecefodrat regnställ 2/delat ).
Är det någon som har det och som kan tala om hur strl är ?

Det understället är grymt :bow: Jag tycker det är stort i stl. Jag köpte stl. 80 till Rasmus och han använde det i höstas när han drog 86 i alla andra kläder.

Jag har 2 delat regnställ, ett ofodrat och ett fodrat. Körde ofodrade stövlar med sockor.

Han har dubbelt ombyte av allt + extra vantar och mössor i sin väska

Ella har 74/80 i kläder nu, men det känns onödigt att köpa i strl 74 så jag hade nog tänkt köpa i strl 80.

Åh svårt...

De är jätte ställbara i byxorna eftersom det är kardborre över axlarna. Köper du stl.80 kan hon säkert ha det i höst oxå.

Sådär ett Didrikson boardman set inhandlat, blev ett lila med grå bloppar om någon vill anteckna :p ;).

Tror det kommer bli kalas för lilla damen, tack jerseyko för info..

Tack så jättemycket för era svar :)

skaljacka samt byxa är införskaffad till tösen. till sonen är det på G, ska bara hitta passande till honom.
har kikat lite på regnkläder och tror kanske vi satsar på en lite fodrad regnoverall och sedan ofodrad 2 delat regnställ, så kan man välja efter behovet. funderade på en regnoverall till sonen med avtagbart foder i, så kan man välja beroende på väder.
han ligger gärna ner i vattenpölarna så tänker att en overall blir nog bättre för honom så komer inget vatten innanför hur mycket han än ligger i pölarna.

ska genast köpa hem fler sockar för det är det barnen har minst av. dom tar ju bara av dom hela tiden. men är ju sant det kan behövas en hög på dagis av dom.

hade väl tänkt ha lite saker alltid på dagis, såsom regnställ, sockar, vantar, raggsockar och gummistövlar. å ta hem och byta vid behov och även för tvättning. så behöver jag inte packa helt ny väska varje dag.

appropå väska, vad har ni för väska till dagis? Vi använder inte skötväska längre men det kanske är mest praktiskt?
vi har kvar skötväskan så den funkar att använda till det i så fall.

Senast ändrad:

Är det den med hängslen? Vi köpte vanliga låga byxor (vet en märket) och allt är för snävt i midjan. Vi köpte Didriksons överdragsset och byxorna var trånga :( Å vår son är inte direkt tjock. Väger inte ens 10 kg.

61829.jpg

Det här köpte vi. Inte för snävt över midjan och E är lite rund om magen ;). Vad tråkigt att de byxor ni fått tag i har varit för små i midjan. Ibland funderar jag över hur man konstruerar barnkläder faktiskt ..

ako: Eller hur :)

Isak 2 år snart har regnställ och ofodrade stövlar på dagis alt overall och fodrade stövlar, mössa och fodrade vantar som tål väta.
En låda med extra tröjor, byxor osv

Liknande trådar

Småbarn Jahapp. Då var det strax dags för barnet på snart 1,5 år att börja på dagis. Inser att jag har mindre bra koll på vad som bäst bör... 2
Svar
23
· Visningar
7 280
Senast: Balahé
·
Småbarn Vår son ska börja på förskola efter nyår, och förskolan vi nu valt är en naturförskola. Det vi nu funderar över är vad vi skall rusta...
Svar
2
· Visningar
1 252
Senast: mimmipigg
·
S
Småbarn Linus är nu nästan 1 år och ska börja på dagis i januari, så det är ju ett tag till dess. Men jag har redan börjat planera för vad han...
Svar
5
· Visningar
1 904
Senast: Scata
·
Småbarn Vår ursprungliga plan var/är att Ludvig ska börja på dagis i augusti nästa år, då han är 1 år o 9 månader. Nu har vi funderat lite på... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 768
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka