Vad beror det på?

Kivina

Trådstartare
Idag fick Doris sin 12-veckors vaccination och även rabiesvaccin (eftersom planen är att kunna ta med henne till Finland när vi är här uppe..), vi hade även med min systers katt som kastrerades.

Allt det här gjordes av en finsk veterinär som kommer till den svenska sidan (mina föräldrar bor alldeles vid gränsen). Han fixar det mesta antingen utomhus (beroende på vad det är) eller i bilen. Han har en klinik på finska sidan, men dit får man ju inte åka med djuren, att han kommer till Sverige är en service till oss som bor här.

Hela kalaset gick på 75.50 euro, vilket är drygt 700 kronor med dagens kurs. Sist jag kastererade en (han)katt hos honom så betalade jag 25.50 euro, vilket var för 9 år sedan. Jag har även varit till honom med en kompis hund som hade ett jack ovanför ögat som behövde sys. I samband med det besöket betalade jag 45 euro, inkl. penicillin som skickades med.

Ja, ni hör ju att han är rätt billig, i alla fall i mina ögon. Är det så här billigt med all veterinärvård i Finland och hur kommer det sig i så fall? Jag tror att jag hade fått betala minst det dubbla om jag gjort samma sak i Sverige. Han har heller ingen konkurrens på sitt område så av den anledningen behöver han inte hålla nere priserna, men taxorna kan självklart se annorlunda ut!

Vad tror ni att det beror på?
 
Sv: Vad beror det på?

Jag tror att det beror på att han är privatvetertinär, min vette är oftast hälften så billig som på klinikerna, det bästa är ändå att jag upplever honom som dubbelt så bra..:angel:
 
Sv: Vad beror det på?

Kastar upp tråden lite eftersom jag har ytterligare en fundering.. kring rabiesvaccinationen.. Jag blir inte klok på detta, även om jag trodde det:p

Dorran fick ju sin första rabiesspruta idag (Nobivac), som jag har förstått det så krävs ytterligare en vaccination efter 1 månad och därpå följande blodprov efter 120 dagar. När blodprovet visar på tillräckliga antikroppar så ska man fixa ett EU-pass till hunden.

Men nu kommer det knepiga (för mig), jag läser på både jordbruksverket och den finska motsvarigheten av det att vid införsel skall hunden genom en bemannad tull, stämmer det? Och nästa fråga är om det bara är att åka över till Finland hur ofta som helst..

Vetten sa också att 2012 så krävs inte längre blodprov, utan bara att hunden är grundvaccinerad och har pass så är det fritt fram att åka. Men även att Finland kommer att, liksom Norge, kräva att hunden är avmaskad mot dvärgbandmasken innan införsel.. Vilket såklart kommer att innebära ytterligare krångel för mig som kanske åker över till Finland flera gånger i veckan.. Kan man avmaska en gång och sen åka tillbaka till Sverige och återkomma en vecka senare på samma avmaskning?

Mina föräldrar bor precis vid gränsen till Finland, så det kommer nog bli en del besök i Finland, bara det att de finska vägarna är i bättre skick än de svenska gör ju att jag ibland väljer att köra där för att komma till centralorten. Är det okej att åka igenom så när hunden är vaccinerad?

Haha, massor av frågor, men jag är en förvirrad själ just nu:D
 
Sv: Vad beror det på?

Svar/tankar ang dina inlägg.

Vetten kanske är billig för att han inte behöver erlägga den obligatoriska klinikavgiften? Eller för att han inte har lokalkostnader, eller inte skattar för inkomsten?

Har för mig att avmaskningen gills i 2 veckor, det får du kolla upp, JBVs hemsida kan ge dig bra info om det.

Vettens info om ändrade regler gällande titreringsprov fom 2012 är korrekt.

Att ge rabiesvaccin samma vecka som övriga vaccinationer utförs inte av Svenska vettar om man inte propsar på det eftersom det överbelastar hundens immunförsvar.
 
Sv: Vad beror det på?

Att ge rabiesvaccin samma vecka som övriga vaccinationer utförs inte av Svenska vettar om man inte propsar på det eftersom det överbelastar hundens immunförsvar.

Tack för ditt svar!

Angående det citerade så :eek: Hade jag vetat det innan hade jag självklart avvaktat med rabiesvaccinering! Vad innebär detta egentligen?
Jag inser att hennes immunförsvar kommer att vara försvagat ett tag, men hur ska jag göra nu, nu är det ju lite sent att ångra sig liksom. Vi kan hålla oss hemma (befinner mig i ingenmansland liksom), de enda hundar hon träffar är systers fullt friska hundar som inte varit iväg nånstans på år och dar..

Crap, nu har jag dåligt samvete:(
 
Sv: Vad beror det på?

Att ge rabiesvaccin samma vecka som övriga vaccinationer utförs inte av Svenska vettar om man inte propsar på det eftersom det överbelastar hundens immunförsvar.
????
Frågan diskuterades för många år sen o slutsatsen blev att det är ok om man inte sprutar på samma ställe.
PL
 
Sv: Vad beror det på?

Jag har för mig att det är momsen som gör att det är billigare med veterinärvård i Finland. På hästsidan är det inte alls ovanligt att de som bor i norra delen av Sverige åker med sina hästar till en klinik i Uleåborg, det blir i de allra flesta fall mycket billigare även om man räknar in resekostnaden.
 
Sv: Vad beror det på?

På Fass kan man läsa

Nobivac Rabies är blandbart med och kan användas som spädningsvätska till Nobivac Tricat vet., Nobivac Pi vet., Nobivac Parvo live vet., Nobivac DHP live vet., Nobivac Ducat vet. samt Nobivac DHPPi vet.

Information saknas avseende säkerhet och effekt av detta vaccin när det används tillsammans med något annat läkemedel förutom produkterna som nämns ovan. Beslut ifall detta vaccin ska användas före eller efter något annat läkemedel bör därför tas i varje enskilt fall.


Alltså är det lugnt att vaccinera med två olika nobivac-vacciner samtidigt men de kan inte garantera nåt om man kombinerar med ett annat vaccin, tex Rabisin samtidigt.
 
Sv: Vad beror det på?

På Fass kan man läsa

Nobivac Rabies är blandbart med och kan användas som spädningsvätska till Nobivac Tricat vet., Nobivac Pi vet., Nobivac Parvo live vet., Nobivac DHP live vet., Nobivac Ducat vet. samt Nobivac DHPPi vet.

Information saknas avseende säkerhet och effekt av detta vaccin när det används tillsammans med något annat läkemedel förutom produkterna som nämns ovan. Beslut ifall detta vaccin ska användas före eller efter något annat läkemedel bör därför tas i varje enskilt fall.


Alltså är det lugnt att vaccinera med två olika nobivac-vacciner samtidigt men de kan inte garantera nåt om man kombinerar med ett annat vaccin, tex Rabisin samtidigt.

Som ett tillägg:

I FASS-texten för Rabisin står detta att läsa:

"Interaktioner

Data avseende säkerhet och effekt då detta vaccin används tillsammans med något annat saknas. Därför bör inga andra vacciner administreras inom 14 dagar före eller efter vaccination med denna produkt."

Så det beror ju på vilka vaccin som använts. Nobivac Rabies kan kombineras med andra vaccin ur Nobivac-serien, Rabisin bör dock inte kombineras med något annat vaccin.

I TS situation skulle jag dock inte vara särskilt bekymrad även om det är Rabisin som använts.
 
Sv: Vad beror det på?

Tack till både dig och Pimy!

Hon är vaccinerad med Nobivac Rabies och Nobivac DHPPi, alltså kan jag känna lugnet:)

Doris har varit lika pigg som vanligt idag och verkar inte ha drabbats av några biverkningar och efter det här kan jag nog känna lugnet:)
 
Sv: Vad beror det på?

När jag vaccinerade sist fick min hund en spruta med DHPLR...Alltså vaccin mot fem sjukdomar samtidigt. Han var väldigt trött resten av kvällen men annars var det ingen fara. Nästa dag var allt som vanligt.

TS, du behöver alltså inte vara orolig för din hund. Idag vaccinerar även svenska vet mot de olika sjukdomarna samtidigt.
 
Sv: Vad beror det på?

. Men även att Finland kommer att, liksom Norge, kräva att hunden är avmaskad mot dvärgbandmasken innan införsel.. Vilket såklart kommer att innebära ytterligare krångel för mig som kanske åker över till Finland flera gånger i veckan.. Kan man avmaska en gång och sen åka tillbaka till Sverige och återkomma en vecka senare på samma avmaskning?

Det får du kolla med respektive lands motsvarighet till jordbruksverket. Sverige har ju också krav om avmaskning vid införsel från Danmark och där finns ett 4-veckorsintyg så man kan röra sig fritt mellan länderna utan att avmaska under 4 veckor.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 474
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 346
Senast: Jenka
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 367
Senast: Petruska
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp