Rasval: Letar efter en glad och följsam kompis

Arbetsnarkoman av stora mått, vet inte om jag rekommenderar kelpie som första hund. Visst kan rätt person funka med kelpie som första hund men man ska absolut veta vad man ger sig in i. Dessutom kräver kelpien mycket träning. Vill man träna hund mycket med en hund med stoooor motor och stora krav på att få jobba så är kelpien rätt hund. Den kommer säkerligen vara med på det allra mesta TS vill göra och lite till.
jag upplever inte alls att kelpien (inte working kelpie) har så stor motor som du antyder. Jag har trots allt tränat med en hel del som har kelpie och tävlar på hög nivå.
Inte speciellt mycket jakt heller. Rätt bekväma hundar att ha så länge de aktiveras (vilket TS tänker göra). Bra att ha med på ridtur också.
 
jag upplever inte alls att kelpien (inte working kelpie) har så stor motor som du antyder. Jag har trots allt tränat med en hel del som har kelpie och tävlar på hög nivå.
Inte speciellt mycket jakt heller. Rätt bekväma hundar att ha så länge de aktiveras (vilket TS tänker göra). Bra att ha med på ridtur också.

Jag känner några kelpies och bekväma hundar är väl inte det jag förknippar de med. Snarare är de riktigt bra hundar att ha om man vill träna mycket. Även för tävling då de ofta kan konkurrera bra i de flesta grenar. Enbart långa promenader räcker inte. De måste få jobba med huvudet.
 
jag upplever inte alls att kelpien (inte working kelpie) har så stor motor som du antyder. Jag har trots allt tränat med en hel del som har kelpie och tävlar på hög nivå.
Inte speciellt mycket jakt heller. Rätt bekväma hundar att ha så länge de aktiveras (vilket TS tänker göra). Bra att ha med på ridtur också.
Det är min erfarenhet av @Milosari hundar med.
 
Jag känner några kelpies och bekväma hundar är väl inte det jag förknippar de med. Snarare är de riktigt bra hundar att ha om man vill träna mycket. Även för tävling då de ofta kan konkurrera bra i de flesta grenar. Enbart långa promenader räcker inte. De måste få jobba med huvudet.
Nu skulle TS också ha sin hund för att träna spår och sök. Eller eventuellt agility, lydnad etc. Kanske ska du läsa huvudinlägget?
 
Nu skulle TS också ha sin hund för att träna spår och sök. Eller eventuellt agility, lydnad etc. Kanske ska du läsa huvudinlägget?

Där står också att den inte ska riva lägenheten om man är sjuk och inte kan aktivera den några dagar. Det tolkar jag som att det ska vara en hund som kan vara med på det mesta men som lika gärna kan ha några lugna dagar utan aktivering.

Sen skrev jag inte att det inte skulle funka eller passa. Jag ville bara förklara lite mer om rasen än vad du gjorde när du bara skrev kelpie. Det kanske passar TS alldeles utmärkt med en kelpie. Jag känner inte TS. Men kelpien är en aktiv ras som behöver få jobba. Generellt sett behöver kelpien aktiveras (fysiskt och mentalt) mer än genomsnittshunden.
 
Där står också att den inte ska riva lägenheten om man är sjuk och inte kan aktivera den några dagar. Det tolkar jag som att det ska vara en hund som kan vara med på det mesta men som lika gärna kan ha några lugna dagar utan aktivering.
Ja det klarar kelpie utan problem. Jag vet inte vad du har för urval för stooor arbetslust. Jag antar att mina bruksmallar klassificerar sig inom detta. Enligt min mening har de större aktiveringsbehov än de flesta kelpie och de kan utan problem vila ett par dagar utan att riva huset.
 
De verkar ju överlag tämligen enkla så länge de får jobba lite.

Det är härlig ras! Men behöver som sagt få jobba. De jag lärt känna har man inte behövt trycka på gasen på utan snarare tvärtom, försöka hitta bromsen. Men det är ju helt klart roligare att jobba med ett djur (hund eller häst spelar ingen roll) där man slipper trycka på gasen hela tiden.
 
Angående kelpie så tror jag problemet mer blir att få tag på en valp med de förutsättningarna, än att en kelpie inte skulle passa in i det livet.

Jag uppfattar det som att efterfrågan på kelpievalpar är betydligt större än tillgången, och när uppfödaren har många spekulanter så väljer man hellre någon som satsar på bruksprov och tävling.
 
Angående kelpie så tror jag problemet mer blir att få tag på en valp med de förutsättningarna, än att en kelpie inte skulle passa in i det livet.

Jag uppfattar det som att efterfrågan på kelpievalpar är betydligt större än tillgången, och när uppfödaren har många spekulanter så väljer man hellre någon som satsar på bruksprov och tävling.

Så kan det nog vara.
 
Jag känner några kelpies och bekväma hundar är väl inte det jag förknippar de med. Snarare är de riktigt bra hundar att ha om man vill träna mycket. Även för tävling då de ofta kan konkurrera bra i de flesta grenar. Enbart långa promenader räcker inte. De måste få jobba med huvudet.

Fast hunden ska ju tränas mentalt också verkar det ju som?
 
Alltid svårt det här med rasval, vi har två pumi och har inte haft hund tidigare. Känner att de varit lätta hundar som är med på det mesta, väldigt träningsvilliga, men många säger att det är ingen förstahund.
Våra tävlar agility, och jag tränar lite lydnad och rallylydnad, mest för skojs skull, men det funkar bra.
De fäller inte, men behöver klippas och kammas varannan-var tredje vecka. Luktar faktiskt inte speciellt mycket, när nu TS nämner det :) De följer med mig i stallet och på ridturer och husse på joggingturer utöver agilityträningen. Ca 35-45 höga, 8-15 kg. Jag tycker det är en perfekt hund :love:
 
Där står också att den inte ska riva lägenheten om man är sjuk och inte kan aktivera den några dagar. Det tolkar jag som att det ska vara en hund som kan vara med på det mesta men som lika gärna kan ha några lugna dagar utan aktivering.

Sen skrev jag inte att det inte skulle funka eller passa. Jag ville bara förklara lite mer om rasen än vad du gjorde när du bara skrev kelpie. Det kanske passar TS alldeles utmärkt med en kelpie. Jag känner inte TS. Men kelpien är en aktiv ras som behöver få jobba. Generellt sett behöver kelpien aktiveras (fysiskt och mentalt) mer än genomsnittshunden.

Fast min BC med extremt hög energinivå och arbetsvilja kan ligga en vecka utan någonting om jag är sjuk.
 
TS skrev i första inlägget: -"Jag vill gå hundkurser för att få en lydig hund som funkar i olika situationer. Kantarellsök verkar trevligt, lika så andra typer av sök och spår. Men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av hundgrenar så skulle jag även vilja testa lydnad, agility och rallylydnad och kanske rikta in mig på något av dessa istället. "

Alltså en nybörjare som är nyfiken på det här med hundträning, men inte vet vad hen vill satsa på, eller hur mycket. Dessutom har TS häst, hur mycket tid och ork kommer det att finnas för hundträning? TS kanske blir jätteintresserad och villig att lägga det mesta av den lediga tiden på hunden. Eller så blir det hästen/jobbet/livet som går före, och intensiv hundträning får stå tillbaka.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 462
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 358
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp