vad betalar ni för er stallplats ?

E

emelierosen

hejsan är lite nyfiken vad ni betalar imånaden för er stallplats lite intressant att se skillanden ;)jag betalar 1100 för själva platsen sen köper jag in hö foder och torv varje månad så betalar ca 3500 varje månad för min plats ,stallet ligger väldigt nära stan och vi har allt man kan tänka sig även proffsiga tränare i alla grenar :Dtrivs som fisken i vattnet fast vi har inget sommarbete även inte så nöjd med hagarna så jag betalar alltså 3500 varje månad året runt:laugh:annars helt fullt nöjd
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag ger 1200 i månaden för min plats ca 4 km från Skara centrum. Där ingår hö, halm, havre, utsläpp och insläpp. Jag köper in proteinfoder och annat strö själv.
För hela säsongen har jag köpt foder för ca 1200 kr inkl mineraler och strö köpte jag en hel pall för ca 3500 kr och har gjort åt knappt en tredjedel.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Då jag inte har någon egen häst just nu kör jag på vad mamma betalar för sin häst.

900 kr för box inkl in/utsläpp, tillgång till paddock.
Skrev i en tidigare tråd att hö ingick men fick veta idag att det tydligen inte gjorde det, så nu börjar jag hålla med mamma om att 900 kr för i princip bara en boxplats är rätt i överkant, speciellt med tanke på att det ligger ute på vischan sas, inget näraliggande ridhus eller nått.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Fast arbetet kostar, då är det billigt...


Jag betalar 750 kr för endast boxen/hagplats. Sedan tillkommer el, foder, strö osv. Har fodringspass 2-3/vecka/box.

Brukar räkna på ca 2500 kr per månad totalt.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Vadå bara boxplats? Paddock, in-/utsläpp och då troligen även fodringar ingår ju också. Inte alls i överkant i mitt tycke.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Hade det varit fler hästar än bara 4 där (två ägs av stallägaren) hade det varit en annan femma, men nu är det bara 2 inackorderade, så att det skulle vara "massor med extra arbete" köper jag inte riktigt.. 900 är som sagt bara för box + hage och foderhink morgon/kväll, sen tillkommer ju kostnader för själva fodret, strö osv osv som man betalar "efter behov" sas.
Den som är där på eftermiddagen ansvarar för eftermiddagshöet, vilket innebär att det ofta är ägaren till den andra inackorderade hästen som gör det, iaf om man kollar på kalendern i stallet över vem som gjort det vilken dag.

Men som sagt tycker jag personligen att det är aningens dyrt (inte jättedyrt, men aningens), sen om nån annan tycker det är billigt är ju upp till dem.
 
Senast ändrad:
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Hej!

Jag betalar 900 kr/månad, året om.

Stallet är ett helkollektiv, men vi betalar en tjej för morgon- och lunchgöror på vardagar. Det kostar 100 kr. Vad silage och strö kostar /månad har jag ännu inte räknat ut, då jag bara stått här sen oktober.

Min tjej går på lösdrift med fri tillgång, så jag har inga pass och vi hjälps alla åt att fylla vatten och rulla in ny silagebal. Stallet har spolspilta (med bara kallvatten), ridbana och grymt bra ridvägar. Ridavstånd till ridhus och enorma sommarhagar. Tåg går ca 4 gånger/timme.

Tidigare har jag stått på fullservicestall, där mockning (nåja) strö (ännu mera nåja), in- och utsläpp (inkl 1 täcke på/av), samt 9 kg hö/dag och 3 dl betfor ingått och alla fodringar och vattning i hink inne och ute. Hagar som höll sej oleriga året om. Ridbana fanns, och väldigt långa ridvägar- men inga korta. Tåg gick 1 gång i timmen. Kostade 3500/månad året om.

Har även stått på annat stall med "nästan fullservice". Där ingick in- och utsläpp, ett täcke på/av, vattning i hagen, fri tillgång på silage och så mycket vi ville ha av halm, havre, korn och betfor. Leriga hagar höst- och vintertid, rätt ok sommarhagar. Fina ridvägar och ridbana. Jag mockade själv och gjorde höpåsar (fast höpåsarna behövde jag inte göra, men jag ville ha mer kontroll). Buss minst 2 gånger/timme. Kostade 2800 /månad. 1000 kr/månad juni-augusti.

/Lavinia
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 1050 kronor i månaden/box, då ingår hö, tillgång till paddock, kvällsfodring och i viss mån utsläpp (vi hjälps åt). Sen köper jag papperströ av stallägaren, vilket brukar landa på ungefär 300 kronor i månaden ytterligare för båda mina hästar, så ca. 150 kronor/häst. Egentligen ingår betfor också, men mina hästar blir något överaktiva av det, så jag köper eget kraftfoder.

Mockning och insläpp sköter vi själva. Lunchfodringen tar jag fyra dagar i veckan (vid behov mer), eftersom jag pluggar är jag oftast hemma om dagarna vid den tiden.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Hej!

Fast el kostar också, och vatten. Och marken kan mycket väl kosta, precis som staketmaterial.

900 är inte särskilt mycket.

/Lavinia, som håller på att lära sej vad stall faktiskt kostar.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Min kallhyra kostar 1700 kr. Där ingår så mycket halm man behöver, utsläpp och 4 fodringar/dag och insläpp vardagar. Sedan får man köpa till foder, och eftersom min ponny är lättfödd och inte behöver kraftfoder brukar det sluta på 2200 kr.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 1800 kr och då ingår box, hö, utsläpp och alla fodringar under sept-maj. Köper strö under den perioden för ca 400 kr per månad. Vi har sommarbete på gården så under juni, juli och augusti går hästarna ute dygnet runt och då betalar jag bara 500 kr/mån. Då ingår bete, påfyllning av vatten och naturligtvs underhåll av stängsel. Behöver jag stalla in pga skada eller nåt så gör vi upp ett pris beroende på hur många dagar/nätter hästen står inne.
Tycker att det är ett jättebra pris för den servicen jag får och gården i sig är väldigt välskött och underhålls på ett bra sätt.

Ridhus och ridbana finns på granngården och kostar 4000 kr om året vilket är ganska dyrt men guld värt med tanke på hur vintrarna ser ut i det här landet.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 600 per box. Står cirka 3 mil från Skövde.
I det priset ingår box, vatten, el, hage.
Om man tänker på standarden i stallet så är egentligen 600 något i överkant!
Det ser riktigt sunkigt ut!! Men fyller sin funktion!
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 600, och då ingår utsläpp 7 dagar/vecka, morgonfodring, lunchfodring, nattfodring (23.00, stallägaren "tittar till" hästarna och fyller på vatten om det är slut) samt täckesbyte. Hagarna är inte så stora men dom räcker gott, och vi har ridbana på gården, nära till skog och strand :)
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Omvänt.. (Jag är stall ägare)

Jag har två inackorderingar på lösdrift.. De betalar 1400/häst då ingår allt inkl kraftfoder och betfor.... De har även tillgång till box...
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 1650/mån för lösdrift, ström, tillgång till box, fri tillgång på hösilage, stor, rejält halmad ligghall med eluppvärmd vattenkopp, liten ridbana, daglig tillsyn av stallägaren

Jag måste inte åka ut varje dag om jag inte vill. Men än så länge gör jag det ändå. Mockning av lösdrift/ligghall ingår, stora ytor att binda upp hästen på inne, varm och kallvatten duschmöjlighet inne, tvättmaskin, uppvärmd sadelkammare och fikarum.

Det enda jag köper till, är proteinfoder, då det är lite lågt proteininnehåll i hösilaget.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Oj vad olika det är överallt! Jag betalar 2675:- för min tjej och bor i Uppsala. Hon står relativt nära stan (c:a 10 minuters väg till innerstan), stallägarna sköter utsläpp mån-fre och resten delar vi i stallet på (d.v.s insläpp och kvällar på vardagar med tillägg på även morgon under helger). Vi är dock en del i stallet, så det kan väl handla om en sådär 2-3 fodringar i veckan. Allting ingår (halm, hösilage och kraftfoder) och sedan har vi fri tillgång till stallets ridbana och ridhus. Bra terräng för uteritter också och nära till stor ridskola. Helt perfekt tycker jag och till ett bra pris :)
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

700:- för box, vinterhage, sommarbete och paddock. Vi är 4 som står i stallet med varsinn häst. Stallägaren har inga hästar kvar i nuläget så ingen skötsel ingår. Dock underhåller han allt som paddock, stängsel och stall åt oss.

Jag köper till hö, kraftfoder och strö. Landar då på ca 1800:-/mån. Hö sammköper vi och vi gör en gemensam insatts när det är slut att få hem nästa lass, som vi sen delar upp emellan oss. Efter betet i sommar kommer vi att göra det samma med strö och då får ner kostnaden markant då vi kan hämta torv direkt från mossen istället för att köpa dyra balar.

Ut och insläpp delar vi på fyra. Då sker också morgon och kvällsfodringen. Hästarna har fri tillgång på hö i hagen så inga extrafodringar behövs. Det blir 3-4 tillfällen per person/v. Helt ok när det bara är fyra hästar.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar i snitt 2700 kr/mån. Vi har kallhyra på 1800 kr, sen får man köpa hö/krafft/spån av klubben till ett förmånligt pris. Bra, för då betalar man precis för det man använder.

Tillgång till två ridhus, utebana, terrängbana och bra uteridvägar. In och utsläpp/fodringar ingår vardagar, privatryttarna delar på helgerna. Det står ca 25 hästar i stallet, så det blir 4-6 pass per termin.

Stallet ligger 10 min från Karlstad centrum

Bra pris tycker jag! :)
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Ja betalar 2100 kr/mån för stallplats med ridhus inkl. 8 kg hö och fri halm. Jag köper dock extra hö för 100 kr/kg/mån, så jag betalar sammanlagt 2300 kr/mån. Det står sammanlagt 17 hästar i stallet när det är fullt och då har man ett kvällspass varannan vecka och ett helgpass (som man får skriva upp sig på, så man har antingen utsläpp, lunch eller kvällen) varannan vecka. Mitt stall ligger ungefär 10 min från Linköping C. Jag tycker själv att det ligger lite i överkant eftersom jag måste köpa kraftfoder också så det brukar landa på nästan 3000 kr/mån totalt. Hade det varit lite bättre ridvägar, någon tränare som kom till ridhuset och lite bättre underlag i ridhuset hade jag varit supernöjd med det priset dock... Just nu är det de underbara stallkompisarna som håller mig kvar.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 5800 kr för min ponny.

Box, in och utsläpp, hage, hö, silage, halm, havre, krafft, solarium, stor sadelkammare, uppvärmd groom med spolspilta och
utrymme där man kan låta hästarna ta sig ett fotbad. Skrittmaskin, terrängbana, ridhus 80x30, ridbana 24x60, gräsbana 70x112,
gräsbana 90x150, terränghinder, vanliga hinder, dressyrstaket etc. Finns även en horsetrainer på gården. Även en rundcorall.
Personalen gör i ordning foder åt hästarna. Täcke på och av. Bra ridvägar. Vår terrängbana är fantastisk. Massor av tränare
kommer hit också. Tydligen så ska vi få ett ridhus till på 20x60 också. Diverse service... man kan även få lite extra service om
man ber snällt (Transporten framskottad, hagen plogad etc.) Hovslagarplats finns också, Cafeteria, stallkök, omklädsrum med
dusch och skåp.

Står nog en 60 hästar på gården tror jag. Nytt stall på 20 boxar byggs just nu. Blir spännande, jag känner knappt igen folket som redan står här.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 626
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp