vad betalar ni för er stallplats ?

Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Det känns som att jag betalar på tok för lite, ärligt talat.

Står i ett litet stall med bara fyra hästar. Det ingår fri tillgång på riktigt fint, bra hösilage samt spån. jag tror korn kan ingå också, men är inte säker. Därtill sköter stallägaren och hennes dotter alla fodringar (även fast jag brukar försöka smyga mig in och ta lite kvällsfodringar eller liknande i ett försök att avlasta dem). I stallet finns spolbox (även om vi inte använder den på vintern pga avloppen), tvättmaskin (som är lite speciell så stallägaren brukar be oss lägga det vi vill ha tvättat vid maskinen så fixar hon det), låsbar sadelkammare och relativt gott om utrymme för täcken osv. I alla hagar finns vindskydd. Och slutligen så har vi en hyfsat fin ridbana med bra belysning, hindermaterial (och koner eftersom min stallägare hörde att jag tänkt köpa sådana själv men tyckte att har de hinder ska de ju givetvis ha koner som man kan använda också... så hon köpte in en uppsättning) och som underhålls så gott som man kan begära beroende på väderlek. Allt som allt är det ett underbart stall med engagerade, hjälpsamma stallägare och trevligt folk och hästar.

Och för allt detta betalar jag bara 1850:-... jag köper kraftfoder själv då min gosse inte riktigt funkar på korn längre. Anyway, du förstår kanske varför jag känner det som att stallhyran borde vara högre? :D Men så fort man försöker betala in mer drar stallägaren av det från nästa månads hyra istället.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 1000 kr/månad för stallplatsen.
Då ingår halm, fri tillgång på hö, in- och utsläpp.
Mockningen delar vi på, och jag hjälper till med in-och utsläpp när stallägaren inte kan.
Kraftfoder köper vi tillsammans, så det blir inte många kronor per månad.

Det är nära från mitt hem, hästen har sällskap i hagen, nära till ridbana och en kort transport till närmsta ridskola.
Både hästen och jag trivs superbra! :bow:
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Kul tråd!

Jag står i ett kollektivstall med 10 boxar. Vi delar på alla fodringar (4ggr/dag). Stallägaren köper in staketmaterial osv när vi behöver och kör dit spån, tömmer sopor, klipper gräset (inte i hagarna då :P ).

Betalar 450kr i månaden (!!) för boxen. Vi har stoora hagar, sommarbete, uppvärmd liten sadelkammare, enbart kallvatten och 400m till anläggning med 2 ridhus och 2 utebanor, massor av ridvägar.

Sedan betalar vi spån efter hur mycket vi tar och hösilage som vi köper in gemensamt för 1,65kr/kilo (BRA värden). kraftfoder köper man in själv.

JA, jag tycker jag har hittat ett tokbilligt stall. härlig stämning dessutom! :banana:
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 600 kr per månad för en plats på lösdrift för min herre. Det ingår mockning, strö, påfyllnad av vatten och saltsten. Vi har tillgång till två boxar ifall någon häst skulle bli sjuk, annars är de ute dygnet runt. Jag köper till hö för 340 kr (en rundbal) och sen kraftfoder!
Finns en stor ridbana precis vid stallet och ridhus 6 km bort :)

Edit: Alla fodringar ingår också, glömde skriva det.
 
Senast ändrad:
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag står i ett litet helinackorderingsstall där allt ingår utom kraftfoder som man får köpa till själv om man vill det.
Vi har bra paddock och fina ridvägar men dock inget ridhus. Ridhus finns dock på ca 10-15 minuters avstånd med transport.

För detta betalar jag 2000 kr i månaden.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag ska snart flytta min häst till ett toppenfint stall (vad jag tror iaf:D)
där ingår det en vinter- och en sommarhage, fodringar, hösilage, havre, mineraler, tillgång till ridhus, skrittmaskin och ridbana, in och utsläpp, spån och uppställning av transport. För detta kommer jag betala 3000 kr/månad.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Hälsa mamma att det inte är överpris snarare underpris och det även om du bott någon mil utanför större stad. Ni har en snäll stallägare var rädd om han/hon! (För av de kr ni lägger i hyra äts i stort sett upp i utgifter för underhåll, räkningar om ni kör vitt).
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Personal finns tillgänglig alla dagarna från 07,30 till 21,00. sköter om fodringar och ut/in släpp året om. Följande ingår alla dagar i veckan när du hyr stallplats
■Stor Box i larmat stall
■In och utsläpp alla dagar

■Vinter och sommarhage
■Fyra fodringar per dag
■Hö och Dodson & Horrell kraftfoder
■Strö

■Sadelkammare uppvärmd
■Torkrum för hästtäcken
■Spolspilta med varmvatten
■Kök och fikarum uppvärmt
■Ridhus 20x60
■Uteridbana 20x60
■1600 m träningsoval på sand
■Träning 5 dagar i veckan för tysk beridare/c-tränare/domare

=10.000
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 1100 kr /månad, då ingår:

Box + hage
Morgonfodring, utsläpp och lunchfodring måndag-fredag. Byte av täcke, på/av med benskydd.
Ridhus och padock
Torv
Uppvärmd sadelkammare + obegränsat kallt utrymme för utrustning.
Tränare kommer till anläggningen.

Jag får ta två-tre pass per vecka om det står fem hästar i stallet (sex boxplatser). Grovfoder finns att köpa på anläggningen. Kraftfoder kan man få levererat utan kostnad.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag har hyrt ut och har nyligen tröttnat. Plats: På landet en mil från Ängelholm. Tog 800 i hyra (vitt) oktober t o m maj. Ingår box, vinterhagar delvis leriga men hyfsad storlek, spolspilta med varm- och kallvatten och separat rymlig skötspilta intill med bra belysning, belyst grusridbana 22 x 45 som harvas, skottas och sköts ordentligt med hindermaterial Safety System, morgon-, kväll och nattfodring samt täckesbyte. Har sålt hösilage till, 8 kilo för 400:-, 10 kg för 500:- etc. Samt sålt halm för 300:-/månad. Även detta vitt.

Har under sommarmånaderna juni t o m september tagit 300:- (även detta vitt) per månad. Samma som ovan men med tillgång till gräshage och utan in-/utsläpp, täckesbyten eller fodringar. Skulle nu höja detta till 500:-per månad efter att ha byggt om och fixat bl a rykt- och spolspiltan förra året (till en kostnad av strax över 50 papp ur stallägarens ficka) men möttes direkt av ifrågasättande representant från inackorderingarna "Vaaaarför ska du höja hyran? Du är inte precis billigast." och kontrade med att lägga ner uthyrningsverksamheten på obestämd tid. Och är jättenöjd med detta beslut.... Otack ÄR världens lön, i alla fall för många stallägare.:crazy:
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 100:- i kallhyra.

Har hästen på lösdrift med tillgång till box vid behov.
Foder och strö köper jag själv och vi hjälps åt med fodring, vattning och mockning.
Dock har de fri tillgång så vi fodrar bara max 1 gång om dagen.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Betalar 4500 i stallhyra. Då ingår alla fodringar + in och utsläpp vardagar, hösilage, havre, betfor, korn och mineraler. Tillgång till ridhus 40*20, två utebanor en 40*20 och en 60*20, tränare på gården, spolspilta, fikarum. Stora hagar och stort sommarbete finns på gården. På helgerna är in och utsläpp kollektivt men med tanke på att det står 26 hästar på anläggningen är det inte så ofta. Stallet ligger i sthlm så hyran är relativt billig om man jamför med många andra större anläggningar i området.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Hej!

Jag betalar 1000 kr/mån.
Står i ett islandshäststall (+ett varmblod :)) där det även bedrivs lite ridskoleverksamhet för ryttare som ridit tidigare, (inga nybörjare och ingen barnridning).
Tar 10 min för mig att åka dit med bil.

Detta ingår:
-Boxplats
-Utsläpp mån-fre
-Frukost och lunchfodring mån-fre
-På/Av med täcken
-Tillgång till belyst paddock (då inte lektionerna pågår då)
-Helt okej förvaringsmöjligheter till grejjer, i anslutning till sadelkammaren.
-(Vatten och el)
-Privatlektioner bedrivs för oss inhyrningar till ett bra pris.

Insläpp får vi sköta själva alla dagar,( vi brukar hjälpas åt så man slipper åka upp varje kväll).
Vi har ett rullande schema över kvällsfodring samt helger.

Hösilage kan vi köpa för 2:50 kr/kg av stallägarna.
Övrigt foder och boxunderlag får vi köpa själva.
Vatten får vi fylla på själva.

Okej vinterhagar (dock ingen ligghall så de har fått komma in varje natt nu i vinter, annars brukar de gå ute året runt dygnet runt i princip).
Bra sommarhagar.
Bra ridvägar.
Underbara stallkamrater!

Betalar 1000 kr/mån även om hästarna går ute året runt i princip.

Priset är okej tycker jag.
Bäst är att det ligger såpass nära och att det är underbara folk och hästar i stallet! :D
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 700 kr i kallhyra och sedan blir det olika varje månad för torv, hö, havre osv. Det brukar bli runt 2000 sammanlagt :)
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Betalar 900 kr för plats på lösdrift plus 400 kr/månaden för fri tillgång på silage. Inga direkta bekvämligheter, det finns ett stall (alla hästar har varsin box dessutom), uppvärmd sadelkammare och en sliten paddock men inte så mycket mer. Dock trivs jag och pållis extremt bra där! Hagen är superfin och ridvägarna är trevliga. Paddocken blir nog bättre till sommaren, och fram tills dess får vi rida på en enorm äng bakom stallet som är perfekt för träningar.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 2000:- per månad för mitt stora hbl.
Full service, krafft grund, halm, silage, mockning, ja allt ingår. Ny renoverat fint stall med bla gummi matta o dränering i boxarna, spolspilta, tvättmaskin. Ridhus o ridbana, bra galoppvägar o bra hagar. A tränare i hoppning kommer till gården som drivs av väldigt nogranna o kunniga människor. Behöver aldrig oroa mig för att hästen inte ska få toppskötsel även de dagar jag inte kan komma.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Hälsa mamma att det inte är överpris snarare underpris och det även om du bott någon mil utanför större stad. Ni har en snäll stallägare var rädd om han/hon! (För av de kr ni lägger i hyra äts i stort sett upp i utgifter för underhåll, räkningar om ni kör vitt).

Som sagt personligen tycker jag inte det är något direkt problem, det är ju som sagt inte så dyrt. Men det finns vissa andra faktorer som får, speciellt mamma, att vantrivas i stallet, så just nu planerar vi att flytta på hästen. Tänker inte dra upp några anledningar här öppet på forumet (den som är nyfiken får PMa isf).

Men jo, pengar går ju åt fort när det finns hästar inblandade.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Kallhyra: 600,-/häst
Grovfoder: 395,-/häst (fri tillgång)
+ halm i lösdrifterna.

Då delar vi på de olika passen.

Det kostar lika mycket oberoende på om man vill ha box eller på lösdriften.

15 min till stor ridbana och ridhus.
Jättemycket underbara ridvägar! :love: Och skitbra stallkamrater!

Mvh Domino_s
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

Jag betalar 700:- + moms i boxhyra och 720:- + moms i "skötsel". Sen betalar man vad man använder av strö (torv/spån), hösilage i småbal (3,52:-kg), havre, betfor och mineraler.

I detta ingår 5 fodringar/dag + utsläpp vintertid.
2 fodringar helgdagar (morgonhö tidigt och kraftfoder strax innan utsläpp)

Hästägarna delar på vardagsinsläpp (ingen fodring) samt resterande helgpass (utsläpp, lunch, insläpp+em fodring samt nattfodring)

Det står fyra hästar i stallet så insläppen på vardagar är inte särskilt betungande men det blir ju såklart mer pass.

Min kallblodstravare toppar på 3500:- inkl. moms de dyraste vintermånaderna, jag har delvis eget strö (halmpellets + torv)

Stallet ligger ca. 5 km från Uppsala centrum och 1 km från Ultuna, liten gräsplätt att rida på finns, ingen riktig bana eller ridhus. Stora hagar och rejäla beten.
 
Sv: vad betalar ni för er stallplats ?

KL
Jag har några exempel från min omgivning (både egna och vänners). I samtliga stall ingår vatten, el, hagar (av skiftande kvalitet) soptömning och gödselhantering.

Stall 1. Ligger drygt 1,5 mil utanför mellanstor stad.
800:- i stallhyra. Ingår utsläpp och insläpp mån-fre, nattfodring 6 dgr/v, rullande schema helger och lördag nattfodring. Köper själva in allt foder och strö. Tillgång till belyst ridbana. Uppvärmd sadelkammare. Ridbanan sköts gemensamt.

Stall 2. Ligger långt ut i ingenstans.
4500:-:eek: i stallhyra. Ingår halm och hö, täckesbyte, utsläpp och insläpp mån-fre samt nattfodring alla dagar. Rullande schema på helger. Köper själva in kraftfoder. Tillgång till ridhus och hindermaterial samt skrittband. Varmvatten i stallet.

Stall 3. Mindre än 1 mil utanför mellanstor stad.
2000:- i stallhyra. Ingår halm och hö (begränsad mängd), täckesbyte, utsläpp, insläpp, lunchfodring mån-fre, nattfodring alla dagar, rullande schema på helger på utsläpp, insläpp och lunch. Tillgång till ridbana och ridhus samt hindermaterial. Varmvatten i stallet. Toalett finns. Uppvärmd sadelkammare.

Stall 4. Ca 1 mil utanför mellanstor stad.
1800:- i stallhyra. Ingår halm, hö och pellets, utsläpp, insläpp, 4 fodringar/dag 7 dgr/v. Stallpersonal gör iordning foder om så önskas. Tillgång till belyst ridbana, ridhus och hindermaterial. Uppvärmd sadelkammare och varmvatten i stallet.

Stall 5. Ca 1 mil utanför mellanstor stad.
2200:- i stallhyra. Ingår halm, hö, valfritt kraftfoder, mockning, tillsyn, samtliga in- och utsläpp och fodringar (3ggr/dag + fri tillgång på hö i hage) 7 dgr/v. Stallpersonal gör iordning allt foder. Tillgång till belyst ridbana, hindermaterial och skrittmaskin. Uppvärmd sadelkammare.

Stall 6. Mindre än 1 mil utanför mellanstor stad.
1400:- i stallhyra. Ingår halm, hö, havre, betfor, korn, täckesbyte morgon, utsläpp och insläpp 7 dgr/v samt 4 fodringar/dag 7 dgr/v. Ingen ridbana.
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 207
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 626
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 720
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp