Vad betalar ni per månad i stallhyra?

Ca 1,5 mil från Linköping (buss stannar typ 3 km från stallet).
9 boxar + två mindre lösdrifter
Betalar 2750kr för storhäst
Nybyggt ridhus (20*48) och ridbana (20*60)
Hö/hösilage ingår enligt uträknad foderstat
Havre ingår
Inga pass förutom om stallägaren åker bort då vi hjälps åt.
Ok hagar
Bra ridvägar
Uppvärmd sadelkammare
Snart kommer även toalett och tvättstuga finnas.
 
Och jag som inte bor i Sverige förstår inte vare sig vad jag betalade för när jag bodde där eller vad ni som bor där nu betalar för. Holy moly alltså 😱😱😱

Om det är vitt så går 25% bort i moms... och att för att sälja hö till hyresgästerna krävs vissa tillstånd mm. Det är konstigt att det är så billigt faktiskt att ha häst i Sverige generellt med vilka omkostnader ställen har!
 
Betalar 1900 :- i månaden i Vaxholms kommun, knappt 3 mil från innerstan (Stockholm).
Finns kommunikationer, men en bit att gå.

Lösdrift med egen box i stallet. Riktigt stora hagar (12 hektar sommartid, vintertid mindre då skogen mot vattnet försvinner, men ffa rejält stor). Ridbana. Bra ridvägar. Fräscht och fint på alla sätt.

Ingår hö, halm, alla fodringar och tillsyn alla dagar. Den enda arbetsuppgiften är att mocka en kärra i veckan, höst-vår.
 
Om det är vitt så går 25% bort i moms... och att för att sälja hö till hyresgästerna krävs vissa tillstånd mm. Det är konstigt att det är så billigt faktiskt att ha häst i Sverige generellt med vilka omkostnader ställen har!
Man får väl förutsätta att de som hyr ut stallplatser som verksamhet gör det lagligt. Fortfarande är det mesta med häst i Sverige minst dubbelt så dyrt som nere på kontinenten fast skillnaden på momsen för det allra mesta inom häst bara diffar 4%.
 
Man får väl förutsätta att de som hyr ut stallplatser som verksamhet gör det lagligt. Fortfarande är det mesta med häst i Sverige minst dubbelt så dyrt som nere på kontinenten fast skillnaden på momsen för det allra mesta inom häst bara diffar 4%.

Fast nere på kontinenten har de kanske inte snöstorm lika ofta som här med allt vad det innebär med kostnader att frakta bort snö, behöver värma upp utrymmen där när det är -30grader utomhus osv. Kortare växtsäsong här som gör att samma arealer producerar mindre mm. Avkastningen på en hektar åker i Skåne vs Norrbotten är stor!
 
Det kanske kanns battre att veta att det kostar ungefar GBP 1000, eller runt 12,000 SEK att hyra en box i ett av privatstallarna kring Richmond park. Da ingar foder och full service, inklusive daglig rykt och motionering (om du inte rider sjalv) med personal pa anlaggningen dygnet runt. Ingen utevistelse, men ridhus och ridbana samt en av London's storsta parker att rida ut i.

Inte sa hjalpsam jamforelse kanske.. :)
På ryttis i Stockholm kostar det ca 11000 senast jag kollade, då får man själv släppa in och ut sin häst i hagen 2 timmar och ingen som ryktar åt en. Så finns det de som har 2 eller 3 hästar där. Jag undrar alltid vad de jobbar med som gör att man kan lägga nästan 35’ i månaden bara på stallhyran😳
 
På ryttis i Stockholm kostar det ca 11000 senast jag kollade, då får man själv släppa in och ut sin häst i hagen 2 timmar och ingen som ryktar åt en. Så finns det de som har 2 eller 3 hästar där. Jag undrar alltid vad de jobbar med som gör att man kan lägga nästan 35’ i månaden bara på stallhyran😳
Ska kanske tilläggas att förutom den extremt dåliga möjligheten till utevistelse har ryttis dessutom öppettider, så som hästägare kan man inte vara där när man själv vill och kan utan måste rätta sig efter dessa... Det hade jag aldrig stått ut med, verkar också bökigt om man tex behöver åka till eller från tävling/träning tidigt eller sent.
 
Ska kanske tilläggas att förutom den extremt dåliga möjligheten till utevistelse har ryttis dessutom öppettider, så som hästägare kan man inte vara där när man själv vill och kan utan måste rätta sig efter dessa... Det hade jag aldrig stått ut med, verkar också bökigt om man tex behöver åka till eller från tävling/träning tidigt eller sent.
Nä en kompis hade sin häst där en längre tid och det kändes väldigt bökigt. Fantastiskt läge om man bor i stan, hon hade 200m till stallet, men så mycket pengar för vad man får!
 
Mitt i Flyinge, betalar i snitt 5500/ mån inkl moms. Köper till mockning vid behov som gör att priset varierar.
Allt ingår utom mockning.
I praktiken fri tillgång på hösilage, halm och kraftfoder+betfor.
In-och utsläpp samt fodringar
Ridhus 30x70, utebana 20x60. Skrittavstånd till galoppbana+kungsgården.
Stora hagar med skånska mått mätt.
Toalett samt tvättstuga med tvättmaskin för täcken.
Litet stall, vi är tre inackorderade och resten av hästarna är stallägarnas. Anställd personal med vita löner.

Känns ibland helt galet att betala så mycket, har dessutom 3 mil till stallet utan möjligheter att åka kollektivt. Men jag står hos min tränare och det är ett så bra stall, både hästen och jag trivs. Vi har båda blivit en del av familjen. Sen vet jag att min tränare har räknat på varenda krona och de har mycket liten lönsamhet i att ha oss inhyrda.
 
Input här, det är ju intressant att veta om ni hyr plats på hos ett företag eller ideell förening, då en ideell förening inte lägger på moms på sina tjänster. Dvs billigare och lättare att få det att gå runt än ett företag när inte 25% försvinner och inkomstskatt på vinsten.

"Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är heller inte skyldiga att deklarera och betala moms på sin försäljning. Ni ska då inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för er verksamhet. "
Från skatteverket.se
 
Input här, det är ju intressant att veta om ni hyr plats på hos ett företag eller ideell förening, då en ideell förening inte lägger på moms på sina tjänster. Dvs billigare och lättare att få det att gå runt än ett företag när inte 25% försvinner och inkomstskatt på vinsten.

"Allmännyttiga ideella föreningar som inte är skyldiga att betala inkomstskatt för näringsverksamhet är heller inte skyldiga att deklarera och betala moms på sin försäljning. Ni ska då inte ta ut moms vid försäljning av varor och tjänster och får inte heller dra av moms på inköp för er verksamhet. "
Från skatteverket.se
Endast företag som är av intresse, inte föreningar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 104
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 885
Senast: Pilot
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 071
Senast: Crossline
·
Hemmet Nu vill jag bara ha hjälp att dubbelkolla med er som har bättre koll, så jag förstått rätt. Jag och sambon ska precis skriva under ett...
Svar
1
· Visningar
1 093
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp