Vad betyder det?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare krigarinna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 881
K

krigarinna

Vi har en häst i stallet som jag emellanåt brukar ta in. Han är riktigt ranghög, har knappt nå respekt för folk eller andra hästar och är väldigt sur att hålla på med. Han är svår att få in från hagen och ingen vågar gå in till honom för att hämta in han eftersom han då jagar ut dom.
Jag brukar alltid stå vid grinden och vänta ut honom. Jag står där utanför mellan 15-20 min och inte gör annat än tittar på honom. Han brukar då stå längst bort med rumpan mot mig men ändå tittar till mig ibland. Han ger alltid upp efter högst 20 min och kommer till grinden och låter mig ta in honom. Men nu till frågan: När han kommer emot mig så kastar han omkring med huvudet. Högt upp, åt sidorna. Ja överallt, samtidgit som han går mot mig.

Har alltid undrat, vad menar han med det?

Sv: Vad betyder det?

Troligast ett signalerar han att han inte är helt nöjd med situationen. Visst kan du förebygga det hela, men det finns ingen anledning eftersom det både kan bli farligt och dessutom inte är en häst som du personligen kommer att rida och träna.

Andras hästar (inte din eller din sköt/medryttarhäst)ska man inte träna utan att få betalt, vara utbildad och veta vad man gör.
Det är bara riskabelt, farligt och dumt.

Sv: Vad betyder det?

Kan börja med att lägga till att en våldsam häst sällan är ranghög. Tvärt om är det ofta en sån häst som behöver en ledare, som själv inte vill eller klarar av att vara det.

Varför just denna häst kastar med huvudet är ju omöjligt för oss att 100%igt säga. Hästar är individer och gör inte allt av samma anledning som alla andra bara för att de tillhör samma art. Precis som vi människor.

Men, när en häst kastar upp huvudet frigörs en mägnd endorfiner i hästens kropp vilket medför att hästen tex slipper känna av ev smärta för några sekunder, kanske får en behaglig känsla i kroppen eller liknande. Därför ser man ofta hästar som har ont göra det. På samma sätt som vi kanske dricker alkohol när vi mår dåligt eller tar droger, så är detta ett sätt för hästen att fly undan, och det kan absolut bli en vana som är svår att bli av med.

Min häst kastar med huvudet ibland när han hämtas i hagen och tex måste kliva igenom en väldigt lerig del av hagen. Det tycker han är ytterst obehagligt och då kan han kasta med huvudet lite för att visa sitt missnöje medan han kommer till mig.

Så ofta handlar kastande med huvud om missnöje eller obehag av något slag.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 019
Senast: jemeni
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick... 2
Svar
22
· Visningar
2 087
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 254
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur