Vad betyder detta?

Vet du om man kan få en fornlämning på sin mark borttagen/upphävd även om det inte ska byggas? Krångligt?

Den där stensträngen vi har är lite irriterande och vissa stenar hade jag velat plocka bort ur hagarna för att kunna underhålla dem 😇.
Visst kan det vara intressant med fornlämningar, men i detta fallet skulle jag gärna vilja kunna slå somliga hagen de år den inte betas så det slipper bli ogräsodling 😇

När vår fastighet styckades av från den större vet jag att lämningen var av betydelse för var de skulle dra gränsen för de inte var så sugna dela lämningen mellan två markägare.
Och de kallade den fornlämning av mindre vikt vad nu det innebär.
Som @monster1 skrev + att det är länsstyrelsen som avgör om skälen som anges för att ta bort en fornlämning är tillräckliga. Huvudinställningen är att fornlämningar ska bevaras men många tas bort varje år, främst pga olika byggprojekt (infrastruktur och bostäder av olika storlek).

Fornlämning av "mindre vikt" finns inte, men naturligtvis kan olika lämningar anses mer eller mindre bevaransvärda. Det beror på kontexten. En stensträng som är del av ett större stensträngssystem eller relaterat till andra lämningar kan (obs! jag är inte bra på stensträngar, detta är bara för att exemplifiera) ha större kunskapsinnehåll än en ensamliggande. Trots att det är samma lämningstyp.

Fornlämningsstatus kan inte upphävas om det inte visar sig att det inte är en fornlämning naturligtvis.

Om länsstyrelsen säger ja till att lämningen får tas bort upphandlas en arkeologfirma som ska göra jobbet. Beroende på arbetets förväntade pris blir det direktupphandling eller anbud, men inte enligt LoU utan som det beskrivs i KML.

Upp till fem prisbasbelopp avgör länsstyrelsen helt själv vem som ska göra jobbet. Mellan fem och tjugo prisbasbelopp kan beställaren säga om de vill ha upphandling eller ej och över tjugo prisbabsbelopp måste det vara upphandling.

Fältarkeologi är väderberoende och kan i princip endast utföras när det är snö- och tjälfritt. Senhöst är mindre lämpligt pga dåligt ljus och korta arbetsdagar.
 
När vår fastighet styckades av från den större vet jag att lämningen var av betydelse för var de skulle dra gränsen för de inte var så sugna dela lämningen mellan två markägare.
Och de kallade den fornlämning av mindre vikt vad nu det innebär.

Om de i en specifik lantmäteriförrättning säger att en fornlämning är av mindre vikt skulle jag tippa att de menar något i stil med att den inte bedöms ha någon större inverkan på markanvändningen.
Vid en avstyckning så gissar jag det handlar om att påverkan är liten på bedömningen av om en bildad fastighet ska kunna anses lämplig för sitt ändamål. (vilket den måste vara för att man ska få stycka) T.ex. att lämningen inte hindrar att man kan ha betesmark för en hästgård där. (om hästgård är syftet med styckningen)

Alltså ingen värdering av själva fornlämningen, utan av konsekvenser den kan ha för just den fråga lantmätaren ska besluta om.
 
@Myrten @MiaMia @monster1
Tack för info. Nu behöver jag imte fundera på det.
Det är klart den funkar som betesmark så det är ingen framkomlig väg att hävda annat. Men den går som sagt inte bra att putsa, eller ta sig fram med andra maskiner än fyrhjulingen på.

Det var ju bara en tanke att det hade varit skönt att kunna ta bort några av stenarna.
Men inte viktigt nog att göra någon utgrävning för att få gjort. 😇
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 043
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
922
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 750
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp