Vad betyder "div"?

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Paoo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 4 208
P

Paoo

Vad betyder "div" i tävlingssammanhang? Har förstått att det har något med poäng och kanske med lag att göra, inget mer. Får jag tävla i "div"-klasser utan att tillhöra något lag? :cool:

Gjorde en tråd med denna fråga förut, men jag har tappat bort tråden och jag hittar den inte :O

Sv: Vad betyder "div"?

Div anger vilken division av allsvenskan som klassen avser (i mitt distrikt finns div 2 100-110 och div 1 120-130, skiljer sig mellan distrikten). Allsvenskan är en lagtävling så du kan inte vara med i "div-klasser" om du inte tillhör ett lag.

Hör med din förening/klubb om de har något lag anmält!

Det finns även division 3 i en del distrikt.

Om du får vara med utan att ingå i något lag beror i regel på hur många lag som är med i tävlingen, och om arrangören vill släppa in fler startande än de som rider lag.

Om arrangören inte har begränsat klassen till 'endast lagdeltagare' så är det fritt fram att anmäla sig individuellt. I lagklassen har dock lagdeltagare självklart företräde (dvs garanterad plats) medan övriga får hoppas på att det blir plats 'över'.

Hopp-allsvenskan har jag inte studerat närmare så där vet jag inte hur det brukar se ut. I dressyr div 3 så brukar det i propositionen stå att lagdeltagare och reserver har företräde i förklassen och lagklassen, övriga kan få starta i mån av plats. Det är i vårt distrikt obligatoriskt med individuell start i lagklassen så det brukar inte bli mer än någon enstaka plats 'över' i lagklassen (brukar bli fler platser i omgång 2 och 3 när några lag fallit ifrån). I förklassen däremot kan man få plats eftersom det verkar ha blivit en trend att många lagdeltagare inte rider förklassen.

Div anger vilken division av allsvenskan som klassen avser (i mitt distrikt finns div 2 100-110 och div 1 120-130, skiljer sig mellan distrikten). Allsvenskan är en lagtävling så du kan inte vara med i "div-klasser" om du inte tillhör ett lag.

Hör med din förening/klubb om de har något lag anmält!

Olika i olika disktrikt, i en del disktrik så rids lagklassena inviduellt också och är då även öppna för ryttare som inte rider i lag.

Ovanstående svar tolkar jag som att det handlar om dressyr, eftersom att man pratar om individuell start i lag-klass? Eller är det så i hoppningen också på vissa ställen?

Vad jag tror att jag vet är iallafall att inom hoppning får du inte ställa upp individuellt i en lag-klass, oavsett nivå. Har jag fel? :eek:

I hoppning så är själva lagklassen inte ind.

Är det alltså olika mellan distrikten (i hoppning) vilken höjd det ligger på?? Här är iaf div III 90 cm, alltså nästan cr nivå. Men vad ligger div II och I på? Har aldrig fattat det:)

Vad jag vet så ska det inte skilja mellan olika distrikt.

I Div 3 så hoppas de två första omgångarna på 90 cm och tredje omgången på 1 meter.

I div 2 så hoppas de två första omgångarna på 110 cm. Junior får hoppa 1 m. I sista omgången 120, men junior får hoppa 110 cm.

I Div 1 är det samma sak fast 120 cm i de två första och 130 i sista.

Ja, det skiljer sig mellan distrikten. I mitt tex finns inte div 3 öht (konstigt, för tillhör det mest hästtäta...).

Det kan kanske bero på att det inte finns intresse för en div 3? Om distriktet har haft svårt att få ihop deltagare så tar dom bort den.

Men vet du om höjderna på hinder också kan skilja för vad jag vet så får det inte göra det. :confused:

Intresset borde ju finnas, div 2 är indelat i 3-4 grupper med 12 lag i varje. Säkerligen finns det de som vill hoppa 10-20 cm lägre också.

Ja, höjden skiljer. Div 2 reds i 100-klasser -08. (Men jag vill minnas att det var högre för ett par år sedan, har inte ridit div 2 på ett tag.)

Hoppar in på tråden med en liten fråga,
I Div 3 dressyr ponny, får man verkligen starta med 4 d-ponnys??:confused:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
1 187
Senast: Ketrawzc
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade... 2
Svar
34
· Visningar
1 719
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 234
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka