"Vad betyder kn*lla?"

miumiu

Trådstartare
Bakgrundshistoria;

Sonen snart 7 år gammal hade igår sagt till fröknarna att han hade ont i huvudet vid upprepade tillfällen och ville gå hem. Vi föräldrar fick sms om detta och sonens pappa, som jobbar i andra änden av stan beger sig med kollektiva färdmedel för att hämta sonen. Det tar alltså sin lilla tid. Antagligen är sonen på någon slags utflykt med fritids när detta inträffar för sonen blir skickad tillbaka till skolan med en nioårig kamrat på fritids. Där ska denna kamrat enligt sonen ha sagt, citat: "Jag kn*llar din farsa om jag måste vänta här en timme på honom". Hence sonens fråga här i rubriken.

Dels så känns det helt barockt för mig att en nioåring uttrycker sig såhär. Jag har träffat den här pojken massor med gånger och fått intrycket av att det är en rar och omtänksam kille. Sen, vad tusan svarar man sonen på hans fråga? Nu har vi bara gjort klart och tydligt att det var otrevligt sagt typ.
 
Att barn säger sådär är inget konstigt. De är ju inte i någon bubbla utan omvärlden finns ständigt närvarande och de hör, ser och dokumenterar allt i sina hjärnor. Som man sa förr, små grytor har också öron. Sedan är det inte alls säkert att han förstår vad det betyder utan han har hört det i något sammanhang och tyckte att det lät tufft.

Jag hade sagt till sonen att det är ett svärord för det är ju vad det är i sammanhanget. Det var ju knappast så att pojken menade det bokstavligen utan kunde lika gärna ha sagt "fyfan vad tråkigt att behöva vänta".

Det jag reagerar mest på är att fritids sätter ett barn som de har ansvar för att passa ett annat barn de har ansvar för. Det är verkligen inte okej alls.
 
Bakgrundshistoria;

Sonen snart 7 år gammal hade igår sagt till fröknarna att han hade ont i huvudet vid upprepade tillfällen och ville gå hem. Vi föräldrar fick sms om detta och sonens pappa, som jobbar i andra änden av stan beger sig med kollektiva färdmedel för att hämta sonen. Det tar alltså sin lilla tid. Antagligen är sonen på någon slags utflykt med fritids när detta inträffar för sonen blir skickad tillbaka till skolan med en nioårig kamrat på fritids. Där ska denna kamrat enligt sonen ha sagt, citat: "Jag kn*llar din farsa om jag måste vänta här en timme på honom". Hence sonens fråga här i rubriken.

Dels så känns det helt barockt för mig att en nioåring uttrycker sig såhär. Jag har träffat den här pojken massor med gånger och fått intrycket av att det är en rar och omtänksam kille. Sen, vad tusan svarar man sonen på hans fråga? Nu har vi bara gjort klart och tydligt att det var otrevligt sagt typ.
Jag hade ju inte kunnat låta bli att berätta för personalen vad 9 åringen sagt och att han kanske behöver veta att man inte säger så till en sjuåring, eller någon annan heller och att han inte klarade av uppgiften han fått.

Som TinyWiny säger, 9 åringen kanske inte vet vad det betyder men kanske behöver få reda på det om han tänker använda det. En nioåring kanske kan ha koll på en 7 åring enligt deras riktlinjer, men han var ju uppenbarligen inte rätt nioåring för jobbet och han klarade det inte. De har ju skickat honom att göra ett ansvarsfyllt jobb som han inte ville göra och som personal borde gjort och som han inte klarade av.

När det gäller betydelsen hade jag nog varit i valet och kvalet. Det användes ju antagligen som ett generiskt svärord såklart så kan förklaras så. Men samtidigt om någon faktiskt frågar vad någonting betyder så förklarar jag det nog ofta ganska nära betydelsen. Typ 9 åringen använde det som vilket svärord som helst, men det har också en annan vuxenbetydelse som inte behöver förklaras närmre typ.
 
Jag håller med @TinyWiny fullt ut. Barnen i mina barns skola har nog slängt sig med betydligt värre ord än sådant där från ung ålder. De plockar upp det från youtube och liknande (och tittar de inte på youtube och likande plockar det upp det från äldre syskon/kompisar...) inget märkligt, tror mina barn slängde sig med fuck och grejer som ju faktiskt är samma sak, redan på dagis som de plockat upp av andra. Är väl bara att säga att det är en fult ord som inte ska användas? Men, alla har vi ju en gräns. Jag hade inte gjort någon big deal av ordet knulla som förälder, mest talat om att det inte är ok att svära på det viset, hade någon unge däremot slängt sig med ordet neger hade jag tagit upp det. Tror dock att skolan jobbar med sådana grejer när de hör dem, men de kan naturligtvis inte veta vad som händer vid alla tillfällen.
 
Jag må vara född på stenåldern, men har varit lyckligt omedveten om hur vulgärt låg - och mellanstadiebarn uttrycker sig numera. Det förekom inte på min skola när jag var i den åldern. Men, times changing I guess. Känner mig ambivalent om jag ska ta upp detta med fritidspersonalen. Jag gillar egentligen den här killen, han är snäll och brukar vara väldigt schysst mot sonen. Sonen ser honom som en vän. Men ser förmodligen upp till honom också, eftersom han är äldre, och jag vill verkligen inte att han tar efter sånt här språk. Vilket jag också gjort tydligt. Kanske man kan ha en generell diskussion om språkbruk i skola/på fritids med personalen, utan att peka ut det specifika barnet.
 
Jag må vara född på stenåldern, men har varit lyckligt omedveten om hur vulgärt låg - och mellanstadiebarn uttrycker sig numera. Det förekom inte på min skola när jag var i den åldern. Men, times changing I guess. Känner mig ambivalent om jag ska ta upp detta med fritidspersonalen. Jag gillar egentligen den här killen, han är snäll och brukar vara väldigt schysst mot sonen. Sonen ser honom som en vän. Men ser förmodligen upp till honom också, eftersom han är äldre, och jag vill verkligen inte att han tar efter sånt här språk. Vilket jag också gjort tydligt. Kanske man kan ha en generell diskussion om språkbruk i skola/på fritids med personalen, utan att peka ut det specifika barnet.
Det ingår i flera delar av läroplanen redan. Finns nog inte en skola som inte jobbar med det på olika sättet (ex mänskliga rättigheter, hur man ska vara en snäll kompis etc etc etc). Jag är rätt säker på att jargong i skolorna har funnits så länge vi har haft skolor. Den ser bara olika ut.
 
Jag må vara född på stenåldern, men har varit lyckligt omedveten om hur vulgärt låg - och mellanstadiebarn uttrycker sig numera. Det förekom inte på min skola när jag var i den åldern. Men, times changing I guess. Känner mig ambivalent om jag ska ta upp detta med fritidspersonalen. Jag gillar egentligen den här killen, han är snäll och brukar vara väldigt schysst mot sonen. Sonen ser honom som en vän. Men ser förmodligen upp till honom också, eftersom han är äldre, och jag vill verkligen inte att han tar efter sånt här språk. Vilket jag också gjort tydligt. Kanske man kan ha en generell diskussion om språkbruk i skola/på fritids med personalen, utan att peka ut det specifika barnet.
Fast jag hade nog inte räknat med att detta resulterar i skäll, i så fall är de ju inte helt uhm pedagogiska. Utan att det resulterar i att de inte skickar barn med barn. Men såklart om man inte litar på dem så, skäll skulle ju inte antagligen. Tänker att det är en hjälp för barnet att förstå vad man använder för ord.

Btw, har inte stött på den typen av språk hos 11 åring + vänner, men det kan ju vara för att en vuxen (jag) var där. Men jag blev nyfiken, ska kolla vad de använder för ord. Tydligen hänger mellanstadiebarn extremt mycket på Tictoc osv (inte vårt men hans vänner).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast jag hade nog inte räknat med att detta resulterar i skäll, i så fall är de ju inte helt uhm pedagogiska. Utan att det resulterar i att de inte skickar barn med barn och att de lugnt förklarar ord osv. Men såklart om man inte litar på dem så, skäll skulle ju inte hjälpa om man säger så. Tänker att det är en hjälp för barnet att förstå vad man använder för ord.
Nej alltså jag tror inte heller att dom skulle skälla på honom, tycker över lag att personalen på fritids är väldigt bra. Det är väl mer att jag tänker att det skulle kunna uppfattas så av barnet. Mitt barn tex, är extremt känsligt. Han kan uppfatta att vi har olika åsikter i en fråga som "skäll". Nu är han kanske inte representativ men iaf. Jag har ganska lite erfarenhet av barn så han är typ min referensram. Men förstår ju såklart att fritidspersonalen har mer erfarenhet och förmodligen kan bedöma vilket sätt som är lämpligt att ta en sån diskussion på. Behöver väl släppa känslan av att jag "hänger ut" barnet ifråga.
 
Att barn säger sådär är inget konstigt. De är ju inte i någon bubbla utan omvärlden finns ständigt närvarande och de hör, ser och dokumenterar allt i sina hjärnor. Som man sa förr, små grytor har också öron. Sedan är det inte alls säkert att han förstår vad det betyder utan han har hört det i något sammanhang och tyckte att det lät tufft.

Jag hade sagt till sonen att det är ett svärord för det är ju vad det är i sammanhanget. Det var ju knappast så att pojken menade det bokstavligen utan kunde lika gärna ha sagt "fyfan vad tråkigt att behöva vänta".

Det jag reagerar mest på är att fritids sätter ett barn som de har ansvar för att passa ett annat barn de har ansvar för. Det är verkligen inte okej alls.
Det är väl visst konstigt, vilka sammanhang vistas det där barnet i som ens har hört ett sånt uttryck? Det är ju extremt grovt, så jag skulle nog tycka att det var lite märkligt att en nioåring säger så. Eller vem som helst faktiskt, men från en nioåring är det ju lite extremt. Gissningsvis fattar han inte själv vad det betyder.
 
Jag må vara född på stenåldern, men har varit lyckligt omedveten om hur vulgärt låg - och mellanstadiebarn uttrycker sig numera. Det förekom inte på min skola när jag var i den åldern. Men, times changing I guess.

Min närmsta vän är lärare i mellanstadiet har berättat att språket bland barn verkligen kan vara chockerande. Det är ju sällan onda avsikter bakom det, i varje fall inte ondare än när vi var barn och sa något annat, men orden är annorlunda. Nu kommer det låta som att jag är född på stenåldern men jag tycker det är hemskt problematiskt att barn, via nätet oftast, lär sig sånt här så himla tidigt.. :( Tillsammans med all annan skit som de exponeras för när de fortfarande är små barn.
 
Ja alltså sånt språk hörde i alla fall jag som femåring av de lite äldre barnen. Ingen visste riktigt vad det betydde men det var fult. Lite coolt och så.

Dagens sexåringar kan en hel massa ord och kan definitivt uttrycka sig sådär. Det är sånt som barn i den åldern gör utan att bli dåliga människor. Men självklart behöver se ju få veta vad det betyder och att det inte är passande att säga så.

Många rätt små barn får spela spel som är för betydligt äldre, spel med ett för barn inte passande språk. Likadant med filmer, YouTube osv.
 
Det är väl visst konstigt, vilka sammanhang vistas det där barnet i som ens har hört ett sånt uttryck? Det är ju extremt grovt, så jag skulle nog tycka att det var lite märkligt att en nioåring säger så. Eller vem som helst faktiskt, men från en nioåring är det ju lite extremt. Gissningsvis fattar han inte själv vad det betyder.
Nej, det är inte ett dugg konstigt, det finns både på instagram, tiktok och youtube, stora plattformar för många barn idag, det finns i chatgrupper på snap (mina barn går i fyran och femman, finns inte en klasskompis som inte har snap) och har de det inte själva så har de äldre vänner. Jag lärde mig ordet knulla när jag var fem år, det var klottrat på en skylt vi åkte förbi varje dag och jag kunde läsa tidigt och kommer väldigt väl ihåg att jag läste det där ordet varje dag från dagis.. Fick visserligen en rejäl utskällning när skrek det till pappa i samma veva som vi bråkade vid något tillfälle när jag var så pass liten, men att inte tro att barn idag slänger med sådana ord är bara naivt. Självklart tar de efter plattformarna, på gott och ont. Och gör inte de det så tar de efter de äldre kompisarna och syskon.
 
Nej, det är inte ett dugg konstigt, det finns både på instagram, tiktok och youtube, stora plattformar för många barn idag, det finns i chatgrupper på snap (mina barn går i fyran och femman, finns inte en klasskompis som inte har snap) och har de det inte själva så har de äldre vänner. Jag lärde mig ordet knulla när jag var fem år, det var klottrat på en skylt vi åkte förbi varje dag och jag kunde läsa tidigt och kommer väldigt väl ihåg att jag läste det där ordet varje dag från dagis.. Fick visserligen en rejäl utskällning när skrek det till pappa i samma veva som vi bråkade vid något tillfälle när jag var så pass liten, men att inte tro att barn idag slänger med sådana ord är bara naivt. Självklart tar de efter plattformarna, på gott och ont. Och gör inte de det så tar de efter de äldre kompisarna och syskon.
Alltså, jag har ju själv barn i den åldern, som definitivt inte använder det uttrycket. Jag skulle snarare säga att det är naivt att tro att alla människor hotar att knulla varandra till höger och vänster. Det är ett väldigt grovt uttryck som väldigt många inte använder alls.
 
Alltså, jag har ju själv barn i den åldern, som definitivt inte använder det uttrycket. Jag skulle snarare säga att det är naivt att tro att alla människor hotar att knulla varandra till höger och vänster. Det är ett väldigt grovt uttryck som väldigt många inte använder alls.
Spelar faktiskt ingen roll. Det är den typen av snack som florerar idag. Jobbade som vikarie i ett flertal skolor i flera kommuner för 10 år sedan, det var inget konstigt med hora, knulla, bögjävel etc. När jag var på språkresa när jag var 15 var det heller inget konstigt, kanske inte från de som kom från landet, men de som kom från storstäderna - definitivt. Jo, det ÄR naivt att tro att mindre barn inte tar efter det som händer på tiktok, snap, instagram, youtube med mera med mera. Det ÄR naivt att tro att de, om de saknar desssa kanaler, inte tar efter äldre kompisar och storesyskon. Det har barn gjort i alla tider.
 
Oavsett om barn slänger sig med uttrycken men inte vet vad det är så florerar språket idag. I Sverige. Jag tycker det är märkligt att ens försöka argumentera emot det. Varenda unge på lågstadiet här vet till exempel vem Einar var, det blev stora rubriker bland unga på Tiktok och instagram när han blev skjuten (jag vet, eftersom min dotter har både instagram och tiktok som jag har tillgång till och kollar hennes konto mer eller mindre varje dag då det är dealen för att hon ska få ha det). Sonen kan definitivt många av hans låtar utan att egentligen bry sig om innebörden av texten. Självklart beter sig små barn också på samma sätt och tar efter de äldre, oavsett om de har dessa kanaler eller inte. Och det är ju bara ett exempel, det finns fler rappare, och Jocke och Jonna har setts av många barn (och är väl inte helt rumsrena heller, definitivt inte innan de fick barn själva), med flera med flera. Ja, jag tycker det är naivt om man tror att barnen inte har hört de här orden. Det behöver inte betyda att de använder dem när vuxna hör. Men har de hört orden? Definitivt. Nedan en av Einars låtar, kopierad av annan användare från tråden Gangsterrap här på buke som också den visade att många användare här har barn som lyssnat på Einars och andra rappares låtar. Och - så här är ju rapen många gånger, en schanger av musik som faktiskt många barn kommer i kontakt med, antingen själva eller via sociala medier eller via kompisar eller syskon.


"
Ey, din hora är en hora, mannen, säg inte nått annat
Jalla, bre, vad tror du mannen? Vi är inte samma
Ey, jag becknade i skolan tills de ringde till min mamma
Knulla orren in i toan tills jag motherfucking sarrar
Vi tog golaren till skogen, han blev rädd och börja stamma
Svärde på sin mamma tills han fucking tappa andan
Ey, vi dyker upp på dagen i en bil, den är bemannad
Ey, om aina gör kontroller, då vi kommer aldrig stanna
Ey, han fick den i sin panna
Horungen han ramlar
Snacka inte G:s om du inte som oss andra
Ey, jag meckar en och landar, den är inte standard
Lakk, du kommer märka när du kommer hit och handlar
Mina rader är fina, dina rader är mina
Har en sexig latina, det finns bra kokaina
Kom och testa en lina, det vi gör blir platina
Bara bakk hur jag streamar, dina kläder är Kina

Ger dig ett och annat hål, det klart du ramlar då
Du är tuff på tramadol, vi är inte samma våg
Ger dig ett och annat hål, det klart du ramlar då
Du är tuff på tramadol, vi är inte samma våg

Hon lyssnar på min låt när hon suger av min penis
Vi kommer till din gård med en kalle och en semi
Mannen blir det bråk, då jag ringer upp till Nemi
Eller jag och Hamko går och skriker runt "Vart är ni?"
Mannen det jag och pricken, med varsin tabbe vid dicken
Hämta heder och flicker, fast ingen av oss här dricker
Hämta enkro, fuck ficker
Free min kusse som sitter
Hämta keys utan nyckel
Coca Cola i bricker
Alla vet exakt vem jag e
Bror, min trakt den är het
Det går snabbt, ingen lek
Du blir jappt, inget ben
Vadå tur? Jag har krigat
Du är sur när jag firar
Med en brud, fin latina, på min kuk hon vill rida (Pa-pa)
Ah, går in i Gucci och jag shoppar
Hennes pussy bara droppar, hon är snuskig, gillar snoppar
Vi tar liv, vi tar kroppar
Varit G, ingen råtta
Spelar du ball, du får åka på backen
Jag går med metallen när jag går ut till trakten
Du hamnar på hall eller bro du blir jappt, län
Och trakten är kall här och krigar makten
Eyo, vem är du? Vem känner du?
Här vi går in, här vi går ut
Fem dagar, en mill, eyo, på mig debut
Och Katten i Trakten, den fuckade ur, ah

Den fucka ur, det klart du är sur (ey, ey)
Släppte en låt, jalla, njut, jalla, njut, ey ey
Om nån fucking spelar ball, jalla, skjut
Vad händer Adel, Husby, Dalen, Straynané, Einar?
Vad händer, riktiga rapparna, Dree Low och Thrife?
Mannen, vad händer? Ey ey, pa-pa-pa-pa-pa-pa
Förstår ni? Vi äger denna fucking skiten"
 
Det är väl visst konstigt, vilka sammanhang vistas det där barnet i som ens har hört ett sånt uttryck? Det är ju extremt grovt, så jag skulle nog tycka att det var lite märkligt att en nioåring säger så. Eller vem som helst faktiskt, men från en nioåring är det ju lite extremt. Gissningsvis fattar han inte själv vad det betyder.
Jag vistades i sammanhanget lågstadiet i grundskolan när jag lärde mig ord som dessa.
Ts son hörde det från skola/ kompis och gissar på att samma gäller för dom flesta att det är genom skola/ kompis/syskon/liknade.
 
Jag hade aldrig accepterat att min 7 åringen under tiden skolan/fritids har ansvaret skickas tillbaka till skolan utan en vuxen som har ansvaret. En 9åringen är inte en lämplig ersättare!

Om ordet hade jag förklarat att det är ett fult ord. Sen hade tagit en diskussion med ansvarig på skolan om det olämpliga i att ge en 9åring ansvaret för ett annat barn. Det är en sak om föräldrarna litar på sina barn 7 och 9 år gamla och en helt annan att en skola gör det!
 
Knulla är inte bara ett "fult ord" och slang för sex. Som @Luff säger är det ett hot om våld mot pappan, ordet knulla används i betydelsen misshandla. 9-åringen syftade inte på att ha sex med sin kompis pappa utan om att misshandla honom.

Var 9-åringen lärt sig begreppet och vilken vikt (om någon alls) som behöver läggas vid det går förstås inte att veta utifrån tråden, men det är naivt att tro att det bara handlar om slang för sex.
 
Jag hade tagit upp med skolan vad 9-åringen sa och sagt att det är fullständigt oacceptabelt. Det får skolan ta tag i och prata med 9-åringen och föräldrarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp