"Vad betyder kn*lla?"

Det är väl visst konstigt, vilka sammanhang vistas det där barnet i som ens har hört ett sånt uttryck? Det är ju extremt grovt, så jag skulle nog tycka att det var lite märkligt att en nioåring säger så. Eller vem som helst faktiskt, men från en nioåring är det ju lite extremt. Gissningsvis fattar han inte själv vad det betyder.
En tonårig "cool" storebror?
 
Alltså, jag var barn på 90-talet och det förekom absolut inte såna ord hemma hos oss, men det blev vi ganska snart varse när vi började skolan. Min lillebror hade en kompis med tre äldre syskon som var ganska mycket äldre (tonåringar), han lärde min bror allt om att knulla och supa och invandrarfientlighet redan som sexåring. Pappa blev helt galen när min bror på ett utvecklingssamtal vräkte ur sig "jag hatar utlänningar" (ironin i att vi inte ens hade sett en person från ett annat land än Sverige, han visste inte ens vad en "utlänning" var utan trodde det var något slags livsfarligt monster), men könsorden minns jag mest bemöttes med att det var fula ord som man blir svart om tungan om man säger, typ? Samma som om vi hade vräkt ur oss helvete eller satan (som den här kompisen också glatt introducerade för sina mer ovetande klasskamrater).

Att det inte precis har blivit bättre idag med all form av sociala medier och tekniska prylar som barnen kan sitta med själva utan föräldrarnas deltagande är jag inte det minsta förvånad över. Däremot är jag bestört över att personalen skickade iväg barnet med ett annat barn, att ingen vuxen gick med för att vänta på pappan....! Det hade jag varit fly förbannad för om det varit min unge som lämnats ensam med en nioåring (!) när jag trodde att hen var omhändertagen av vuxna pedagoger.
 
Att det inte precis har blivit bättre idag med all form av sociala medier och tekniska prylar som barnen kan sitta med själva utan föräldrarnas deltagande är jag inte det minsta förvånad över. Däremot är jag bestört över att personalen skickade iväg barnet med ett annat barn, att ingen vuxen gick med för att vänta på pappan....! Det hade jag varit fly förbannad för om det varit min unge som lämnats ensam med en nioåring (!) när jag trodde att hen var omhändertagen av vuxna pedagoger.

Jag håller helt med om detta!! Jag hade blivit skogstokig om skolan lämnade över ansvaret för min 7-åring (som dessutom inte mådde bra!) till en 9-åring! Helt bisarrt om det var så det gick till!
 
Spelar faktiskt ingen roll. Det är den typen av snack som florerar idag. Jobbade som vikarie i ett flertal skolor i flera kommuner för 10 år sedan, det var inget konstigt med hora, knulla, bögjävel etc. När jag var på språkresa när jag var 15 var det heller inget konstigt, kanske inte från de som kom från landet, men de som kom från storstäderna - definitivt. Jo, det ÄR naivt att tro att mindre barn inte tar efter det som händer på tiktok, snap, instagram, youtube med mera med mera. Det ÄR naivt att tro att de, om de saknar desssa kanaler, inte tar efter äldre kompisar och storesyskon. Det har barn gjort i alla tider.
Men man tyckte alltså som lärare att det var ok att kalla varandra sådana saker? För enligt intervjuer med ungdomar som blir kallade just sådana saker (unga tjejer som har "för kort" kjol? unga killar som borstat håret?) i media verkar det inte främja deras mentala hälsa direkt eller understödja en variation i uttryck i klädsel och tolerans i gruppen.

Det verkar ju sannolikare att det är en viss liten grupp av eleverna som kallar de övriga eleverna för uttrycken. Om man jämför barnets klass verkade det tex vara ett barn som hela tiden vrålade håll käften och han var inte uppskattad av någon av de andra så det kunde väl snarare räknas som ett handikapp för honom att han hade missat andra mer effektiva sätt att uttrycka sig på.
 
Alltså, jag var barn på 90-talet och det förekom absolut inte såna ord hemma hos oss, men det blev vi ganska snart varse när vi började skolan. Min lillebror hade en kompis med tre äldre syskon som var ganska mycket äldre (tonåringar), han lärde min bror allt om att knulla och supa och invandrarfientlighet redan som sexåring. Pappa blev helt galen när min bror på ett utvecklingssamtal vräkte ur sig "jag hatar utlänningar" (ironin i att vi inte ens hade sett en person från ett annat land än Sverige, han visste inte ens vad en "utlänning" var utan trodde det var något slags livsfarligt monster), men könsorden minns jag mest bemöttes med att det var fula ord som man blir svart om tungan om man säger, typ? Samma som om vi hade vräkt ur oss helvete eller satan (som den här kompisen också glatt introducerade för sina mer ovetande klasskamrater).

Att det inte precis har blivit bättre idag med all form av sociala medier och tekniska prylar som barnen kan sitta med själva utan föräldrarnas deltagande är jag inte det minsta förvånad över. Däremot är jag bestört över att personalen skickade iväg barnet med ett annat barn, att ingen vuxen gick med för att vänta på pappan....! Det hade jag varit fly förbannad för om det varit min unge som lämnats ensam med en nioåring (!) när jag trodde att hen var omhändertagen av vuxna pedagoger.
Lite förenklat är det så att olika kulturer har olika slags "fula ord" i Sverige har vi traditionellt haft mycket religiösa uttryck "helvete, djävla, satan" medan finns andra kulturer där de fula orden i större utsträckning är "under bältet". Sen blandas språken och uttryck översätts.
Jag menar inte att man inte ska sträva efter att lära ungarna ett vettigt språk, och jag hade nog förklarat för sonen att det är ett fult ord som vi ska använda om någon på det sättet.

Jag får erkänna att jag tycker att uttrycket "jag ska knulla din mamma" är ett rätt intressant uttryck, i många fall så förkortas det helt enkelt till att säga "din mamma" till någon för att budskapet ska gå fram. Men det bygger på förförståelsen att man vet att det egentligen föregås av "jag ska knulla" för att effekten ska gå fram. Har man inte den så blir uttrycket helt obegripligt om man slänger fram "din mamma" i en dispyt.
 
Jag är kanske lite färgad av min uppväxt men jag hade inte reagerat särskilt stort på att en 9-åring säger "jag ska knulla din pappa". Sånt språk var ofta förekommande redan när jag var kanske 6 år och behöver inte betyda ett hot. Det kunde liksom betyda "Jag hatar dig, du tog leksaken jag lekte med" eller liknande. I detta fall hade jag tolkat det som att 9åringen menar "Fy fan vad du är jobbig din lilla skit, jag orkar inte stå här och vänta på din pappa" typ.

Däremot jättekonstigt att en 9åring åker med en 7åring tillbaka till skolan.
 
Jag är kanske lite färgad av min uppväxt men jag hade inte reagerat särskilt stort på att en 9-åring säger "jag ska knulla din pappa". Sånt språk var ofta förekommande redan när jag var kanske 6 år och behöver inte betyda ett hot. Det kunde liksom betyda "Jag hatar dig, du tog leksaken jag lekte med" eller liknande. I detta fall hade jag tolkat det som att 9åringen menar "Fy fan vad du är jobbig din lilla skit, jag orkar inte stå här och vänta på din pappa" typ.

Däremot jättekonstigt att en 9åring åker med en 7åring tillbaka till skolan.

Jag hade tyckt att det var riktigt jävla illa om barnet som skolan lämnat ansvaret över min 7-åring med hade sagt "Fy fan vad du är jobbig din lilla skit, jag orkar inte stå här och vänta på din pappa". Ett barn ska in behöva bli kallad för lilla skit eller jobbig av andra barn på skolan. Även om jag vet att barn säger allt möjligt till varandra är det viktigt att vuxna och skolan inte accepterar detta. Det ska pratas med barnet ifråga och föräldrarna ska informeras.

På min dotters skola tar de tag i sånt här rejält. En av gångerna som ett barn blev kallat för ett fult ord så gick kuratorn in och pratade med barnet som sagt ordet och även klassläraren tog tag i det ordentligt och markerade tydligt att det inte är ok med ett sånt språkbruk.
 
Jag hade tyckt att det var riktigt jävla illa om barnet som skolan lämnat ansvaret över min 7-åring med hade sagt "Fy fan vad du är jobbig din lilla skit, jag orkar inte stå här och vänta på din pappa". Ett barn ska in behöva bli kallad för lilla skit eller jobbig av andra barn på skolan. Även om jag vet att barn säger allt möjligt till varandra är det viktigt att vuxna och skolan inte accepterar detta. Det ska pratas med barnet ifråga och föräldrarna ska informeras.

På min dotters skola tar de tag i sånt här rejält. En av gångerna som ett barn blev kallat för ett fult ord så gick kuratorn in och pratade med barnet som sagt ordet och även klassläraren tog tag i det ordentligt och markerade tydligt att det inte är ok med ett sånt språkbruk.
Jo ja, jag håller med om att i en perfekt värld är barnen sjyssta mot varandra. Att det inte var snällt att uttrycka sina känslor så det andra barnet hörde. Men oftast är barn inte snälla och trevliga. Speciellt inte om man som 9åring får ansvar över en 7åring och förväntas åka någonstans med denne och se till att vänta på det andra barnets pappa. De är ju inte ens syskon liksom, fattar inte hur de vuxna tänkte överhuvudtaget.
Nu var ju inte ens vuxna där för att tala om att det 9åringen uttryckte inte var okej.
Antingen får man vakta på barnen och stoppa sådana uttryck, eller så lämnar man dem inte vind för våg.

Edit: För att förtydliga, jag tycker alltså att man absolut kan prata med 9åringen om man tycker att språkbruket var illa. Men att man även bör inse att ansvaret för att uttrycket ens kunde komma fram ligger på de vuxna, och att de vuxna gjorde fel.
 
Jo ja, jag håller med om att i en perfekt värld är barnen sjyssta mot varandra. Att det inte var snällt att uttrycka sina känslor så det andra barnet hörde. Men oftast är barn inte snälla och trevliga. Speciellt inte om man som 9åring får ansvar över en 7åring och förväntas åka någonstans med denne och se till att vänta på det andra barnets pappa. De är ju inte ens syskon liksom, fattar inte hur de vuxna tänkte överhuvudtaget.
Nu var ju inte ens vuxna där för att tala om att det 9åringen uttryckte inte var okej.
Antingen får man vakta på barnen och stoppa sådana uttryck, eller så lämnar man dem inte vind för våg.

Nä, skolan/fritids gjorde väldigt fel där. Jag hoppas TS kommer tillbaka till tråden och berättar hur det gått med kommunikationen med skolan i den frågan.
 
Hade det varit hemma där jag växte upp och på det glada åttiotalet tror jag öronen skulle ruttnat och ögonen trillat ut om en nioåring uttryckte sig liknande, men idag och lite beroende på hur och var tycker jag inte det är särskilt märkvärdigt. Lite sorgligt men sant.
Situationen var ju däremot helt uppåt väggarna och jag förstår om sjuåringen blev lite chockad.
 
Jag är kanske lite färgad av min uppväxt men jag hade inte reagerat särskilt stort på att en 9-åring säger "jag ska knulla din pappa". Sånt språk var ofta förekommande redan när jag var kanske 6 år och behöver inte betyda ett hot. Det kunde liksom betyda "Jag hatar dig, du tog leksaken jag lekte med" eller liknande. I detta fall hade jag tolkat det som att 9åringen menar "Fy fan vad du är jobbig din lilla skit, jag orkar inte stå här och vänta på din pappa" typ.

Däremot jättekonstigt att en 9åring åker med en 7åring tillbaka till skolan.
Jag menar "hot" på samma sätt som "jag slår ihjäl pelle om han gör att vi missat flyget.." dvs inte ett "riktigt" hot men inte sexualiserat som jag tror att en del i tråden uppfattade det som.
 
Hallå här i tråden!

Dom hade varit och lekt i skogen som är bakom skolgården, alltså det rör sig om kanske 200 meter som detta barn följt med med mitt. Sonen uppfattade inte att det äldre barnet var arg eller irriterad på honom, utan att dom tillsammans var otåliga typ. Om jag ska gissa mig till jargongen så har det äldre barnet försökt "balla" sig lite inför sonen och kanske sätta sig lite i respekt. Hade det varit ett annat barn hade jag kanske inte blivit lika chockad, men detta är en pojke som har varit så fin med sonen. Uppmuntrat och peppat honom i olika aktiviteter, haft högläsning med honom etc. Men det är klart, det är ju mycket vi vuxna inte ser och hör och han har kanske en helt annan attityd när vuxna inte är närvarande.

Personalen är iaf informerad nu.
 
Jag är kanske lite färgad av min uppväxt men jag hade inte reagerat särskilt stort på att en 9-åring säger "jag ska knulla din pappa". Sånt språk var ofta förekommande redan när jag var kanske 6 år och behöver inte betyda ett hot. Det kunde liksom betyda "Jag hatar dig, du tog leksaken jag lekte med" eller liknande. I detta fall hade jag tolkat det som att 9åringen menar "Fy fan vad du är jobbig din lilla skit, jag orkar inte stå här och vänta på din pappa" typ.

Däremot jättekonstigt att en 9åring åker med en 7åring tillbaka till skolan.
Oj jag håller med Lingon här. Hur lämpligt är det att lämna en 7 åring med en nioåring som ser hen på det viset när hen har huvudvärk och är ledsen? Typ ännu värre än om det betyder, -Åh vad jobbigt vi två har när vi väntar på din gamla pappa.

Men jag håller med om din andra post, vuxna satte barnen i den situationen och det var inte snällt mot någon av dem uppenbarligen (dvs det var inte en nioåring som var förtjust i att vänta en stund med sin kompis och ändå skulle åt det hållet). Och att ett barn hört uttrycket är ju inte så konstigt.
 
Hallå här i tråden!

Dom hade varit och lekt i skogen som är bakom skolgården, alltså det rör sig om kanske 200 meter som detta barn följt med med mitt. Sonen uppfattade inte att det äldre barnet var arg eller irriterad på honom, utan att dom tillsammans var otåliga typ. Om jag ska gissa mig till jargongen så har det äldre barnet försökt "balla" sig lite inför sonen och kanske sätta sig lite i respekt. Hade det varit ett annat barn hade jag kanske inte blivit lika chockad, men detta är en pojke som har varit så fin med sonen. Uppmuntrat och peppat honom i olika aktiviteter, haft högläsning med honom etc. Men det är klart, det är ju mycket vi vuxna inte ser och hör och han har kanske en helt annan attityd när vuxna inte är närvarande.

Personalen är iaf informerad nu.
Då låter det ju definitivt som att han försökt låta cool och stöddig, och samtidigt uttrycka sin otålighet. :)
 
Hallå här i tråden!

Dom hade varit och lekt i skogen som är bakom skolgården, alltså det rör sig om kanske 200 meter som detta barn följt med med mitt. Sonen uppfattade inte att det äldre barnet var arg eller irriterad på honom, utan att dom tillsammans var otåliga typ. Om jag ska gissa mig till jargongen så har det äldre barnet försökt "balla" sig lite inför sonen och kanske sätta sig lite i respekt. Hade det varit ett annat barn hade jag kanske inte blivit lika chockad, men detta är en pojke som har varit så fin med sonen. Uppmuntrat och peppat honom i olika aktiviteter, haft högläsning med honom etc. Men det är klart, det är ju mycket vi vuxna inte ser och hör och han har kanske en helt annan attityd när vuxna inte är närvarande.

Personalen är iaf informerad nu.

Jag hade ändå inte tyckt att det var lämpligt att personalen lät honom gå iväg utan vuxen när han mådde dåligt. Det är personalens ansvar att se till att det är rätt vuxen som hämtar barnet. Skolan har ansvaret för barnet. En 7-åring är rätt liten fortfarande.
 
Hallå här i tråden!

Dom hade varit och lekt i skogen som är bakom skolgården, alltså det rör sig om kanske 200 meter som detta barn följt med med mitt. Sonen uppfattade inte att det äldre barnet var arg eller irriterad på honom, utan att dom tillsammans var otåliga typ. Om jag ska gissa mig till jargongen så har det äldre barnet försökt "balla" sig lite inför sonen och kanske sätta sig lite i respekt. Hade det varit ett annat barn hade jag kanske inte blivit lika chockad, men detta är en pojke som har varit så fin med sonen. Uppmuntrat och peppat honom i olika aktiviteter, haft högläsning med honom etc. Men det är klart, det är ju mycket vi vuxna inte ser och hör och han har kanske en helt annan attityd när vuxna inte är närvarande.

Personalen är iaf informerad nu.
Då låter han ju bar som en jättetrevlig unge som kanske bara inte visste vad orden betydde och att de är mer lämpliga i andra sammanhang. :)

Och ett -Åh vad jobbigt vi två har när vi väntar på din gamla pappa.
Vilket ju är en helt ok grej att säga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp