Vad betyder orden/termerna?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Zorro
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 024

Zorro

Trådstartare
God fortsättning, gott folk!

Nu är det dags för rookie-pappan att ställa frågor igen.

Vad innebär tömkörning?
Såg en inbjudan till en hopptävling och där står det om framridning och framhoppning. Vad innebär det? Är det andra ord för uppvärmning?

Tömkörning - man kör hästen i bara tömmarna, så att säga utan något annat efter än det man styr med.
Framridning - som uppvärmning skulle man kunna kalla det.

Se om du kan få tag i ryttarinstruktuktion, så har du mycket av det du behöver samlat i en liten bok som går ner i fickan! De gavs ut i nytryck för några år sedan.

Framridning är som uppvärmning, man rider i skritt, trav och galopp (eller vilka gångarter man nu vill) för att hästen ska bli varm i kroppen och mjuk i musklerna.
Framhoppning är en fortsättning på uppvärmningen, när man hoppar några språng och låter hästen komma igång mer i kroppen.
Ofta brukar det vara begränsningar t.ex. max 6 ekipage på framhoppningen, så man värmer upp innan på framridningen för att vara beredd på att börja hoppa direkt man får komma in på framhoppningen.

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 224
Senast: Majjijann
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 128
Senast: lilsan
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 332
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka