Bukefalos 28 år!

Vad betyder pula för dig?

Jag är uppvuxen i nordvästra skåne och där var det:
Pula = greja, fixa
Mula = trycka snö i ansiktet
Pirra = ha sex
Och ja, som nån sa, ballarna = skinkorna
 
En pula= en bit torrt hund/katt/hästfoder, alltså ett "piller"

Att pula= att pyssla, fast jag använder nog "fnula" istället.

Dialektord är kul!:D
 
Att pula med något = pilla med något, småpyssla med något. Ex "Jag ska ut och pula lite i trädgårdslandet"

/Västra Götaland, Alingsåsfödd
 
Allt beror på sammanhanget för mig. Pula kan betyda sex, men då i ett lite skämtsamt sammanhang, det är alltså inget jag använder till vardags.
Sådär annars betyder pula att knöla/trycka, typ "kan du pula in det här i väskan" eller "jag ska bara pula mig förbi här".

Edit: tycker det är kul att pula i vissa delar av sverige används på samma sätt som här. Har alltid tänkt det som ett finlandssvenskt dialektord :)
 
Att man fixar med något i halvfart. ”Går och pular lite här hemma” Typ plockar undan lite disk, vattnar blommor, lagar en dragkedja, dricker kaffe, rensar skafferiet osv lite smålojt.

Även om man ska packa något. ”Jag ska försöka pula ner en tröja till”

Dalarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Greja lite med något.

Hade ingen aning om vad det betydde på norska förrän jag jobbade natt med en norsk kollega och vi skulle göra en grej ihop men hen behövde avsluta något först och jag säger att "Jag pular lite här sålänge" och hen tvärvände i dörren och tittade på mig med chock i blicken och sa "vad skulle du göra sa du???? 😲" :D
 
Då jag var rätt ny i Norge så fick jag ett nattjobb. En dam - Norge säger man dam och inte tant! Tante är moster eller faster, ringde nästan alltid mest av alla. Den aktuella natten saknade hon sin kära dunkudde för den skulle tvättas. Jag gjorde mitt bästa för att göra det bekvämt för henne med husets kuddar men hon bara klagade. Till sist brast tålamodet och jag sa att "nu har jag vänt och vridit och pulat med alla kuddar som finns men du blir aldrig nöjd!!! Damen såg mycket förnärmad ut och så sa hon bara "Men uff då". Och så ringde hon inte en enda gång till den natten. Då jag talade om det för nattsyrran så vek hon sig dubbel av skratt och sa att "menar du att du sa det där ordet till henne"? Hon, den fina damen som valde karriären istället för att gifta sig. För 100 år sedan var det oftast antingen eller.
 
Då jag var rätt ny i Norge så fick jag ett nattjobb. En dam - Norge säger man dam och inte tant! Tante är moster eller faster, ringde nästan alltid mest av alla. Den aktuella natten saknade hon sin kära dunkudde för den skulle tvättas. Jag gjorde mitt bästa för att göra det bekvämt för henne med husets kuddar men hon bara klagade. Till sist brast tålamodet och jag sa att "nu har jag vänt och vridit och pulat med alla kuddar som finns men du blir aldrig nöjd!!! Damen såg mycket förnärmad ut och så sa hon bara "Men uff då". Och så ringde hon inte en enda gång till den natten. Då jag talade om det för nattsyrran så vek hon sig dubbel av skratt och sa att "menar du att du sa det där ordet till henne"? Hon, den fina damen som valde karriären istället för att gifta sig. För 100 år sedan var det oftast antingen eller.
 
Jag använder pula som att stoppa in något i tex en låda eller som någon annan skrev ryggsäck. Gärna att det redan ska vara lite fullt sedan. Att man ska pula ner tröjan i ryggsäcken, pula ner mobilen i fickan osv.
Men jag förstår varför man använder pula i stället för sex. För man stoppar ju då in något någonstans som ibland är lite trångt ställe. :idea::D Kanske jag ska säga till gubben nästa gång: Men kan du pula in den nån jäkla gång!O_o:laugh:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
634
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Äntligen har jag provat hårdtvålsschampo och jag är frälst, det löddrar supermycket och hårbottnen är betydligt mindre torr. Samt...
Svar
17
· Visningar
690
Senast: Krystalline
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 969
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp