Bukefalos 28 år!

Vad betyder pula för dig?

Född och uppväxt i Västerås och pula är att fixa/greja med något. Kan nog använd det i samband med att pula ner saker i väskan också.
Har en infödd västeråsare till far också som använder pula på samma sätt som jag. Enda gången jag har hört annan betydelse är när någon berättar var det är på norska.
 
För mig är pula att man fixar och donar med något, eller pular kläder i en väska till exempel.

En kille jag träffade ett tag sa pula om sex, han var från Härjedalen. Jag tror även att jag kan använda de om att trycka snö i ansiktet på någon, men tror egentligen jag hellre säger snömula.
 
Använder ordet pula (pilla/pyssla) hela tiden. "Jag går ut och pular i trädgården". Även "puligt" (smart/fiffig/praktisk), ffa om smarta lösningar på problem. "Den där hemmabyggda garageporten var jävligt pulig."
 
Pula gör man när man donar med något.
Har blivit frågat om jag har en "pirra", första gången tittade jag lite konstigt och det tog ett tag att komma på vad som menades.
 
Är uppväxt vid den norska gränsen (Värmland). Där betyder pula att syssla med något. Tänk er "ha puler du me ra" på värmländska :D. Men man vet ju också att det betyder knulla på norska så det kan även användas i andra sammanhang, främst på skämt. :rofl:
 
Pula = göra något. Typ som pyssla

Puligt = något är svårt, trixigt, typ trä tråden genom nålsögat

Uppvuxen i Roslagen. Ena förräldern från småland
 
Vi sa alltid att man pular någon när man kastar snö i ansiktet på någon eller trycker ner någons ansikte i en snödriva... Eller att man grejar med något. Har aldrig förknippat det med sex... Men har nog heller inte använt ordet i vuxen ålder.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
654
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Äntligen har jag provat hårdtvålsschampo och jag är frälst, det löddrar supermycket och hårbottnen är betydligt mindre torr. Samt...
Svar
17
· Visningar
697
Senast: Krystalline
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 972
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 178
Senast: Norma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp