vad betyder språngavgift ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Emmizen85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 778
E

Emmizen85

jag undrar vad en språngavgift innebär och även vad en sh avgift innebär ? Är inte så insatt i det här med avel :smirk:

Språngavgift är det du betalar till hingstägaren för betäckning. Det brukar vara fördelat så att man betalar en mindre avgift när stoet är konstaterat dräktigt cirka 16 dagar efter betäckningen. Sen betalar du en till, större avgift när stoet är dräktigt på 90 dygnet eller när du fått ett levande fött föl.

för större hästar är avgiften delad...
Många ponnyraser har ENBART en språngavgift + SH-avgift, ingan dräktighets- eller levande föl-avgift tillkommer.

SHavgift är en administrativ avgift som hingstägaren måste ta ut för alla betäckta ston. Avgiften betalas sen oavkortat vidare till SH = Svenska Hästavelsförbundet och är en gissningsvis ganska stor del av deras budget.
Lite olika nivå på Sh-avgiften beroende på ras, men runt 250 kr...

:D DU är absolut inte ensam om det. :p Väldigt många förutsätter att det alltid är halvblod det snackas om...
Jag har ju både halvblod och dessutom egen ponnyhingst, så jag hålelr kanske lite mer reda på det. :)

men det är ett halvblodsto det gäller. Är det alltså inte svårare än så då ? *Hoppas*

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: corzette
·
Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
476
Senast: Rosett
·
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 367
Senast: Murray
·
Hemmet Vi har väldigt mycket insyn i vår marklägenhet och tänkte råda bot på detta med spegelreflekterande fönsterfilm, eftersom vi även vill...
Svar
16
· Visningar
663
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka