Vad blir det för (vegetarisk) mat?

I kantarelltider är paj väldigt gott med fetaost,spenat ,broccoli och kantareller.
Går självklart välja vilka grönsaker man tycker om , men kantarell ihop med fetaost är mums :)
 
Till kvällsmat med kantarellerna supergott med toast med Filadelfiaost och en kantarellstuvning och någon grönsak.
På tal om smörgåsar tycker det är supergott att göra en varm macka när man breder sylt i botten, sedan varvar getost ,ruccola ,valnötter och lite honung på toppen sen in i ugnen ca tjugo min.
 
Måste dela med mig av den indiska grytan jag åt nyss! Fick receptet av en klasskompis idag, var tvungen att testa redan ikväll :d

Stek fryst spenat och gul lök. Häll i linser (klasskompisen rekommenderade röda men det fanns inte i affären så det blev "vanliga gula" vilket också funkade). Ha i en påse tikka masala-kryddmix. Släng i fetaost. Avsluta med att hälla i krossade tomater och låt puttra en stund :) Jag åt det med ett naanbröd, men det går att äta som det är eller med ris om man vill.

Gott, mättande, enkelt och nyttigt! Rekommenderas :up:
 
Måste dela med mig av den indiska grytan jag åt nyss! Fick receptet av en klasskompis idag, var tvungen att testa redan ikväll :d

Stek fryst spenat och gul lök. Häll i linser (klasskompisen rekommenderade röda men det fanns inte i affären så det blev "vanliga gula" vilket också funkade). Ha i en påse tikka masala-kryddmix. Släng i fetaost. Avsluta med att hälla i krossade tomater och låt puttra en stund :) Jag åt det med ett naanbröd, men det går att äta som det är eller med ris om man vill.

Gott, mättande, enkelt och nyttigt! Rekommenderas :up:
Är så sjukt gott att steka curryris till sånt här :)
 
Jag har nu för första gången köpt hem torkade kikärtor, och tänkte därför höra med er som blötlägger själva om hur mycket man behöver blötlägga för att få ungefär motsvarande en burk/förpackning "färdiga" kikärtor?
 
Väntar på att sambon ska komma hem med bakismat:
Falafeltallrik! Jag har slutat göra egna och köper numer supergoda på Willys :D
 
Jag har nu för första gången köpt hem torkade kikärtor, och tänkte därför höra med er som blötlägger själva om hur mycket man behöver blötlägga för att få ungefär motsvarande en burk/förpackning "färdiga" kikärtor?

Jag brukar ta 1 - 1,5 dl torkat för en förp. Dock blötlägger jag 4 dl åt gången, och kokar. Sedan fryser jag in i lagom förpackning. Då finns det hemma och redo ifall man får ett infall att laga något med kikärtor.
 
Såhär i skördetider blev det nyskördade rödbetor, ugnsrostade med olivolja, färsk dragon och Chevre. Smulade pecannötter över och ett glas vin till! Dragonen gav den där lilla sötman jag annars brukar få till med honung, så jag är mycket nöjd över att klara mig utan att söta!
 
Ikväll blir det fortsättning på skördetemat, fransk löksoppa med endast osttäcke (glutenfritt bröd som är blött är VIDRIGT tycker jag). Till det ska det givetvis vara en flaska ruppertsberger! :love::d
 
Ikväll blev det pasta med grönsakssås.
I morgon blir broccolisoppa.

På måndag och tisdag tänkte jag testa på att göra belugabolognese och indisk daal som ni tipsar om. :)
 
Vegetariska vårrullar :love:
Sen gjorde jag matlådor, blev thaigryta med quornfiléer... inte så förtjust i halvfabrikat dock O_o
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 279
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
735
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 378
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp