Enkla vegetariska recept

PĂ„skpasta 🐣:d
E27ABC94-CEB2-4931-9C1C-1B8135E1C95F.jpeg


Valfri typ av ”grĂ€dde”
GrÀslök
En nypa citronzest
Örtsalt
Peppar efter behag
 
Vad Àr shakshuka?

Alla linser jag testat hittills har smakat kartong. Även nĂ€r jag inte vet att det Ă€r linser i en rĂ€tt sĂ„ kĂ€nner jag smaken, kollar jag innehĂ„llsförteckningen sĂ„ Ă€r det linser i.
https://downshiftology.com/recipes/shakshuka/

Ett exempel, kan varieras ganska mycket. Funkar utmÀrkt utan koriander om man inte har det hemma.

Har du nÄgon thaibutik nÀra? De har fÀrdiga kryddblandningar som kan vara avsedda för ett visst protein (t ex kyckling) men som i princip alltid gÄr att byta ut mot ett annat (t ex tofu). TÀnk pÄ att olika konsistenser pÄ tofu funkar olika bra till olika saker. Till krÀmig curry kan det funka med bÄde fast och silken tofu men till wok mÄste det vara fast eller friterad
 
Jag ville inte gÄ och handla, sÄ efter köksinventering gjorde jag detta igÄr kvÀll ;

Kokt jasminris
En tetra (250 ml) kokosgrÀdde
Lite soja
Röd currypasta
En tetra (ca 400g) blandade bönor

Det blev jÀttegod enkel mat tycker jag :) Beroende pÄ vad man har hemma sen kan man ju blanda i vad man vill (svamp, vattenkastanjer mm), men det blev en vÀldigt god bas tycker jag.
 
Jag ville inte gÄ och handla, sÄ efter köksinventering gjorde jag detta igÄr kvÀll ;

Kokt jasminris
En tetra (250 ml) kokosgrÀdde
Lite soja
Röd currypasta
En tetra (ca 400g) blandade bönor

Det blev jÀttegod enkel mat tycker jag :) Beroende pÄ vad man har hemma sen kan man ju blanda i vad man vill (svamp, vattenkastanjer mm), men det blev en vÀldigt god bas tycker jag.
TÀnker jag ta och göra mig en variant av ikvÀll :)
 
Har emellanĂ„t svĂ„rt för att Ă€ta kött och vill Ă€ta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rĂ€tt bra koll pĂ„ ersĂ€ttningsprodukterna för kött eller vad man ska kalla dem men vill gĂ€rna ha enkla recept pĂ„ vegetarisk mat som inte bestĂ„r av dessa. Linser tycker jag tyvĂ€rr smakar kartong och den smaken kĂ€nns Ă€ven nĂ€r linserna Ă€r blandat med annat i exempelvis grönsaksbiffar sĂ„ recept utan linser önskas. Ägg och mejeriprodukter Ă€r okej.

Gnocchi alla sorrentina, superenkelt och vansinnigt gott!

Koka gnocchi enligt förpackningen (Rana Àr bÀst, det Àr den italienare sjÀlva föredrar om de inte gör sjÀlv), stek pÄ den lite i olivolja sÄ den fÄr lite yta. VÀrm en tomatsÄs (fÀrdigköpt som tex Muttis kryddade pizzasÄs funkar jÀttebra) samt ha i vitlök efter smak, hÀll den i en ugnsform och ha i gnocchin, mozzarellan delad i mindre bitar (med kniv eller sönderdelad med fingrarna) samt riv över lite parmesan. In i ugnen tills osten smÀlt (ca 10-15 min i 200), ta ut och dekorera med fÀrsk basilika och sedan njuut :up:

_20221028_201459-jpg.104086
 
Min enklaste Àr typ koka pasta, i slutet av koktiden slÀng i valfri fryst grönsak (gröna bönor, broccoli, grönsaksmix, Àrtor eller vad du nu rÄkar ha). HÀr av vattnet rör i lite cremefraise krydda med örtsalt och ha pÄ lite rostade solrosfrön (eller orostade om du inte ids rosta) och svartpeppar.

Annars Àter jag mycket soppa. DÄ steker jag vitlök, har i purjolök (enklare Àn att hacka vanlig lök tycker jag), morot i slantar eller nÄtt, potatis i bitar och sedan lite av vad jag har för grönsaker i övrigt hemma. Vanligen har jag i linser men eftersom du inte gillar det sÄ kan du ju ha i nÄgon böna eller sÄ i stÀllet tex vita bönor, soja bönor eller nÄgot. De bör dÄ vara förkokta eller pÄ tetra (skölj innan) och tillsÀtt dÄ pÄ slutet eftersom de inte behöver kokas med utan bara vÀrmas. HÀll pÄ vÀtska i med buljongtÀrning efter smak. LÄt koka ca 10 min, tippa i bönor om du önskar sÄdana. Servera med smörgÄs och en klatt cremefraise.

Eller sÄ blir det nudlar med grönsaker. Koka nudlar 4 min eller vad som stÄr pÄ förpackningen. Stek vitlök, ha i de grönsaker du gillar/ har hemma (jag gillar, broccoli, morot, rödpaprika och purjolök). Stek till önskad konsistens, krydda med sesamolja, ingefÀra och soja. HÀll i nudlarna, veva runt lite sÄ allt blandas. Àt som det Àr eller med sweet chilisÄs. Man kan ha i tofu med, jag tycker tofu Àr godast om man steker den knaprig separat och sedan tillsÀtter med det andra samtidigt som nudlarna.
 
Gnocchi alla sorrentina, superenkelt och vansinnigt gott!

Koka gnocchi enligt förpackningen (Rana Àr bÀst, det Àr den italienare sjÀlva föredrar om de inte gör sjÀlv), stek pÄ den lite i olivolja sÄ den fÄr lite yta. VÀrm en tomatsÄs (fÀrdigköpt som tex Muttis kryddade pizzasÄs funkar jÀttebra) samt ha i vitlök efter smak, hÀll den i en ugnsform och ha i gnocchin, mozzarellan delad i mindre bitar (med kniv eller sönderdelad med fingrarna) samt riv över lite parmesan. In i ugnen tills osten smÀlt (ca 10-15 min i 200), ta ut och dekorera med fÀrsk basilika och sedan njuut :up:

_20221028_201459-jpg.104086
Oj, vad gott det lÀt :) ! Det mÄste jag försöka komma ihÄg att testa!
 
Fullkornsspagetti med kokosmjölk, kidneybönor, vitlök, salt och peppar ikvÀll.
Enkelt och jÀttegott :)

Ska ta mig i kragen och Àta bÀttre, tÀnker att jag fastnar i att det mÄste vara komplicerat, men om ribban legat pÄ gröt/fil/macka sÄ Àr ju allt bra bara det Àr mat. :)
 

Liknande trÄdar

Mat Jag har lite svÄrt att fÄ i mig frukost pÄ dagarna men behöver verkligen den energikicken innan det Àr dags för lunch. Jag har tidigare...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 688
Senast: Scandi
·
Kropp & SjÀl Jag reflekterar lite kring hur trender gÄr och har vÀxlat fram och tillbaka kring kost och vÄr syn pÄ kost, hÀlsa och vad som Àr...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 716
Mat Jag har en rejÀl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjÀlp med recept pÄ...
2
Svar
36
· Visningar
11 240
Senast: TinyWiny
·
SmÄbarn Dottern, 5 Är, bestÀmde i helgen att hon inte lÀngre vill Àta kött. Vi diskuterade det fram och tillbaka och försökte belysa vad det...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 389
Senast: Thera
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp