Vad blir det för (vegetarisk) mat?

@Heulwen lät som vad jag åt till middag minus nötter. mums mums mums var det! Efter att jag slarvat med maten ett par dagar nu igen och mest ätit gröt whoops... bott hos kompisar o passat deras katt o känt att jag inte velat dra fram för mkt grejer...

//r
 
Igår gjorde jag wok med grönsaker (rödkål, morot, groddar, squash, paprika), nudlar, cashewkärnor och sojabitar. Det var gott, alltutom sojan. Den smakade som tvättsvamp med champinjonsmak. :crazy: Det stod på förpacknignen att man skulle blötlägga den 30 minuter innan tillagnign och det gjorde jag. Sedan kryddade jag och slängde ner den i woken. Det var uppenbarligen inte bästa tillagningssättet. Hur gör ni med sojabitar?
 
Hur gör ni med sojabitar?
Sorten som är typ frystorkad och ska blötläggas kommer inte in i mitt kök :p Kör fryst all the way - oumph, anamma, fry's. Oumph produceras i Sverige men Fry's imiterar kött bäst i mitt tycke. Jag är inte särskilt förtjust i riktigt kött så jag brukar köra på oumph. Anamma är ingen favorit men funkar.
 
Idag blev det nödmat. Fry's chicken strips, en näve frysta haricot verts, lite kvarglömda frysta champinjoner, en santa maria paneng-kryddpåse och kokosmjölk. Nån nypa koriander. Ernst-vin i julklappsglasen från jobbet som rymmer typ en halv flaska. Inte det mest inspirerade jag gjort men ibland behöver man fan bara äta :p
 
Sorten som är typ frystorkad och ska blötläggas kommer inte in i mitt kök :p Kör fryst all the way - oumph, anamma, fry's. Oumph produceras i Sverige men Fry's imiterar kött bäst i mitt tycke. Jag är inte särskilt förtjust i riktigt kött så jag brukar köra på oumph. Anamma är ingen favorit men funkar.

Nä, jag tror inte jag köper det igen... Idag mortlade jag ner en del i en belugabolognese och hoppas att man inte känner smaken så mycket då... :p
 
Haha, snart kommer jag se ut som en indisk gryta hela jag :laugh:. Så idag till middag borde jag verkligen hitta på nåt helt annat... funderar på mannagrynsfisk med kokt potatis och gröna ärtor :) Eller stuvade makaroner och korv var länge sen, men jag vet ingen vegokorv jag gillat... blö. Vilken/vilka vegokorvar gillar ni? Helst utan ägg!

//r
 
Stressig lunch idag och då slängde jag ihop en pasta i ugn. Kokade pasta och blandade sedan ihop med avokado,creme fraiche,gräddmögelost och soltorkade körsbärstomater :) salt peppar och citronjuice som krydda :D helt ok 15 min mat.
 
@strawberrysylt Anammas korv gillar jag, den är utan ägg.

Jag har ätit lasagne de senaste dagarna, bestående av linsbolognese, spenat och bechamelsås gjord på havremjölk (Oatlys Ikaffe är den enda mjölk jag köper numera, tycker den funkar perfekt till det mesta!) och smaksatt med lite bjäst bl.a.
 
Gjorde precis det godaste jag någonsin lyckats med i ett kök, höll på att äta ihjäl mig :love:

Skär upp broccoli och lägg på en plåt
Ringla över lite olivolja
Flingsalt
Hackad vitlök
Parmesan (sån smulad på påse)

In i ungn 15 min och pressa sen över lite citron. Käkade sen med några veggobullar och avokado. Omg. OMG!
 
Ni som är veganer - vad har ni på mackor? Jag varierar mellan hummus, marmelad, nötsmör i olika varianter... Gjorde en röra med morot, aprikos, citron och valnötter och den var god men nu är den slut... Vi äter ganska mycket bröd i familjen, så lite goda röror vore bra. Jag avskyr gul curry (vilket gör att många färdigröror går bort), och ör inte så förtjust i kombinationer som rödbeta-pepparrot etc. Hittar inget eko-margarin utan palmolja. Vill ej köpa pålägg i plastförpackningar.
 
Ni som är veganer - vad har ni på mackor? Jag varierar mellan hummus, marmelad, nötsmör i olika varianter... Gjorde en röra med morot, aprikos, citron och valnötter och den var god men nu är den slut... Vi äter ganska mycket bröd i familjen, så lite goda röror vore bra. Jag avskyr gul curry (vilket gör att många färdigröror går bort), och ör inte så förtjust i kombinationer som rödbeta-pepparrot etc. Hittar inget eko-margarin utan palmolja. Vill ej köpa pålägg i plastförpackningar.
Ej vegan själv men min kompis är och hon brukar mosa avocado och he på örtsalt tror jag det är!
 
Ni som är veganer - vad har ni på mackor? Jag varierar mellan hummus, marmelad, nötsmör i olika varianter... Gjorde en röra med morot, aprikos, citron och valnötter och den var god men nu är den slut... Vi äter ganska mycket bröd i familjen, så lite goda röror vore bra. Jag avskyr gul curry (vilket gör att många färdigröror går bort), och ör inte så förtjust i kombinationer som rödbeta-pepparrot etc. Hittar inget eko-margarin utan palmolja. Vill ej köpa pålägg i plastförpackningar.

Tycker såndär aubergineröra som man ofta får på Libanesiska restauranger är to die for. Kanske går att hitta nåt bra recept på?

Själv äter jag jordnötssmör. Fast inte på bröd, utan skivad banan eller äpple.
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 279
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
734
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 378
Senast: Jahaja
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: seahawk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp