Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Nästan pinsamt hur ovarierat jag äter...
20180929_123616.jpg
 
Igår och idag blir det anamas ”ham”-burgare med bröd! På burgaren har jag prästost, ketchup, tomat, alfalfa-groddar och amerikansk hamburgerdressing.

Gillar burgaren, även om den smakar lite läskigt likt kött ^^
 
Burgare här också! Falafelburgare med quinoa från Lidl, men mycket sallad, ketchup senap, vegansk mayo, gurka och avocado!
 
Potatis- och jordärtskocksoppa (skulle vara ostchips till, men de blev oätliga, lika bra eftersom jag håller på att fasa ut ost, ska göra äppelchips nästa gång), och stekt blomkål och paprika (i mycket olja) med hummus och sallad till. Sistnämnda låter oansenligt men var jättegott!

Jag har nog dille på "lök- och gräddsoppor" nu, och gör enligt samma variant: stek gul lök mjuk i olja, tillsammans med eventuell krydda eller vitlök. Sedan på med själva ingrediensen (förra gången champinjoner), 4 dl vatten och en matsked grönsaksfond och "lagom mycket" havregrädde. Koka/sjuda. Nästa soppa blir blomkål. Men, dessa soppor blir inte jättematiga och kräver något mer eller funkar som förrätt.
 
@Lavine Åh, soppor är så gott nu på hösten! Jag brukar också få dille på soppor! Antingen soppor eller baa ugnsrosta rotsaker :)

Dagens lunch: Stuvade makaroner med muskot, det var gott! Och så borlottibönor, de smakade väl inte särskilt mycket dock :P
 

Bifogade filer

  • newnew 022.jpg
    newnew 022.jpg
    190,7 KB · Visningar: 40
@Lavine Åh, soppor är så gott nu på hösten! Jag brukar också få dille på soppor! Antingen soppor eller baa ugnsrosta rotsaker :)

Dagens lunch: Stuvade makaroner med muskot, det var gott! Och så borlottibönor, de smakade väl inte särskilt mycket dock :P

Ja, jag har nu köpt en literförpackning Oatly iMat för säkerhets skull. :D

Borlottibönor, ja. Jag fick för mig att jag fick borlottibönor i Italien en gång, de var himmelskt goda. Köpte sen hemma, men tyckte inte att det var så mycket att komma med. Förmodligen hade de jag åt i Italien varit i någon lag eller med en dressing, jag undrar så vad de hade gjort.
 
Vegetarisk pasta puttanesca har blivit en stapelrätt i vårt hem, äter det minst en gång i veckan. Har umeboshipasta och noriflingor istället för den där fiskgrejen. Sjukt gott och stort plus för att det är enkelt och snabblagat när man kommer hem sent, är dödstrött och har blodsockret nere i tårna.
Här puttrar dagens puttanescasås på spisen:
5561166F-8278-4447-8BB7-9CCC94131A2D.jpg
 
Vegetarisk pasta puttanesca har blivit en stapelrätt i vårt hem, äter det minst en gång i veckan. Har umeboshipasta och noriflingor istället för den där fiskgrejen. Sjukt gott och stort plus för att det är enkelt och snabblagat när man kommer hem sent, är dödstrött och har blodsockret nere i tårna.
Här puttrar dagens puttanescasås på spisen:
Visa bifogad fil 20057
Recept pls :d
 
Ok, Macbeths pasta puttanesca:
(För 2 portioner)
1,5 msk olivolja
1,5-2 tsk umeboshipasta
1-2 tsk noriflingor (eller ca 0,5 noriark, söndersmulat)
2 stora vitlöksklyftor (eller mer, jag älskar vitlök)
1 nypa torkade chiliflingor
0,5 burk körsbärstomater (eller vilken burktomat du vill, krossade eller passerade går också bra)
75 g urkärnade svarta oliver
1 msk kapris, avsköljd
150 g spagetti
Salt och peppar

Skiva vitlöken och fräs i oljan på medelvärme tillsammans med umeboshi, nori och chiliflingor i någon minut eller två, rör om då och då.
Hacka oliverna grovt, ha i dem, tomaterna och kaprisen och låt puttra i ca tio minuter, rör om då och då, samt späd ev med lite pastavatten om det behövs.
Koka pastan al dente, häll av i durkslag och sedan i med den i såsen i pannan. Rör om ordentligt så allt blandas och häll sedan upp i djupa tallrikar och servera.
 
Ja, jag har nu köpt en literförpackning Oatly iMat för säkerhets skull. :D

Borlottibönor, ja. Jag fick för mig att jag fick borlottibönor i Italien en gång, de var himmelskt goda. Köpte sen hemma, men tyckte inte att det var så mycket att komma med. Förmodligen hade de jag åt i Italien varit i någon lag eller med en dressing, jag undrar så vad de hade gjort.

Åh, så tråkigt när det blir så :p

Jag åt nyss ugnsrostad kålrot med en biff med ost i samt en chilispread som jag köpte när Lidl hade vegovecka, de var goda båda två! :)
 
Hörrni jag fick en liten idé och tänkte höra ifall någon kanske vill vara med.

Jag är med i bokbingo-tråden och så kom jag på att kanske vi kunde haft något liknande i den här tråden? Ifall att det finns fler som är som jag och gärna vill testa mer nya produkter/laga mer mat, men det bara inte blir av?
Asså så man gör som en bingobricka där man prickar av? :) Tänkte jag kan ju alltid fråga...
 
Häromdagen hade jag köpt några vegostrimlor jag tyvärr inte minns vad de hette. Marinerade de i soya, vitlök, lite socker och lime. Stekte och serverade med nudlar, riven vitkål och sötsur sås.
 
Hörrni jag fick en liten idé och tänkte höra ifall någon kanske vill vara med.

Jag är med i bokbingo-tråden och så kom jag på att kanske vi kunde haft något liknande i den här tråden? Ifall att det finns fler som är som jag och gärna vill testa mer nya produkter/laga mer mat, men det bara inte blir av?
Asså så man gör som en bingobricka där man prickar av? :) Tänkte jag kan ju alltid fråga...
Jag tycker det låter som en kul idé. Kommer typ inte att kunna vara med själv, men vill gärna läsa den. (gör hellre en separat tråd än att lägga in den här)
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 133
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 391
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 440
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp