Vad börjar man med för smakisar?

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare bestatjejen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 78
  • Visningar Visningar 5 300
Sv: Vad börjar man med för smakisar?

Jag har inte sagt att det inte hör ihop och jag har inte heller skrivit att det inte bör tas upp! Så himla trist att folk jämt ska dra sina egna förhastade slutsatser hela tiden. Jag skrev att det är lite tjatigt, eftersom det alltid dyker upp och så förvandlas smakistråden direkt till en något infekterad amning-inte amning etc-tråd istället. Det finns ju massor av amnings/inte amningstrådar där det även stöts och blöts hur länge man ska göra ditten eller datten. Jag har svårt att tro att någon egentligen har missat hur de allmänna rekommendationerna ang amning ser ut (helamma/motsv till 6 mån, delamma till ett år).

Oavsett amningsrekommendationerna av idag så ÄR det många (de flesta?) bebisar som visar intresse för annan mat eller t.o.m. behöver/kräver mer än vad bröstmjölken kan ge från 3-4 mån ålder. Därför kommer det nog alltid att startas trådar i ämnet "är det ok att börja med smakisar vid 3-4 mån ålder, trots rekommendationerna". Och BVC ger ofta föräldrar rådet att börja med annat/smakisar från den här åldern, av just de anledningarna.

Oavsett rekommendationerna så ser ofta verkligheten lite annorlunda ut för de flesta.

Och jag glömmer visst bort hur makalöst lättstötta, snarstuckna och sura folk ofta är här inne... :crazy:

Jag har påpekat att det är en rekomenadation och jag har dessutom skrivit att jag inte riktigt vet varför många barn föredrar frukt, att det kan ha med smak och konsistens att göra ( inte att det skulle vara sött ) så var snäll och citera korrekt om du nu ska göra det!

Vad som imponerar på dig är väl inget denna tråd handlar om eller hur?

Jag trodde att rekomendationen från BVC var sådan eftersom jag ( m.f som besöker andra BVC ) fått rådet att börja som jag beskrev, vad man sedan gör är väl helt upp till var och en.

Det är ju en rekomendation inte en regel!

Tänkt så olika man kan uppfatta olika inlägg, jag tycker det var du som lät lite småsur :)

Jag har inte sagt att det inte hör ihop och jag har inte heller skrivit att det inte bör tas upp! Så himla trist att folk jämt ska dra sina egna förhastade slutsatser hela tiden.
Ursäkta, men i så fall: detsamma! I så fall kan jag väl tycka att DU drog en massa förhastade slutsatser utifrån vad jag skrev också. :mad:
Jag skriver ju i FRÅGEform för att få veta OM mina tolkningar är rätt eller ej. Om du sen tycker att det innebär att "folk" (som ju då måste åsyfta just mig?) drar egna förhastade slutsatser så tycker jag du missuppfattar mig fullkomligt (igen).

Jag skrev att det är lite tjatigt, eftersom det alltid dyker upp och så förvandlas smakistråden direkt till en något infekterad amning-inte amning etc-tråd istället.
Apropå att inte dra sina egna förhastade slutsatser: Menar du då att jag skapat en infekterad amning-inte amning-debatt genom att ta upp WHO:s råd (helt utan en enda tanke på att det skulle tolkas som någon "amningspropaganda")?
Jag känner mig fullkomligt missförstådd och det känns som att de som såg ämnet som "infekterat" definitivt inte varit JAG. Du och ameo var de som reagerade på vad jag skrev och "korrigerade" och anmärkte på att alla inte ammar. Det vet jag väl att alla inte ammar och att alla inte kan eller vill det. Jag har inget som helst problem med det. Det verkar däremot vara väldigt infekterat för andra än mig. Nu har tråden blivit "infekterad" tycker jag. Men, jag tycker långtifrån att det handlar om min korta skrivning om WHO:s råd. Deras råd ser ju ut så. Det är inte mitt "fel". Dessutom skrev ju du (tror jag det var) om just det här med dåligt vatten osv och jag höll med! Och skrev att jag kanske borde ha utvecklat mig i första inlägget för att inte behöva blivit missförstådd. Men ändå fortsätter det att "ältas" om amning och ersättning.

Det finns ju massor av amnings/inte amningstrådar där det även stöts och blöts hur länge man ska göra ditten eller datten. Jag har svårt att tro att någon egentligen har missat hur de allmänna rekommendationerna ang amning ser ut (helamma/motsv till 6 mån, delamma till ett år).
Tja, inte vet jag. Det kanske var helt onödigt? (Dessutom är rekommendationen delamma till 2 år, inte ett år. Jag följde inte det heller...). Men om nu alla redan kan just detta med amning så är väl frågan om NÄR man ska börja med smakisar helt överflödig? För då bör de ju redan veta WHO:s rek samt/eller BVC:s och så räcker det med den saken?

Oavsett amningsrekommendationerna av idag så ÄR det många (de flesta?) bebisar som visar intresse för annan mat eller t.o.m. behöver/kräver mer än vad bröstmjölken kan ge från 3-4 mån ålder. Därför kommer det nog alltid att startas trådar i ämnet "är det ok att börja med smakisar vid 3-4 mån ålder, trots rekommendationerna". Och BVC ger ofta föräldrar rådet att börja med annat/smakisar från den här åldern, av just de anledningarna.
Tja, jag upplevde inte att TS frågade på det sättet.
Vad ska man börja med och vid vilken tid ska man ge. Vid vilken ålder började ni ge era små liv?
Jag tolkar det som en fråga om när man "ska ge"; som det står. Om nu TS visste alla rekommendationer så hade hon väl inte frågat?

Och dessutom förstår jag inte varför du skriver detta till mig? Jag vet detta. Jag gav själv mitt barn smakisar från 4 månader, vilket jag sagt flera gånger i tråden. Faktiskt redan i mitt första inlägg.
Oavsett rekommendationerna så ser ofta verkligheten lite annorlunda ut för de flesta.
Öööö? Jaa? T ex min verklighet. :confused:
Och jag glömmer visst bort hur makalöst lättstötta, snarstuckna och sura folk ofta är här inne... :crazy:
Och i "folk härinne" inkluderas då jag, men inte du..... ???:grin:

Jag skrev att det är lite tjatigt, eftersom det alltid dyker upp och så förvandlas smakistråden direkt till en något infekterad amning-inte amning etc-tråd istället.

Men snälla.

Det var väl ändå Ameo och du som drog in denna tråd i en amning- inte amningtråd om du prompt måste få det till att tråden har blivit sådan :/

Men snälla.

Det var väl ändå Ameo och du som drog in denna tråd i en amning- inte amningtråd om du prompt måste få det till att tråden har blivit sådan :/

Nej, det var det inte. Jag har försökt svara på hur och när det är ok att börja med smakisar och på vilket sätt och varför, UTAN att blanda in WHOs rekommendationer om amning. Jag har också, hela tiden, skrivit att det är upp till var och en hur man vill göra, att alla gör det som passar just dem och deras bebis bäst. Och försökt förklara varför det kan vara lämpligt att börja med fruktsmakisar istf exv osmaklig potatis. Men återigen, var och en får naturligtvis göra som de själva vill.

Om någon ställer de här frågorna, så svarar jag hur jag har gjort och vad som har funkat för mig och mina barn och berättar om mina erfarenheter - trots att de kanske går stick i stäv med de allmänna rekommendationerna (som är utformade för andra levnadssituationer). Jag knäpper inte någon på näsan med hur länge WHO tycker att man ska amma/delamma. För tre år sedan skulle man helst delamma till ett år, nu tydligen till två år. De rekommendationerna gäller i vilket fall som helst inte oss i Sverige, med vårt fina vatten, vår ekonomi och våra affärer med stort utbud av bra barnmat.

Jag är inte det minsta sur eller stött. Men jag lägger ner det här nu.

Apropå vad barn "ska" föredra så har min lillkille fått testa morot och sötpotatis som första smaker. Då började han gråta när jag tog bort skeden med mat. Igår och idag har jag lyxat till det med ris- och fruktmos... och han börjar gråta och vill slippa det efter att bara testat pyttelite. Grönsakskille utan tvekan!

Jag knäpper inte någon på näsan med hur länge WHO tycker att man ska amma/delamma.

Nejdå, det är alldeles solklart att det var jag som stod för att "knäppa på näsan" i dina ögon. Jaja, jag får leva med det (som tur är läste inte alla det med "dina ögon". )

Enligt WHO bör man amma till 6 månader, men enligt "gammal tradition" i Sverige har man ofta sagt 4 månader.

Förresten så var jag tvungen att titta på mitt första inlägg. Jag ser ingenstans att jag tycker att man måste följa WHO:s råd eller att det är det enda rådet. Meningen ovan är ju från det ursprungliga inlägget som tydligen knäppte folk på näsan med WHO:s råd. :confused:

Ah skit i dem som kanner sig knappta pa nasan, folk kan lasa saker hur de vill.

Dessutom brukar WHO ge ratt sa praktiska och vettiga rad tycker jag. Om man kan och vill amma verkar det ju dumt att bli rekommenderad ersattning.

Fast det är inte riktigt så enkelt...
jag vill inte skjuta budbäraren, bara få er att tänka efter! ;) :idea:

Vi som inte ammar våra barn (oavsett orsak), spelar det då någon roll ifall vi ger 100% ersättning eller om vi ger dem 90% ersättning och 10% smakisar? Kommer vi får glutenallergiska barn eftersom de inte får gluten introducerat tillsammans med bröstmjölk?

(Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att tjatandet om WHOs rekommendation om minst 6 månaders helamning gör att vi som misslyckas med det skuldbeläggs i onödan.)
jag citerar mitt eget inlägg och fetstilar orsaken till att jag drog upp detta med amning eller inte.
Och ställer frågan igen.

OM man inte ammar sitt barn, spelar det då någon roll ifall man börjar med smakisar eller inte vid 4 månaders ålder? Barnet får ju inte 100% bröstmjölk oavsett hur man gör.
Och vi som inte ammar barnen vid introduktionen av gluten, vi har ju liksom inget val. Gluten ska ju introduceras nån gång oavsett om vi ammar eller inte.

Det handlar alltså inte om amning eller inte amning utan om att det faktum att man inte ammar kanske gör att man kan se annorlunda på saken? För oavsett vad man anser om det och oavsett orsaken till det så finns det ju mammor som inte helammar barnen enligt WHOs rekommendationer.

Intressant fråga Ameo.

Skulle själv vilja ha svar på det då jag själv inte kan helamma (mjölken räcker inte till) Utan får ge dottern ersättning ett par gånger om dagen.

Är själv gluten intolerant (Celiaki), sambon är laktos, svärfar tåler inte äpplen...
Vi ligger inom en stor riskgrupp ang födoämnes allergi.

Senast ändrad:

OM man inte ammar sitt barn, spelar det då någon roll ifall man börjar med smakisar eller inte vid 4 månaders ålder?

Nej, det spelar igen roll, vare sig man helammar, delammar eller enbart ger ersättning. Gör det som funkar bäst för dig och din bebis. :)

Jag fick själv rådet av BVC, för tre år sedan, att eftersom jag inte helammade kunde jag börja med smakisar runt 3 mån ålder (som var de tidigare rek) om jag ville det. Antar att det är samma råd fortfarande. Vi som av olika anledningar inte helammar kan göra som vi själva vill och känner för.

Senast ändrad:

Intressant fråga Ameo.

Skulle själv vilja ha svar på det då jag själv inte kan helamma (mjölken räcker inte till) Utan får ge dottern ersättning ett par gånger om dagen.

Är själv gluten intolerant (Celiaki), sambon är laktos, svärfar tåler inte äpplen...
Vi ligger inom en stor riskgrupp ang födoämnes allergi.

Hur gammalt är barnet? Gluten ska ju helst introduceras försiktigt, i skydd av amning. Vi har också celiaki och laktosintolerans av olika grader i min familj. Jag börjar med den milda havregröten nu vid 3½ mån, för att "hinna" introducera långsamt medan jag fortfarande delammar. Och jag väntar med rena veteprodukter några månader till. Min numera 3½-åring fick havrevällingen hela tiden, ända tills han själv slutade i somras. Havre anses ju ha väldigt låg eller ingen halt av gluten och massor av hälsosamma ämnen, som bl.a. är bra för hjärtat.

Dottern blir 8 veckor på Torsdag.

Jag hoppas på att kunna amma henne till en viss del ett bra tag till, det beror helt på min om produktion tänker samarbeta tills dess.
Målet var att helamma henne tills minst 6 månader, men det är ganska kört för min del, fick börja ge flaska ganska tidigt då hon inte blev mätt.

Hur tidigt kan man börja ge havregröt?

Visserligen ska vi på ny bvc kontroll inkl läkarkoll den 17, men efter den hjälp jag inte fick mot hennes kolik, är jag kluven med deras kunskap.
Bvs sköterskan berättade att det är fullt normalt att bebisar skriker mellan kl 17-23 varje kväll :confused:(nu mår hon bra efter fått minifom & semper magdroppar efter tips från Buke).

Pga av det är jag inte så säker på att jag får korrekt info från Bvc.

Själva havren är glutenfri, det är miljön den processas i, som inte är glutenfri. Ska man vara riktigt nogrann ska man köpa havren som är skördad & processad i en totalt glutenfri miljö.
Te.x AXAS havregryn kan ha blivit tröskat av en bonde som tidigare tröskat vete, dvs havren blir kontaminerad & innehåller sen spår av gluten.

Så fick jag förklarat för mig av min dietist när dom upptäckte min allergi.

Senast ändrad:

Sempers milda havregröt är från 4 mån, men om bebisen verkar intresserad kanske du kan börja så smått reda vid 3 mån.

Akupunktur ska vara väldigt bra mot kolik!

BVC består av vanliga, dödliga människor med sina egna åsikter och tyckanden. Ibland ganska gamla människor. Det är inte alltid BVC-personalen håller sig uppdaterad... Jag valde att bara gå dit för att väga/mäta och vaccinera. Annan info jag behöver tar jag reda på annat håll. :)

Det stämmer ang havren. Är man exeptionellt känslig så ska man nog hålla sig till kontrollerad havre.

Bvc är dödliga människor, men när man ber om råd efter tösen skrikit i nästan 3 veckor varje kväll & får till svar att det skall vara så, då blir man bara så matt.

Nu var det kolik & hon är idag stort sett symtomfri tack vara en del åtgärder, som anti kolikflaskor, minifom, semper magdroppar, semper ersättning med lemolac.
Enstaka kväll hon kan gnälla i en timme eller två.
Söker även jag info från andra håll numera. Bvc var inte till någon hjälp. :(

Bvc använder jag till vägning, mätning & vaccinering numera.

Tack för ditt svar, ska se om hon vill börja med gröt när hon fyller 3 månader.:bow:

Så nu var första smakportionen avklarad :). Det serverades banangröt och lite katrionplommonpuré till efterrätt. Linus tyckte det var väldigt roligt att smaka och gapade glupskt efter mer. Men jag tyckte det blev väldigt smetigt i hans mun med gröten. Ska man ge nåt på en sked att dricka och isåfall vad? Kul var det iallafall..

Ella får vatten till gröt/mat.
Serveras i pipmugg nu, förut fick hon i nappflaska.

Sålänge hon åt smakisar enbart så fick hon ersättning direkt efteråt och då behövs inget vatten enligt min BVC

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 566
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 812
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 243
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka