vad bytte ni ut?graviditetsmat...

• Övr. Barn
  • Trådstartare Trådstartare kluckan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 531
Status
Stängd för vidare inlägg.
K

kluckan

Har insett att det är en hel massa saker man bör undvika när man är gravid... vissa ostar, kaffe i mängder, mina migräntabletter :eek:

Är ju inte gravid än men ska väl bli...:banana:

Vad tyckte ni var svårast att låta bli och vad blev era substitut?

Ps, om ni hade några roliga matnojjor vill jag höra dem med!

Sv: vad bytte ni ut?graviditetsmat...

Det svåraste för mej var väl att sluta röka, satt och åt godis, kakor och ostmackor istället :D
När det gäller matnojjor så har jag apelsinjuice, ostmackor, kexchoklad och smörgåstårta :crazy:

Jag är gravid nu (v19) och jag har/har haft inte några nojjor, vad jag vet, och jag tycker inte heller det har varit jobbigt med maten. Jag äter som vanligt bara lite mer varierat och "bättre" än innan då jag kan bli en smula slarvig med maten.

Det enda jag kan säga att jag struntat i att äta när det har bjudits är brieost, sen är jag vegetarian också så köttproblemet (att det inte ska vara rött mm) är ju ur världen..

Nej, det är inte jobbigt för mig med matråden, så några substitut har jag inte behövt ta till.

Men jag kan ju erkänna att jag gärna hade tagit ett glas vin i fredags till maten när vi hade gäster men det skulle aldrig falla mig in och substitut för det vet jag inte vad det skulle vara :angel:, har testat alkoholfritt men det smakar en smula saft.

Kaffe kunde jag inte dricka ändå de första 14 veckorna pga illamående :crazy: så då blev man ju avkoffeinerad så det är lugnt med det också, även om jag hällde i mig hinkvis innan.

Jag tror inte det kommer bli några problem för dig heller och lycka till i verkstan!!!!

dina nojor låter som min vanliga diet...eller en del av den då, ganska mycket pizza å sushi e det nu, SUSHI ja!!! Hur ska jag klara mig!? Äter ju det 5 gånger i veckan minst!:confused:

Sluta röka har min fästman redan tvingat mig till så jag vet hur det känns, så konstigt när man känner sig, hum, sugen typ utan att komma ihåg att det är en cigg man vill ha...jag tänkte typ, nej, inte hungrig, nej, inte kissnödig...vad f*n E DET??? så kom jag på...blä, då var det jobbigt men se, allt går om man (eller ngn annan viktig:angel: ) vill...

Lycka till me bebismagen!

hum, nej när jag mår illa vill jag ha kaffe, knäckebröd å chicken nuggets utan sås...undrar hur det där blir när jag blir gravid....o som jag skrev i mitt andra inlägg, sushin! å vin kommer jag sakna, men man vill ju inte riskera livet på nåt man själv har skapat lixom, räcker med att jag riskerat mitt eget ett otalt gånger!:D

Tack, verkstan har kommit av sig nu när jag e på andra sidan jordklotet men beräknas komma i fullt maskineri om några veckor...:angel:

När det gäller maten så hade jag två frågor till bm och det gällde köttet och osten. Enligt henne kan man äta all sorts ost så länge den är pastöriserad vilket gjorde att jag kan fortsätta äta feta och chevré! :d :d Och har köttet bara varit fryst innan så kan man äta det rött om man vill! Villket var bra att veta eftersom vi har mycket viltkött i frysen som är bra mycket godare om det inte är well done! Sedan sa hon också att var tex laxen nyrökt och man själv bedömde att den var fräsch så skulle man inte tveka att äta den. Så har vi lax på julbordet så kommer jag nog att ta en bit, men på julbord med jobb hade jag hoppat över den. All fabriksinlagd sill är också ok. Märks det att sillen är det viktigaste för mig på julbordet?? :D

För övrigt har jag än så länge inte haft några nojjor eller haft svårt att sluta med något. Är vi på fest så dricker jag oftast cider så det är ju lätt att ersätta med alkoholfri, så känns det ändå festligt. Dricker inte kaffe och har aldrig rökt.

Tror graviditeten däremot är bra för mina matvanor eftersom jag nu äter tre mål om dagen, frukost har varit uteslutet tidigare. Försöker dock inte frossa för mycket. Vill inte gå upp 10 kg mer bara för att jag tvunget ska häva i mig onyttigheter. Bebbarna tar ju vad de behöver iaf!

Lycka till med babymakandet! Det kan gå fortare än man tror, belive me! :D

/Timsetim

när det gäller sushi så kan man ju beställa bitar utan rå fisk på... det finns ju veganer som äter sushi... själv åt jag sushi med avokado, gurka, sån där omelett och krabba (den är ju tillagad), supermumsigt!!!

annars så var väl det enda jag undvek parmaskinka... (äter ändå inte läskiga ostar med mögel i :D ), åt pappas gravade lax på julen (men skulle kanske inte tagit om det varit köpt vaccumförpackad)

Tycker inte det har varit så jobbigt. Som sagt går ju tex pastöriserad fetaost bra men jag har inte ätit brie och bara blivit sugen ett fåtal gånger (då det serverats, vi har ej köpt hem det).

Apelsinjuice har jag druckit rätt mycket av särskilt under ungefär mittersta tredjedelen av graviditeten.

Tyvärr har mitt godisbegär som försvann så bra kommit åter igen.

Äter nog lite sämre än jag skulle önska, tex alldeles för lite sallad...

Åh gyyyyd vad bra, har varit lite orolig att jag skulle gå miste om chevrégratinerade rödbetor men det går alltså bra då?

Hum...undrar om det finns ngn annan restaurang än McDonalds som har sitt kött fruset före servering?! Jag kan ju inte laga mat (jo, nudlar typ)så jag äter nästan bara ute (om jag inte äter nudlar) å well done e väl inte favoriten....Skicka på lite viltkött-Pleeeeeease- MUMS vad gott det e!

Babymakandet e omöjligt nu, vi e lixom i olika världsdelar, men snaaaart....! Det jbbigaste tycker jag verkar va å vänta 9 månader, vill ju ha på en gång när jag bestämt mig!:banana:

Jo, här i Aussie har jag smakat massa smaskiga bitar utan fisk, men i svea rike har jag inte hittat några lika goda...vill ha med avokadocreme, finns det?!!

kluckan skrev:
Åh gyyyyd vad bra, har varit lite orolig att jag skulle gå miste om chevrégratinerade rödbetor men det går alltså bra då?

Hum...undrar om det finns ngn annan restaurang än McDonalds som har sitt kött fruset före servering?! Jag kan ju inte laga mat (jo, nudlar typ)så jag äter nästan bara ute (om jag inte äter nudlar) å well done e väl inte favoriten....Skicka på lite viltkött-Pleeeeeease- MUMS vad gott det e!

Babymakandet e omöjligt nu, vi e lixom i olika världsdelar, men snaaaart....! Det jbbigaste tycker jag verkar va å vänta 9 månader, vill ju ha på en gång när jag bestämt mig!:banana:

När det gäller osten är det bara att läsa på förpackningen eller fråga i delikatessdisken och på restaurang har jag frågat om köttet varit fruset innan. Det har varit både och. Men mitt viltkött behåller jag för mig själv! :D

Eftersom jag än så länge har mått jättebra så njuter jag i fulla drag av att vara gravid och klappar och pratar mycket med mina bebbar. Men när jag för en vecka sedan var och hälsade på min svåger och svägerskas nyfödda flicka så kände jag att bebbarna gärna fick komma nu! Men allt har sin tid! :p

/Timsetim

Äter i stort sett som vanligt. Har dock fått avsmak för kaffe och ägg. Sen har matnojjorna kommit och gått. Stående är dock kött och mjölk! Periodvis har jag käkat leverpastejmackor tills det sprutat ut ur öronen, likaså mackor med mager sylta. Sist var det löksill i en vecka ungefär.

Ett par veckor var jag tokig i kolabönor och just nu är det julmust light som har den äran. Fiser som en toka av kolsyran bara *garv* Tänker grava lax själv till jul, har ätit gravad lax med "bra" datum. Periodvis har jag ätit både brie och cambozola (pastöriserad). Sushi äter jag ohämmat av! Kan japanerna så kan jag.

Har aldrig varit förtjust i konstiga korvar eller skinkor (typ pastrami etc) så det är ingen uppoffring för mig att låta bli. Äter jag ute så undviker jag iofs allt som ser ofräscht eller ohygieniskt ut, men det gjorde jag innan med. Är lite äckelmagad av mig så jag har rätt låg toleransnivå mot tex buffémat som står framme länge och där mycket folk går omkring och plockar och tappar hårstrån och hudavlagringar...

När vi förlovade oss skålade vi i alkoholfri "champagne" och den var helt ok. Ska köpa en flaska till jul och nyår med!

ohämmat med sushi? Det lät ju trevligt men äter du fiskbitarna då åxå? Varför är det man inte ska äta sushi? Är det för att fisken kan vara dålig eller är rå fisk alltid dåligt för bebisen??

Önskar att sushi var tillåtet för om jag mår lite illa är det det enda som går ner förutom chicken nuggets å det kan ju vara roligt med lite variation ju...

Kolabönor, det har jag inte ätit sen jag var barn! Hade helt glömt att det fanns, attans nu blev jag sugen!!

Klart jag äter fisken med! Annars är det ju inte sushi hehe. Tror det är "förbjudet" pga att det är rå fisk. Å andra sidan är det väl ingen som äter fisk som luktar/smakar illa? Japanerna tycker att vi är dumma i huvet som förbjuder sushi under graviditeten! Jag tycker man ska använda lite sunt förnuft och tänka själv. I Sverige ska dessutom all fisk som ska ätas rå vara fryst i minst 2 dygn och då dör alla parasiter. En kock förklarade dessutom för mig att fisken på sushin både luktar och smakar illa långt innan det uppstår farliga mängder bakterier, tex listeria. Så käka på du! Sushi är ju nyttigt!

Tro mig, det är inte lätt att hitta kolabönor nuförtiden! De måste ha blivit omoderna eller nåt. Den enda affären jag hittat dem i (lösvikt) är Konsum här i Klippan.

Från livsmedelsverket: För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter.

Det finns inga rekomendationer som säger att man inte ska äta sushi på deras hemsida och jag vet inte heller varifrån den infon kommer för det verkar vedertaget bland gravida.

Ofräsh mat ska man inte äta även om man inte är gravid och som sagt dålig rå fisk är omöjlig att få i sig, smakar och luktar mycket illa!!!!!

Maria "som jobbat i fiskdisk och är livsmedelskemist ;) "

sluta röka antar jag även fast jag fimpade på en gång så går det ju inte en minut jag tänker på cigg och det är ju länge sedan jag fimpade nu... i matväg är det trist att inte äta salamie och brie... buhu

På de sushiställen som finns runt där jag bor kan man be om gravid eller mammasushi så gör dom sushi med tex avokado och crabsticks och kokta räkor, det skiljer sig inte mycket från att äta vanlig sushi. Detta är alltså inte samma som vegetarisk sushi där det tex kan ingå tofu som jag tycker är jätteäckligt och passar dåligt ihop med resten av sushismakerna.

Jag äter annars i stort sett som vanligt, har bara plockat bort mögelostar som gorgonzola. Brie och mozzarella finns ju gjord på pastöriserad mjölk. Kaffe dricker jag, det finns inga "förbud" mot det förutom att man ska begränsa sitt intag. Har heller inga matnojor direkt mer än att jag blir mer akut hungrig nu än vad jag blev tidigare.

EDIT, kom på en sak till, gravad och rökt lax ska man ju inte äta men det blir inte aktuellt förrän till julbordet.

Senast ändrad:

Jag saknade mest var parmaskinka och brieost. Gissa vad jag åt första dagen när jag kom hem från BB...... :D Drack faktiskt champagne också, nu efter de nya rönen...

Jag fick inga direkta matnojor, men möjligtvis föredrog jag Fanta framför Cola och sura godisar framför choklad (men drack/åt det andra också utan problem). Det jag däremot märkte tydligt var att jag helt plötsligt inte tålde min vanliga hårspray - jag mådde superilla av lukten. :D

Erkänner att jag "fuskade" med det mesta av kostråden under graviditeten, men det var inga stora mängder. Min åsikt är att man inte behöver bli hysterisk, det mår man och bebisen förmodligen mycket sämre av än en liten bit opastöriserad ost...

Ja, mig behöver du inte övertyga! Känner till allt det där redan. Sushi brukar ju stå med på listan över "förbjuden" mat i alla tidningar och jag har ingen aning om var det kommer ifrån. Jag tycker det är fånigt, av just de orsakerna du nämt, så jag äter min helt vanliga sushi med gott samvete! ;-)

Knapplån

Menar ni att ni fryser ned allt kött innan tillagning? Det har jag minsann struntat i hela graviditeten (även om en del frusits innan av gammal vana, köper storpack). Däremot gillar jag inte i vanliga fall heller "råa" saker som gravad mat, sushi, sill eller blodiga biffar etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får... 6 7 8
Svar
148
· Visningar
10 786
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 780
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 655
Senast: Emtherlia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 247
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka