Vad det kostar?

S

Seminassistent

Nån som vet nån sida på nätet där man kan få en kalkyl på vad det egentligen kostar med häst????? :confused:
 
Det skulle nog bli en hemsk lååång kalkyl då priserna skiljer sig enormt beroende på vart man bor...ibland skiljer det sig bara mellan granngårdarna...
 
det beror på flera faktorer, som t.ex. hur mycket hästen kostar i inköp, hur dyr utrustning du köper, hur mycket utrustning du köper, vad stallplats kostar och vad som ingår i den hyran, vad tex hö och strö kostar ifall det inte ingår, om du tar lektioner för en tränare, tävlar, etc etc etc...!

Så en sådan kalkyl kan du bara få fram genom att skriva en själv.

*Kolla upp olika stall i din omgivning som du kan tänka dig att ha hästen på. Skriv upp vad de tar i hyra, och vad som ingår.

*Skriv upp det som inte ingår i hyran, och kolla upp var du kan köpa det och vad det kostar.

*Om du vill träna, så ta kontakt med olika tränare som verkar intressanta, tänk ut hur ofta du vill träna och för vem, och räkna ut summan av det.

*Försäkring, vaccinationer, avmaskning, verkning&skoning måste du också räkna på. Du bör även spara pengar för eventuella veterinär-räkningar ifall hästen skadar sig eller blir sjuk.

*Spalta upp vilken utrustning du behöver köpa in. Se över olika prisklasser, men tänk på att inte slopa kvalitét. Bra grejer är säkrare, hälsosammare och billigare i längden!
 
Här är en kalkyl (eller flera) på vad det kostar cirka att ha en häst. http://www.hastlyftet.se/Hastkalkyler.pdf
Fast den kostnaden som står där är vad 3 hästar kostar för mig per år så det är som sagt olika. Du kan ju iallafall få tips på vad du ska ta med om du gör en egen kalkyl.

MVH Eem
 

Liknande trådar

Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 461
Hästmänniskan Vi är en familj med dotter som vill tävla inom hoppning som slås utav kostnaderna för att ha häst i Stockholmsområdet. Vi två...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 549
Senast: SiZo
·
IT & mobiler Enligt mitt antivirusprogram har jag massor av spårare från olika sidor som spårar vad jag gör på nätet, för att kunna anpassa annonser...
2
Svar
20
· Visningar
1 052
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp