Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

Den summan landade jag på med förra hästen, men då fans det inte paddock i stallet och i övrigt var stallet enkelt.
Hos oss finns om man är mycket snäll paddock men den är oerhört ojämn och går mest att skritta på. Stallet är enkelt. Vatten finns tex inte alltid vintertid pga ledningen in fryser
 
jag sparade och skrev upp alla utgifter under ett år och sammanställde det. Eget stall så ingen stallhyra eller kostnad för el, underhåll, osv är inräknat.

5 månader går de ute på bete och 7 månader står de installade. Kostnaderna är utslaget på 12 månader.

KOSTNAD PER HÄST/MÅNAD (bortsätt från skador)
FÖRSÄKRING:
339:-
FODER (Hö, kraftfoder): 1179:-
HYROR(Sommarbete): 94:-
HOVSLAGARE: 412:-
VETERINÄR (EJ SKADOR): 183:-
UTRUSTNING (bla inköp av en sadel): 665:-
SPÅN, TORV, OSV: 112:-
TRÄNINGSKOSTNADER: 57:-
ÖVRIGA KOSTNADER (flugspray, salvor, träckprov, osv): 112:-

Summa: 3153:-/månaden
(Räknar vi med skadorna som varit under året lägger vi på 1394:-/mån. Alltså blir månadskostnaden totalt 4547:-/häst/mån)
 
Prioriteringar. Jag lägger mina pengar på min häst, inga resor, inga dyra utekvällar, ingen familj osv.
Har hyftsat låg stallhyra, 1800:- men lägger desto mer på resor och träningar. Blir nog 6000 i månaden som går till hästen. Utan häst hade jag även sparat in rejält på att köra en mindre bil.
 
Någon som betalar mindre än 2000kr per månad (barfota då osv)?
Jag betalar under 2000 kr/månad, hamnar nästan under 2000 för båda mina hästar.
Rent krasst är det för att min mamma ”sponsrar” mina hästar genom att inte ta ut någon stallhyra. Vi byter tjänster istället. Nästan halva året går hästarna på betet, som hon äger och kostar då inget i foder.

Mitt billiga hästägande handlar dessutom om goda kontakter, en av mina närmsta vänner är veterinär, höet köper vi till vänskapspris via kontakter. Ytterst sällan behöver jag köpa kraftfoder, jag räknar på analysen och köper inte hö med dåliga värden. En häst helskos, en är barfota.

Jag skulle kunna lägga 10000 kr/månad på allt möjligt runt hästarna, men jag har tröttnat på det. Det enda som kan höja min budget nu är träningar.
 
Senast ändrad:
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Här kostar bara boxen över 6000 per månad... ;) Då ingår i och för sig en del service, torv och hö men ändå.
 
Jag betalar under 2000 kr/månad, hamnar nästan under 2000 för båda mina hästar.
Rent krasst är det för att min mamma ”sponsrar” mina hästar genom att inte ta ut någon stallhyra. Vi byter tjänster istället. Nästan halva året går hästarna på betet, som hon äger och kostar då inget i foder.

Mitt billiga hästägande handlar dessutom om goda kontakter, en av mina närmsta vänner är veterinär, höet köper vi till vänskapspris via kontakter. Ytterst sällan behöver jag köpa kraftfoder, jag räknar på analysen och köper inte hö med dåliga värden. En häst helskos, en är barfota.

Jag skulle kunna lägga 10000 kr/månad på allt möjligt runt hästarna, men jag har tröttnat på det. Det enda som kan höja min budget nu är träningar.

Vad har du för hästar? :)
 
Mina två kostar i snitt per månad:

Hovslagare: 1600:-
Grovfoder: 2700:- (2,92 kr/kg & 15 kg per häst/dag). Mindre sommartid.
Strö: 600 kr
Kraftfoder & mineraler 400:-
Försäkring: 600:-
Vaccinationer, hälso- och tandkoll runt 3-4000 per år så ca 300 kr/månad.
Försäkring, service och skatt på transporten är väl uppstkattningsvis runt 300 kr/månad
+ Någon tusenlapp för el, utrustning och förbrukningsartiklar till stallet (har hästarna hemma). Stallhyran ingår i min egen boendekostnad :angel:.
Totalt alltså runt 6000:- för två hästar.

Till det så kommer resor och avgifter om vi tränar någonting samt inköp av dyrare utrustning. Det skulle utan problem gå att lägga det dubbla utan att på något sätt låta hästarna leva överdrivet lyxigt.
 
Tack för alla svar. Det är ju som jag tidigare uppfattat det: det varierar men är dyrt. Så pass dyrt att man inte fixar det med lite omprioriteringar utan det ska till någon rejäl "omorganisation" i livet... Rik partner, arv eller något. Inget av det finns i sikte för mig så här blir det till att försöka kyla ned sig...
 
Ingen stallhyra då min kära Tapir är installad hos min Pappa och heller inga grovfoderskostnader då vi tar in de själva.

Försäkringen kostar drygt 2500 om året plus minus någon 100 lapp.
Kraftfoder för ca 200 kronor varannan månad plus mineral hink var 3 månad för 160 kronor.
Strö för ca 400 kronor/månad.
Skorna runt om kostar ca 200 kronor sommartid och någon hundralapp mer på vintern beroende på om jag väljer skruvbrodd eller guldskor, köper bara in skor åt honom.
Lite små grejer som magneisum, någon grimma osv ibland som man kan kalla övrigt ligger väl på ca 200 kronor i månaden i snitt.
Så ja så här måste de vara när jag pluggar skulle inte ha råd att ha honom uppstallad på någon stor anläggning även om de vore skönt med ridhus ibland!
 
Den summan landade jag på med förra hästen, men då fans det inte paddock i stallet och i övrigt var stallet enkelt.
Där jag står finns ridhus på ridavstånd (10-15 min skritt), men då tillkommer ju kostnad för att rida där.
Enkelt stall, lampa men ingen värme. Liten "ligghall" för lösdrift. Vatten ute. Ingen paddock men går att rida i hage. Fina ridvägar.
Jag tränar eller tävlar inte utan rider bara ut. Kommer, beroende på vintern, ev ta ridhushyra då.
 
Jag räknade ut en gång för några år sedan och då landade det på 5000kr för båda ponnyerna. Inkl hästtransport och ridhuskort vinterhalvår. Nu har jag två ponnyer varav den ena är triangelmärkt så hon har bara veterinärförsäkringen och den andre har heller inget högt livvärde. Dessutom så tror jag att den ena ponnyn ligger på under 2000kr/månad eftersom hon är barfota (verkar henne själv och hovslagaren kollar till det när han skor den andra), äter ca 5kg hö om dagen, en spånbal varannan vecka, en säck kraftfoder på 25kg räcker lääänge eftersom hon får bara lite skrammel i krubban osv. Dessutom är hon rädd om sina grejer så det tar år innan jag måste köpa nytt till henne. Den ultimata hästen enligt mej på många sätt 😍

Jag var tidigare ingen höginkomsttagare men lyckades med nöd och näppe ha både hus, 2hästar och en hund på min 15000kr lön. Inte lätt men det gick.
 
Egentligen vill jag nog inte veta vad jag lägger på min häst. Hon hade varit billigare i drift om hon varit "frisk" och inte hade behövt medicin och extra täta tandkontroller. 🤪

Per månad kostar hon mig följande:
Stallhyra inkl grovfoder 2300:-
Strö 500:-
Övrigt foder, mineraler e t c 400:-
Hovslagare 1000:-
Försäkring 700:-
Medicin 1000:-
Veterinär (tänder, vaccination, provtagning o s v) 650:-
Träningar 600:-
Och jag har säkert glömt något litet så säg att jag landar på runt 7500:-

Bor i mellanstor stad och har ett hyfsat bra jobb så kostnaden i sig är inget problem.

Ja, nu när jag har läst några fler inlägg så kom jag på vad dom där extra hundralapparna jag slängde på för sånt som jag glömt används till, ridhus- och ridbaneavgift! :D
I stallhyran ingår alla in- och utsläpp + fodringar. Det finns varmvatten, toalett/dusch, omklädningsrum, torkrum för täcken. Skrittavstånd till två ridhus, ridbana vid stallet och många bra ridvägar. Ja, och så vettiga utetider i hyfsat stora hagar.
 
Jag snittar nog 6000-7000 kr i månaden på en häst.
3750 kr stallhyra (inkl foder)
Ca 800 kr försäkring
360 kr spån
Skoning 950 kr dagar 6e vecka

Samt träningar och tävlingar.
Då är extra kostnader som tex veterinär, vaccinering etc inte inräknat. Inte heller bensin, vilket blir en hel del om man rider fälttävlan o närmsta Terrängbana är 10 mil bort.
Har inte råd med två hästar i dagsläget, även om jag gärna skulle vilja..
 
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Handlar om prioriteringar, jag valde bort ett normalt liv för att ha råd med häst. Han kostade mig nog runt ca mellan 3500-4000kr i månaden här i gbg i ett stall med närhet till både manege och paddock och bra ridvägar. Med träningarna blev det väl kanske en tusenlapp mer i månaden dock.

Man kan välja sina kostnader faktiskt. Hästar kan kosta lite och dom kan kosta i stort sett hur mycket som helst.
 
Hästens leverne kostar mig, allt(!) inräknat, ca 5500 kr/mån. Till det kommer kostnader för sådant jag tar mig för med honom; ev clinics och andra äventyr, samt kostnaderna för hästtransporten och en extra bil. Totalt ytterligare kanske en tusenlapp i månaden.

Jag är inte särskilt högavlönad men köper väldigt litet kläder, bor billigt, äter relativt billigt, och merparten av alla prylar jag köper är begagnade från Blocket.
 
Min häst kostar ca 5500kr i månaden med allt.
Står på lösdrift ca 30 min från Göteborg, egen paddock och tar ca 10-15min att skritta till ridhus.
Köper 1 pall torv per säsong för 1500kr, skos va 6te vecka för ca 1600kr.
Jag har ett rätt dåligt betalt jobb, jobbar som uska. Men jag och sambon lever inte dåligt, vi har inget intresse av dyra utekvällar och resor på det sättet. Bor i hyreslägenhet med 2 katter som äter bra mat. :)
 
Jag har två hästar. Har dem billigt uppstallade i ett stall 2-3 km hemifrån. Räknade lite grovt men med försäkringar, hovslagare, hö, spån, så landar vi nog på ca 7000kr/mån för bägge tillsammans. Billigare sommartid då de betar gräs och säkert dyrare viss månader också när det är vaccination, ridlektioner, kiropraktor osv. Hästarna är mitt stora intresse och det är dem och barnen jag lägger pengarna på ( dottern har ena hästen). Är inte intresserad av kläder, skor, väskor, bilar, gym osv...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp