Vad det VERKLIGEN kostar att hålla häst.

Den där frågan är ju ganska likt den om hur långt ett snöre är. I min kalkyl snittar hästarna på 10' per år, inklusive grovfoder, försäkringar, hovslagare etc. Det måste kunna variera från betydligt lägre belopp till tiofalt eller mer.
 
Min kostar mellan 8000 och 10000 per månad och jag har honom fullinackorderad nära storstad. Jag hade gärna haft två och hade nog kunnat hitta en lösdrift inte alltför långt bort och kunnat ha två för samma pris som jag har en nu - men då hade jag istället inte haft tid.
 
Blev fel i min förra då jag i vissa poster blandade vad en kostar och vad 2 kostar, nu blir det 1 häst och år.

Strö ca 4 000 kr/ år

Försäkring ca 1 000 kr/ år (inga ben, inget liv och hög självrisk)

Skoning ca 1 800 kr/år eller verkning 500 kr/ år (går inte att ha barfota här hela året så den summan är inget jag kommer ner till), är utbildad hovslagare

Hö ca 7 000 kr/ år

Mineraler ca 3 000 kr/ år

Vaccin/ tänder/ kolla masken, ca 2 500 kr/ år men mellan 2 200 och 3 000 kr/ år beroende på vad som behövs göras i munnen och om jag behöver köpa avmaskningsmedel.

Flugmedel, hovolja, glanspray, salva, liniment och hästgodis ca 2 500kr/ år, lite långt räknar här kanse men gör egen salva och hovolja.

Osteopat 3 gånger/ år ca 3 000 kr/ år utan rabatt, hönsig matte som inte litar på sig själv.

Utrusning, ingen aning och varierar kraftigt år från år så omöjligt att svara på.

Vägavgiften ökar med 700 kr/ häst och år (skulle jag ha inhyrda så är avgiften högre för dom hästarna)

Träning 0 kr sedan några år, njuter i skogen, träning är ju även en sådan post som minskar per häst ju fler jag skulle har, skulle jag ha 5 hästar igång så hade det ju inte blivit 1 träningar i veckan på varje häst.

Matrial till stall och hage om jag inte bygger nytt, byter max 10 stolpar år, max 1/2 rulle aluminiumtråd och några isalatoter, hur mycket medlet kostar som jag använder till att tvätta stallet med vet jag inte och i stallet har jag än inte behövt byta en planka sedan förta boxen byggdes för 19 år sedan.
Grepp och skottkärra vet jag inte när jag köpte senast, behövde dock införskaffa nytt däck till skottkärra förra sommaren. Ingen aning om vad detta kostar.

El, traktor och drivmedel vet jag inte, även transport och bil hade jag haft även om jag inte haft häst.

Brukar säga att det dyra är att köpa hästen då det inte bara är hästen om det inte finns saker att ärva från någon jag tagit bort och är det utökning av hästantalet blir det som dyrast, ja jag räknar med basutrustning och vid behov utökning av stallet till kostnader för inköp av häst och inget jag gör avräkning på under flera år🙈
 
Höginkomstyrke. Inga barn. Förstående sambo med svindyrt intresse också.

Tror rasen spelar roll också. Gått från kalblod till fullblod och när jag fick veta vad försäkringen skulle gå på fick jag en kalldusch 😅 Blir även att lägga på pengar för mer hö, kraftfoder och hovis. Troligen vet också för han verkar inte riktigt ha koll på vart han sätter sina fötter ibland 🙄

Sen när det gäller utrustning så behöver man ju inte alltid köpa nytt. Marknaden för begagnade hästgrejer är verkligen till köparens fördel just nu. Man behöver inte heller stå uppstallad någonstans, lösdrift brukar generellt vara billigare om man känner att man måste spara in pengar.
 
Det handlar om att prioritera. Jag och sambon diskuterade vid något tillfälle hur sjutton folk har råd med Thailandsresor varje år. Efter en kort stund insåg vi att de nog inte har de intressena som vi har och hade vi haft intresse för att resa och istället hade valt att göra det så hade kostnaden för de val vi nu gör istället enkelt gett en Thailandsresa varje år.
Jag äter sällan ute, fikar aldrig ute, reser inte, handlar på rea, bor billigt, äter billigt och har förutom hunden inget annat som kostar något särskilt heller. Det är ett val jag har gjort baserat på vad som är viktigt för mig.

Mina två kostar nästan 4000 kr/månad ihop som de står och är i hagen. Dvs. inga träningar, tävlingar, transport eller annat utan bara som de står rätt upp och ner. Jag har eget stall hemma, köper in hela årets grovfoderbehov på en gång, köper strö pallvis, räknar foderstater och köper inga onödiga dyra färdiga kraftfoder vilket drar ner kostnaden. Mina hästar är självklart skodda utefter de behov de har och de får sina behov tillgodosedda på alla sätt. Min ena äter dessutom medicin för PPID och behöver sulor för att vara bekväm vilket höjde kostnaden per år med ungefär 4000 kr. Jag är ingen höginkomsttagare och mina hästar kostar ungefär en tredjedel av min månadsinkomst men för mig är det helt klart värt det! För någon annan hade det inte alls varit värt det så det handlar helt om att prioritera det som är viktigt för en själv.
 
Jag har stött på många uträkningar och noga satt mig in i vad det kostar att ha en häst. Jag landar i att man måste vara beredd på ca 6000, givetvis med variation upp och ned men ändå däromkring. Men jag förstår inte hur människor då har råd, t.o.m med flera hästar. I ett stall jag vistas i är det några hästägare som har flera hästar var och ingen av dem har något höginkomstyrke. En har tre hästar och enligt kalkylerna skulle hon då betala ca 18000 i månaden bara för hästarna! Är detta möjligt? Jag antar att det är det men jag håller på att vrida huvudet ur led för att försöka förstå hur folk fixar det. Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.


Hemma på egen gård räknat på grovfoder, utrustning (ej för ridning) vaccin, försäkring, strö, verkningar, stängsel och stall underhåll utslaget på ett år blir månads kostnaden ca 4000kr för två per månad. Beroendepris på grovfoder. Högre grovfoder pris= högre månadskostnad.

Då är inte transport, drivmedel och bil till och från träningar och utställningar med.

Jag reser aldrig max en två borta nätter per år. Äter kanske ute en till tre ggr per år. Levat och andas häst i hela mitt liv.

Det är nog en ren prioriterings fråga om man ska lägga pengarna på hästeriet eller inte.
 
Senast ändrad:
Någon som betalar mindre än 2000kr per månad (barfota då osv)?

Jag hamnar nog på under 2000 inklusive helskoning men då har jag tur som eget stall och eget grovfoder. Och ganska billiga hästraser i foder och försäkring.
Helskoning 600:-/månad
Försäkring knappt 200:-/månad
Kraftfoder/mineraler 300:-/månad
Halm till lösdriften 300:-/månad
Sen vaccination och eventuellt nån tandkoll en gång om året. Har *peppar peppar* haft friska hästar.

Sällskapshästen kostar 200:-/månad i verkning och ca 90:- i försäkring.

Kör alltid in lite extra grovfoder som vi säljer så att det täcker kostnaderna för skörden.
 
Jag bor billigt och har ett jobb med en helt ok lön, men det finns inte på kartan att jag skulle kunna vika 6000/mån. 2-3 kanske men 6! Hur gör alla ni?
I.
Jag lägger helt enkelt inga pengar på mig själv, utan allt utöver hyra och räkningar går till hästen.
- Billig mat till mig så att pålle kan få vad han behöver.
- De enda nöjen jag unnar mig är sådant jag gör med hästen (träningar t.ex.).
- Köper nästan aldrig nya kläder.

En häst
- Stallhyra: 1 750 kr
- Foder: 1 200 - 1 800 kr (beroende på analysvärden och årstid)
- Strö: 500 kr
- Veterinär: 150-200 kr
- Hovslagare: 750 kr
- Träningar: 1 200 kr
Summa: 5 550 - 6 200 kr/mån
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar. Det är ju som jag tidigare uppfattat det: det varierar men är dyrt. Så pass dyrt att man inte fixar det med lite omprioriteringar utan det ska till någon rejäl "omorganisation" i livet... Rik partner, arv eller något. Inget av det finns i sikte för mig så här blir det till att försöka kyla ned sig...
Det är inte kostnaden som är intressant utan livet i övrigt och viljan att prioritera. Jag har häst på en underbar Gård i en förort till Stockholm. Fullservice 5300/mån +hovslagare, träningar, prylar osv. Landar någonstans 6000-8000 beroende på.

Min sambos arbetskamrater reagerade med att det är en sjysst utlandssemester per år. För oss är hästen en minisemester varje dag och därmed värd pengarna. Vi semestrar i svenska fjällen istället.

Jag hade hästen redan när jag pluggade och det fungerade även då men då fick jag minimera andra utgifter ännu mer.

Det ska nämnas att jag på granngården kunde ha en stallhyra på dryga 3000 men då med flera kollektivpass per vecka.
 
Jag har 5 hästar, varar 4 är ponnyer och billigare i drift. Man får prioritera helt enkelt som redan framkommit i tråden. Mackor eller matrester i matlådan t.ex på jobbet, sällan resor , kläder från Gekås.
Jag har eget stall och betalar ingen månadshyra men däremot blir det en del reparationer. I år har jag byggt nytt vindskydd i sommarhagen- köpt lite nytt stängselmaterial samt bytt ut en boxdörr i stallet, bytt 2 väggar i en box samt målat om. Har nog lagt mellan 12- 15 000 på de här reparationerna/underhåll. Men det gör jag inte varje år.
Köper grovfoder, tar in eget ibland, i år tog vi in lite eget hässjat hö (har inga maskiner för höbärgning därav att jag köper istället)

Storhästen skos runtom - de andra är oskodda- än så länge. Till hösten ska två av ponnyerna även skos fram så det blir ökad kostnad då. Har inte räknat på exakt vad det kostar att ha de här djuren men i runda slängar
12 000 försäkring
12 000 foder (bete maj - oktober)
12 000 tävling träning
5 000 utrustning
10 000 veterinär
6 600 hovslagare blir 57 600 utan reparationer.

reparationer - i år 15 000, vissa år är det =0. Summa blev då 72 600 inkl reparationer.

Foder och hovslagar kostnader kommer öka lite framöver. I år har jag även kostnader för att registrera fölen, inga jättesummor tror jag runt 3000 för båda kanske.

ca priser alltså. Men mellan 60- 70 000 om året räknar jag med.
 
Vidare så har vi inget större intresse av att resa tex. Kanske enstaka gånger isf kanske.

Sambon har ett eget tidskrävande och stundtals dyrt intresse.
Jag har hästarna.

Vi skulle snabbare kunna lägga mer pengar och tid på huset/gården men vi bor liksom på en liten hästgård-utan häst kunde vi lika gärna flytta.
Vi har hyfsade bilar och standard men kan ju inte skryta med att få massa pengar över.

Äta ute gör vi ibland, fika gör vi gärna men oftast då på hembakt här hemma eller hos vänner😎

Vi har ett bra socialt liv med många vänner utan att måste ut på krogrundor eller sitta på café
Tycker absolut inte att vi ’lever mindre’ för att vi har dyra intressen. Snarare tvärtom.
 
Den verkliga kostnaden för att ha häst är t ex
  • Utlandssemester
  • Renovering av huset
  • Ny soffa
  • Ny bil
  • Restaurangbesök
  • Pensionssparande
... och allt annat man drar ner på, det handlar om prioriteringar
Nej men jag måste vända mig mot det där. Det handlar inte om prioriteringar FÖR ALLA. Det finns människor som inte skulle ha råd att ha häst ens om de valde bort mat på bordet och nya vinterkängor till barnen.

Att ha häst är STOR lyx, jag tycker inte att det ska beskrivas som något annat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp