Vad e lydnad och vad e det för skillnad mellan raser?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Boan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 350
B

Boan

Jag vet inte men många tycker det är skillnad i lydnad mellan olika raser... Jag tror ju alla vill att säger du sitt så ska hunden sitta. Sen hur du kommer dit är väldigt olika... Hur gör ni när ni lär in ?

Sv: Vad e lydnad och vad e det för skillnad mellan raser?

Lär in kommer jag knappt ihåg, men jag har 3 helt olika hundar.

Min terrier är som ett tjurigt sto, du får skicka in 3 exemplar av begäran och sedan vänta på ett svar. Hon var nog 4-5 år innan hon kunde ligg riktigt bra, lärdes in med envishet...

Loka är väldigt lyhörd och kan vara riktigt duktig, men blir lätt ängslig och man måste hela tiden höja henne, saknar motor. Så på henne lär jag in grejer med mycket positiv förstärkning utan krav och utökar sen kraven, hon lär sig fort.

Fortune har motor, men kan vara lite splittrad.
Det tar lång tid att lära något nytt, sen när hon kan det så ifrågasätter hon aldrig, hade jag sagt ligg när hon simmar hade hon säkert försökt. Henne lär jag in som om hon vore 8 veckor, sakligt och gör inte så stor grej av det - stressar hon så är det förstört. Egentligen tränar jag henne i lite BC-stuk, mycket ligg och lugn, sen kör jag i nån minut sen lugn igen.

Så visst är det skillnad på raser, men här är det individ-skillnad.

Jag körde "vanlig positiv inlärning" på min blandrashane. Och det har fungerat jättebra. Han är en hund som väldigt gärna vill vara till lags och som alltid lyssnar.

Med dalmatinern använder jag alltid klicker vid inlärning eftersom hon kan vara lite svår att motivera emellanåt. Det tycker hon är det bästa som finns. Åker klickern fram så testar hon allt som hon någonsin kan komma på för att få ett klick och en godis.

Åker klickern fram så testar hon allt som hon någonsin kan komma på för att få ett klick och en godis.

Dom e roliga när de e små och vill lära sig :)

Pratar vi lydnadn eller inlärning? Det är två skilda saker!

Det är faktiskt stor skillnad på raser, jag var på en valpkurs med dobermans och rottweilers, och det var stor skillnad på valparnas beteende. Då hade jag doberman.
De dobermans jag har haft att göra med har alla lärt sig saker OHYGGLIGT fort, men sen gör de inte alltid som man tänkt sig, ofta snarare tvärt om.

Rottisen jag har, kan jag bli så frusterad på eftersom jag är van vid dobermans inlärningshastighet. Jag tragglar och tragglar och tillslut tror jag att han ALDRIG kommer lära sig. Men en dag trillar enkronan ner - och han gör det PERFEKT, VARJE gång. Det är som om han aldrig "inte" har kunnat det.

Jag vet inte men många tycker det är skillnad i lydnad mellan olika raser... Jag tror ju alla vill att säger du sitt så ska hunden sitta. Sen hur du kommer dit är väldigt olika... Hur gör ni när ni lär in ?

Jag tycker att det kan vara en väldigt stor skillnad bland olika raser..eller iaf bland olika rasgrupper.

Terrier och tax som jag har haft har ingen grundlig will to please. Dom är självständiga och behöver "luras" lite till motivation och har dessutom dålig psykisk uthållighet vad gäller att samarbeta. Jag uppfattar det som (inte bara med mina) att de från början behöver tydliga direktiv för att fatta att det inte är någonting som man bara gör lite hipp som happ. Däremot verkar det som att när man väl har kommit till en punkt när saker o ting börjar gå bra och hunden ser positivt på träningen och inte som en börda..Då är det alltid extra kul med en sån hund för när de väl förstått att de gör rätt är de så mäkta stolta över sig själva:D
Jag uppfattar det som att de även är lite sega, enormt envisa och ifrågasättande men framförallt har lite svårt med det där med koncentration (som jag sa).

En welsh springer tjej som jag var "dagisfröken" åt var däremot så som jag uppfattar de flesta retrievers o spaniels ...tjockskallig, hyper, vek och korkad:devil: :angel: . Lite parodiskt förvisso...men jag har väldigt lite tålamod med dom raserna eller flamshundar öht.
Dom hundarna är svåra att "rama in" och hålla i "ramen"...tycker jag.
På tjejen jag hade hand om fick man vara blixtsnabb i sina reaktioner (vilket jag inte alltid var) om man behövde korrigera, höja/sänka något osv. Somsagt..svår att hålla i "ramen"..
Hoppas det var läsbart det där för jag spånade kanske iväg lite väl filosofiskt.

Kan tilläggas att det åtminstone fanns en intensitet i taxen från början, man behövde bara sätta den på rätt plats. Westien hade ingen från början och fick alltså dras upp rejält.

Senast ändrad:

säger detsamma. Själva inlärningen gick som på en räksmörgås för mina (inte för spanieln)...det är resterande som varit jobbigt.

mina hundar är som natt och dag. den ene (brukshund) lär sig otroligt snabbt, och har en inneboende vilja att göra rätt. kan hon det så gör hon det. min andra hund (retriever) är mycket "dummare", det tar evigeter innan något är befäst, och jag måste hela tiden underhålla lydnaden på honom, annars börjar han slarva.

Min Jack Russell är oerhört lättlärd och dessutom lydig. Hon gör som man säger och tycker att det är roligt.
Min chihuahua är lättlärd men helt respektlös. Skiter i vad man vill, hon kör sin egna grej i alla fall. Jag och chihuahuan har gått flera lydnadskurser och hon är bra numera, men det tog ett tag.

Jack Russelln är dock inte ett dugg road av agility, någonting som chihuahuan älskar!
Dock kan jag göra en platsliggning och gå in och äta middag och sedan komma ut för att se JRT i samma postition. Hon är oslagbar!

Min chinese crested är en sån där överamibitiös vovve som inget hellre vill än att göra rätt, säger man ligg och hon inte fattar så försöker hon allt annat bara för att hon VILL försöka göra rätt. Hon är också oerhört lättlärd, följsam och kontaktsökande och det har hon varit sen jag tog henne vid 3 månaders ålder och det försöker jag utnyttja och ta tillvara på så mycket jag kan.
Sen kan iofs ett kommando som tex. "ligg" vara oerhört komplicerat vissa dagar då hon måste trampa runt en massa innan hon lägger sig osv. :angel:
Ska just påbörja att klicka in henne då jag tror att sharping och klicker kan underlätta lite i våran träning...

Pratar vi lydnadn eller inlärning? Det är två skilda saker!.

Du får svara på vad du vill. Berätta gärna hur du lär in och hur du gör när det inte blir rätt. Hur du tillrättavisar din hund..

Jag brukar oftast lära in alla moment bakifrån, tycker det är lättast.
Sedan höjer jag bara ribban.
Jag har en lättlärd hund, som har mer kapacitet än jag tar tillvara.
Hon flamsar ur ibland, men det är jag helt okej med. Jag har ytterst få moment som ska utföras prickfritt-bums-med fart.
Vi ägnar oss mest åt vardagslydnad, var gränsen för det går är ju dock minst sagt flytande:D.

Tillrättavisningar ser olika ut, beroende på vad som görs. Ibland börjar vi helt enkelt om med momentet, ibland verbalt.

Att lära min hund något är väldigt lätt, det krävs inte många upprepningar och hon är lättmotiverad eftersom livet är en fest enligt henne. Jag behöver inte använda godis utan det räcker med beröm från min sida och lite lekfull peppning.

Men att få till lydnaden, tillföra kravet är mycket värre och det som MrsScabtree skriver om flamshundar passar in precis på min:

Dom hundarna är svåra att "rama in" och hålla i "ramen"...tycker jag.
På tjejen jag hade hand om fick man vara blixtsnabb i sina reaktioner (vilket jag inte alltid var) om man behövde korrigera, höja/sänka något osv. Somsagt..svår att hålla i "ramen"..

Som att köra ferrari fick jag höra på hundkursen, lätt på foten och stadig på hand, annars spårar hon ur... :D Hon är mycket signalkänslig och jag måste vara helt korrekt min tajming för att få igenom min vilja samtidigt som jag måste hålla henne i balans för att hon inte ska trilla ur "ramen" och flamsa iväg.

Om jag blir för "hård" på henne så minskar lydnaden med avståndet och hon letar ursäkter för att "fly"/slippa lyssna/söker distraktioner. Blir jag för "mjuk" på henne så flamsar hon igenom allt och blir för lekfull. Med rätt nivå får jag en hund som lyssnar även på håll och verkligen VILL göra rätt.

Jag kan aldrig bjuda på något utan måste vara 100% konsekvent, alltid, eftersom hon hela tiden letar efter kryphål.

Otroligt lärorikt att leva med den här hunden. Det är en jaktgolden för övrigt. Men när det funkar är det en fröjd att jobba med henne. Snabb, alert och positiv. :)

Tillägg: tillrättavisning beror på situation. Har hon brytit ett kommando funkar det bra att banna på henne om hon vet att hon gjort fel. Då muttrar jag bara på henne tills hon kryper lite och fjäskar (förutsatt att orsaken till att bröt inte finns kvar).
Är hon urflamsig är hon blockerad och då når ingenting fram. Bara att ta henne ur situationen och få henne lugn. Ibland kan jag bryta det genom att kräva lydnad men det hjälper bara för stunden, om jag istället lyckas få hennes intresse så kan jag också få henne att släppa föremålet för blockeringen och följa mig. Beror på hur starkt det är.
Om jag kommenderat "ligg" framför något frestande (småbarn hon vill hälsa på) så flyger hon garanterat upp när hon glömmer sig. Bara att lyfta tillbaka henne helt tyst och återigen kommendera ligg. Efter ett par upprepningar så funkar det. Men hon tester konstant.

Det blev långt...

Senast ändrad:

Kul att många skriver men skulle vara roligt om ni oxå skrev hur ni tillrättavisar era hundar typ om ni tar tag i hunden om ni bara gör om övningen i lugn och ro igen. Ja hur man gör när det är på väg att gå fel..:)

Jag korrigerar olika..Låt säga att vi är ute och går och det luktar löptik så brukar mina herre bli helt blockerad och stänga in sig i sin egna värld och börja gnälla och dra hysteriskt i kopplet. Det tål jag inte så han får en ganska kraftig koppelkorrigering och då brukar han skärpa sig. Oftast räcker det med att jag höjer rösten åt honom-han är ganska vek och jag kan inte ta för hårt i honom utan att han försöker fly därifrån eller kurar ihop sig...Annars om han går och gnäller hemma eller fjantar sig vid olämpligt tillfälle så gör jag ett kort hugg i sidan på honom. Det gör inte ont, det är mer som ett "hallå?" som bryter det han håller på med.
Vid enstaka tillfällen får han sig ett bryskt rusk i nacken..men det händer vääääldigt sällan. Har nog bara gjort det en gång under hans elva år och kan inte minnas mer än att det var när han blockerade sig och struntade i det jag sa.
Tränar vi korrigerar jag aldrig honom, då ignorerar jag det jag inte vill ha eller vid vissa tillfällen kan jag säga ett lågmält "nej". Skulle jag korrigera honom i träning hade han tappat lusten totalt. Han har så dåligt självförtroende ändå.

Har en LH collie på 7månader.

Han är otroligt lättlärd, men har lätt att tappa koncentrationen framför allt om man tränar något han redan kan. När det gäller något nytt ger jag nästan alltid en godisbit efteråt, när det väl sitter blir det mer och mer sällan godis utan muntligt beröm som gäller.

När jag korigerar så blir det lite olika beroende på vad jag tränar eller vad hunden gör. Oftast så blir det ett strängt "Nej", är det något mildare så säger jag "Ah ah ah" eller hur man ska skriva:)

Har fortfarande väldigt låga krav och tar livet lite som en lek, så det är enklare kommandon som gäller nu sitt, ligg, stanna, varsågod. gå fint, hit osv.

Är inte speciellt seriöst med träningen än, ska gå en kurs i tävlingslydnad när han har blivit runt året och då blir det mer seriöst:)

Jag tränar alltid koncentration innan jag lär in momenten, hunden ska alltså kunna hålla koncentrationen och kontakten med mig under en längre tid först.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 781
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 403
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras I ärlighetens namn kommer det nog bli en whippet igen, men jag har länge tyckt att mellanpudlar verkar väldigt trevliga, sportiga... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 068
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
20
· Visningar
1 397
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka