Sv: Vad e lydnad och vad e det för skillnad mellan raser?
Att lära min hund något är väldigt lätt, det krävs inte många upprepningar och hon är lättmotiverad eftersom livet är en fest enligt henne. Jag behöver inte använda godis utan det räcker med beröm från min sida och lite lekfull peppning.
Men att få till lydnaden, tillföra kravet är mycket värre och det som MrsScabtree skriver om flamshundar passar in precis på min:
Dom hundarna är svåra att "rama in" och hålla i "ramen"...tycker jag.
På tjejen jag hade hand om fick man vara blixtsnabb i sina reaktioner (vilket jag inte alltid var) om man behövde korrigera, höja/sänka något osv. Somsagt..svår att hålla i "ramen"..
Som att köra ferrari fick jag höra på hundkursen, lätt på foten och stadig på hand, annars spårar hon ur...

Hon är mycket signalkänslig och jag måste vara helt korrekt min tajming för att få igenom min vilja samtidigt som jag måste hålla henne i balans för att hon inte ska trilla ur "ramen" och flamsa iväg.
Om jag blir för "hård" på henne så minskar lydnaden med avståndet och hon letar ursäkter för att "fly"/slippa lyssna/söker distraktioner. Blir jag för "mjuk" på henne så flamsar hon igenom allt och blir för lekfull. Med rätt nivå får jag en hund som lyssnar även på håll och verkligen VILL göra rätt.
Jag kan aldrig bjuda på något utan måste vara 100% konsekvent, alltid, eftersom hon hela tiden letar efter kryphål.
Otroligt lärorikt att leva med den här hunden. Det är en jaktgolden för övrigt. Men när det funkar är det en fröjd att jobba med henne. Snabb, alert och positiv.
Tillägg: tillrättavisning beror på situation. Har hon brytit ett kommando funkar det bra att banna på henne om hon vet att hon gjort fel. Då muttrar jag bara på henne tills hon kryper lite och fjäskar (förutsatt att orsaken till att bröt inte finns kvar).
Är hon urflamsig är hon blockerad och då når ingenting fram. Bara att ta henne ur situationen och få henne lugn. Ibland kan jag bryta det genom att kräva lydnad men det hjälper bara för stunden, om jag istället lyckas få hennes intresse så kan jag också få henne att släppa föremålet för blockeringen och följa mig. Beror på hur starkt det är.
Om jag kommenderat "ligg" framför något frestande (småbarn hon vill hälsa på) så flyger hon garanterat upp när hon glömmer sig. Bara att lyfta tillbaka henne helt tyst och återigen kommendera ligg. Efter ett par upprepningar så funkar det. Men hon tester konstant.
Det blev långt...