Vad f*n tänker folk med?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Tofflan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 111
T

Tofflan

Gud vad jag är arg,måste skriva av mej lite...
Jag bor knappt 100m från en affär och brukar ta med mej vovven dit när jag bara ska in och snabbt handla något. Det kommer jag inte göra om kan jag ju säga :smirk:

Jag gick dit, knöt fast hunden en bit ifrån ingången mot parkeringen och gick in max 2 min. Kommer ut och ser i ögonvrån att han sitter där lugnt mot väggen som vanligt, men sen när jag börjar gå mot honom kommer han glatt skuttande emot mej.

Något pucko har alltså knäppt loss kopplet från halsbandet :eek: :crazy:

Tur att han är så pass lugn (och mammasjuk) att han inte sprang ut mot vägen som ligger brevid eller for runt på parkeringen.
Men man vet ju aldrig, tusen tankar snurrade runt.

Hade jag sett vem/vilka det var så hade dom fått en redig utskällning :devil:

Ska man inte kunna knyta fast en hund 2 min utan att något ska hända?

Sv: Vad f*n tänker folk med?

och varje gång jag ser hundar bundna utanför affärer så undrar jag vad f*n tänker folk med.

:rofl:

:bow:

Jag skulle aldrig våga det ändå pga. att stöldrisken är ganska hög på min hund. (chinese crested dog hairless)

Det är inte bara stöldrisken jag tänker på.
Tex
Idioter eller fyllon som ska fram och "klappa/busa" med hunden
Ungar som kastar sten och pinnar på hunden (En bekant kom ut från affären och fick se 10 ungar psyka hunden genom att kasta sten på den)
Barn som ska fram och krama (en glad hund kan råka knuffa ett barn så att den skadar siig å ägaren blir skadeståndsskyldig)
Framspringade lösa hundar
Folk som ska låta sina hundar hälsa (i bägge falen så om din hund skadar den andra så åker du dit även om det var deras hundar som gick fram till din, och jag skulel aldrig förlåta mig själv om jag lät min hund bli skadad av nån annan)
Folk som kastar godis elelr mat åt hunden (finns gott om okunna som matar hundar med chocklad)
Dessutom så är det inte alltid halsband/koppel håller om en hund drar till rejält.

(min hund har ryckt sönder METALhaken på 1koppel +1 longerlina för hästar!)

Senast ändrad:

Jag har faktiskt aldrig varit med/sett att någon har gjort något dumt mot en hund som sitter utanför därför har jag väl aldrig heller tänkt på att man inte ska knyta upp hunden. Javisst,väldigt naivt.
Jag försöker ta med honom överallt, har tänkt att det är mycket roligare för honom än att ligga hemma istället.
Tillslut vågar man väl aldrig ta med hunden någonstans. Tråkigt.

Varför ens knyta upp hunden. Man har väl vid det här laget har man väl fattat att det finns hur många idioter som helst.

Senast ändrad:

Ja visst vad som helst kan hända:crazy: Men här uppe i norr är det inte som i t ex Göteborg. Det är mindre städer, byar och det är väldigt vanligt att folk lämnar sina hundar utanför affären. Här uppe får man ju inte ta in hunden i någon sorts affär (djuraffär är ju tillåten;) ) som man får i gbg

Även i Göteborg så finns det folk som binder upp sina hundar utanför.
På torget i länsmangården så sitter det i 9 fall av 10 minst en hund utanför affären när jag passerar.

Att folk GÖR det innebär inte att det är vettigt.

Men i gbg får man ju hellre ta in hunden än att knyta fast den utanför. Och alla säger att man aldrig ska lämna hunden utanför...vilket man aldrig har fått höra här uppe. Vad jag vet så har det inte varit några större incidenter på en fastknuten hund här uppe. Visst man ska aldrig säga aldrig;) men här är det helt normalt att lämna hunden utanför affären.

Visst jag kan förstå resonemanget om du bor i en småstad där brott är en raritet. Men mina hundar är som mina små barn och jag lämnar då inte barnvagnen utanför affären! Kanske dålig jämförelse, men sen bor ju jag i ett av de brott tätaste orterna i sverige:o
Idioter finns det gott om.

Jag binder upp min hund varje dag utanför affären. Men skulle inte våga göra det i större städer.

Jag vet inte vart i Norrland du bor, men här i Luleå är det vida kännt att man inte lämnar sin hund bunden utan för affärern el dylikt!

Jag brukar också binda upp hundarna utanför. Men då är det iofs när jag går till macken, man har uppsikt över dom hela tiden, tar högst 1 minut att köpa cigg, och jag bor inte ens inne i stan.
Och ja.. jag bor i en håla i norr. :D

Luleå är ju ett undantag då luleborna tror att dom är 08: or:angel:
Jag skulle heller aldrig lämna någon hund utanför en affär i Luleå.

Ja, det borde man kunna göra utan att det ska hända något.
En kompis till min kompis blev av med sin hund när hon band den utanför en affär, den blev stulen :cry: :mad:
Om jag ska in i en affär snabbt (kanske 1min) så brukar jag oftast låta min hund vara lös (sitta utanför affären) om det inte finns några hundar eller människor i närheten.
Då borde stöldrisken inte vara lika stor eftersom om hunden är kopplad så är det ju bara att ta kopplet och promenera iväg.
Min hund (tax) skulle kanske streta emot men en stark man skulle ju bara kunna dra iväg med henne.
Min hund skulle iaf inte följa med en främling som ropade henne speciellt inte när personen inte ropar hennes namn.
Fast oftast brukar hon vara kopplad. :)

Aningsfull skrev:
Jag brukar också binda upp hundarna utanför. Men då är det iofs när jag går till macken, man har uppsikt över dom hela tiden, tar högst 1 minut att köpa cigg, och jag bor inte ens inne i stan.
Och ja.. jag bor i en håla i norr. :D

Det bråkdelen av en sek för en hund o hugga så bra koll har du inte på dina hundar att du kan garantera att du har uppsikt över dina hundar hela tiden. det tar inte så värt många sek och ta hunden heller för den delen.

Nu säger jag inte att dina hugger folk är säkert jätte snälla, men o säga att man har koll på dom hela tiden är ju en sanning med modifikation.

Jag har stått utanför affären med min hund och såg brevbäraren i ögon vrån, Hunden satt i här med mig och han trampa på svansen, han gick upp och skulle Klippa brevbäraren men han lyckades skydda sig ganska bra så han fick bara tag i jackan.
Då stod jag ändå brevid min hund.

Tror få inser att om hunden är uppbundna har dom ingen chans o fly enda utvägen för hunden blir då att angripa om det blir nåt dom dom tycker är olustigt. Folk har så liten respekt för hundar så de vill nästan provocera fram nån reaktion hos hunden som sitter uppbunden, för och se hur den blir. Har sett det flera gånger vid affären här i Örebro, flertalet gånger folk retar hundarna o.s.v.

Sen kan jag inte fatta vissa här som har mycket rädslor i sina hundar hur man ens kan utsätta sin hund o knyta upp den utanför en affär, sitta själv uppbunden ingenstans o fly om det blir nåt. det stärker dom ju knappast.

Det är iofs sant. Men de 3-4 gånger jag har lämnat dom så har det inte varit nå folk där så det har inte varit nåt problem.
Oftast har jag sambon med mig också så att han brukar vänta ute med hundarna.
Så hittills har det varit lugnt. Det är ganska dött i den här hålan. Har aldrig ens kommit en människa då så.

Jo här är det likadant, det är ganska så dött :smirk:
Och folk brukar alltid binda upp hundar utanför, och nej det blir inte rätt för att alla andra gör så men man tänker inte lika mycket på det då.

Men som sagt jag kommer inte knyta upp honom utanför igen.

När min hund var yngre tjatade pappa på mig att jag skulle ta med honom till affären som ligger en bit bort, jag ville inte men gav mig till slut.
När vi kom till affären hade jag två val, sätta hunden i hundkroken vid parkeringen eller sätta fast honom vid trappen på sidanom ingången en bit bort. Jag valde trappen i slänten, och det fanns säkert en mening med det för när jag gick mot utgången hörde jag ett krasch, och tänkte oj nu tappade någon en back eller nåt. Jag gick runt hörnet och hämtade min hund och gick mot parkeringen, där har nån inte laggt i handbromsen så bilen hade rullat rakt in i väggen där hundkroken fanns på väggen.:eek:

Kan säga att jag lämnar inte min hund utanför affären ensam efter det.

Liknande trådar

Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 511
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 715
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka