Bukefalos 28 år!

Vad får man göra under sjukskrivning?

hallonskog

Trådstartare
Jag är sjukskriven, men vet inte riktigt vad man får göra?
Måste man vara hemma? Jag gör sjukgymnastik hemma.
Känns konstigt att t ex åka iväg och handla eftersom jag egentligen inte ska bära något, men man måste ju bära kassarna till bilen..


Nu har jag förvisso inte häst, men om jag skulle ha haft det får man ta hand om den då eller måste man försöka hitta någon annan som gör det pg a tillfrisknandet? (men givetvis om man inte hittar någon så tar man ju självklart hand om hästen ändå, man kan ju inte lämna den. Tänkte mer på hur "lagen" säger)


Kanske är detta självklart för er, men för mig är det inte det.
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Sjukskriven är man för att man inte kan jobba, det innebär inte att man ska sluta leva. Givetvis måste man kunna åka och handla och om det går att ta hand om hästen så är det ju bara att göra det.

Dock ska man ju inte göra sådana saker som förlänger sjukskrivningen. Har man t.ex. en skada i en arm och armen måste vila, då funkar det inte att utsätta armen för den påfrestning som mockning innebär. Men att gå hemma och deppa bara som ren princip känns främmande.
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Du ska göra allt som är positivt för din livskvalitet, men som inte är negativt för din återhämtning.
Kanske kan du ansöka om hjälp från kommunen för sådant som är för tungt för dig, men som så klart är nödvändigt? (Typ handla, kanske disk/städ/tvätt) i form av boendestöd som kommer och avlastar (inte gör saker åt dig, utan underlättar för dig) någom gång i veckan eller så.
Hör med dem.
Hade du haft häst så tror jag att de skulle säga att det inte får vara ett hinder för ditt tillfrisknande, typ bett dig skaffa hjälp, ha hästen helinackorderad eller lämna ut den på foder t.ex.

Vart ifrån får du ersättning? F-kassan? I så fall, hör med dem vad de har för regler, de ändras ju hit och dit hela tiden.
Men i stort vill de att man ska kunna klara sig själv - och därför hindrar de inte aktiviteter som inte påverkar dig negativt.
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

+whwycd

Tack för svaren!


Har i princip inte gjort någonting förutom att gjort sjukgymnastik, handlat och gått ut med hunden på promenad för att jag inte vetat vad man "får" göra.
Men ska ringa F-kassan och höra mer exakt vad som gäller!
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Borde det inte handla mer om vad du känner att du klarar av?

Kan du leva precis som du gör i vanliga fall borde du väl även kunna gå till jobbet?
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Borde det inte handla mer om vad du känner att du klarar av?

Kan du leva precis som du gör i vanliga fall borde du väl även kunna gå till jobbet?

Nej, det kan jag tyvärr inte.
Lyfter mycket tunga saker vilket medför att kroppen tar stryk och att inte kunna sova pga smärtan gör att jag inte orkar jobba i det tempot som krävs. Blir som en zombie, med risk för att
Jag har aldrig velat vara sjukskriven, jag har aldrig varit sjukskriven förr och det sa jag även till läkaren, men hen mena på att jag måste vara hemma så att det inte blir värre.

Tycker inte jag ska behöva förklara mig varför jag är hemma, du vet inte vilken smärta jag har.
Försök själv att jobba 10 timmar när du sovit 3 timmar på nätterna, 5 dar i veckan...
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Kram! Vet precis hur det är med värk som bråkar! :(
Då är ju sjukgymnastik jättebra. Jag har styrketränat regelbundet snart ett år och det har hållt värsta värken i schack, i kombination med värktabletter, massage, voltaren gel så går det att ha en dräglig vardag - jobb är dock uteslutet. (tidigare har jag ridit av samma anledning, men p.g.a skadad axel går inte det heller längre)
Gör det bästa av din situation och se över vad det finns för långsiktiga lösningar. Stress är hemskt för oss med värk!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Förlåt, jag måste missuppfattat vad du menade helt enkelt, för mig lät det som "vad får man göra för att ingen ska misstänka att jag är hemma fast jag inte behöver", men så var det såklart inte.

Krya på dig!
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Är hemma denna vecka pga influensa, huvudvärk och feber. Har två hästar och mockar varje dag och sköter dom, rider dock inte utan gör bara det mest basic.

Denna tråd fick mej att fundera på hur jag ska göra imorgon, sonen har en aktivitet på kvällen och då vi bor 2 mil bort så brukar jag stanna kvar, det finns soffor och jag brukar passa på att titta på DVD. ;)

Kan detta uppfattas som fel? Förstår att det är skillnad på att vara hemma en vecka eller vara långtidssjukskriven.
Alternativet är att sonen missar sin aktivitet då jag är den enda som kan skjutsa honom och det känns fel att han ska straffas för att jag är sjuk....
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Jag har vart sjukskriven i 2 månader nu för att jag bröt ihop psykiskt, på pappret hette det att jag gick in i den välkända väggen. Fixade inte att jobba, men jag har gjort allt som jag orkat och allt som fått mig att må bra. Det enda jag inte fick göra under sjukskrivningen var att åka utomlands. Umgås med vänner, handla, rida, sköta stallet, ta hand om hunden, åka och shoppa osv osv fick jag göra precis så mycket som jag ville och orkade.

Att vara sjukskriven innebär inte att man ska stoppa hela sitt liv :)
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Det var inte så jag menade, skrev väl lite väl hastigt. Det lät bra i mitt huvud, men sedan att ni skulle tolka texten annorlunda kunde inte jag veta. :)

Det är ju inte så att jag inte försöker bli frisk.
Jag har gått till kiropraktor förra veckan och massör denna veckan och ska tillbaka till massören igen + att jag gör sjukgymnastik och tar smärtstillande. Så jag hoppas att vara tillbaka om 2 veckor eftersom jag slipper monotona rörelser hemma (heter det så? kommer inte ihåg).
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Är hemma denna vecka pga influensa, huvudvärk och feber. Har två hästar och mockar varje dag och sköter dom, rider dock inte utan gör bara det mest basic.

Denna tråd fick mej att fundera på hur jag ska göra imorgon, sonen har en aktivitet på kvällen och då vi bor 2 mil bort så brukar jag stanna kvar, det finns soffor och jag brukar passa på att titta på DVD. ;)

Kan detta uppfattas som fel? Förstår att det är skillnad på att vara hemma en vecka eller vara långtidssjukskriven.
Alternativet är att sonen missar sin aktivitet då jag är den enda som kan skjutsa honom och det känns fel att han ska straffas för att jag är sjuk....

Nej, det har du rätt i att han inte ska missa sin aktivitet. :) Eftersom jag själv inte har barn så har jag ingen att skjutsa och då tänker man inte på det viset. :)

Krya på dig! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Jag har vart sjukskriven i 2 månader nu för att jag bröt ihop psykiskt, på pappret hette det att jag gick in i den välkända väggen. Fixade inte att jobba, men jag har gjort allt som jag orkat och allt som fått mig att må bra. Det enda jag inte fick göra under sjukskrivningen var att åka utomlands. Umgås med vänner, handla, rida, sköta stallet, ta hand om hunden, åka och shoppa osv osv fick jag göra precis så mycket som jag ville och orkade.

Att vara sjukskriven innebär inte att man ska stoppa hela sitt liv :)

Tack för ditt svar!
Kändes som att OM man inte kan jobba så kan man inte gå på promenad osv, även fast det inte ens är benet man har ont i, om du förstår hur jag menar. Svårt att veta när man aldrig varit i denna sits förut.

Krya på dig du också! :)
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Kram! Vet precis hur det är med värk som bråkar! :(
Då är ju sjukgymnastik jättebra. Jag har styrketränat regelbundet snart ett år och det har hållt värsta värken i schack, i kombination med värktabletter, massage, voltaren gel så går det att ha en dräglig vardag - jobb är dock uteslutet. (tidigare har jag ridit av samma anledning, men p.g.a skadad axel går inte det heller längre)
Gör det bästa av din situation och se över vad det finns för långsiktiga lösningar. Stress är hemskt för oss med värk!

Nu när jag är hemma har jag tid att träna upp mig lite grann och hoppas att det ska bli bättre med tiden. Blir lite svårare när man jobbar sen eftersom jag jobbar konstiga tider, måste försöka hitta en lösning på det också!
Krya på dig du också! Kram!
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Tack för ditt svar!
Kändes som att OM man inte kan jobba så kan man inte gå på promenad osv, även fast det inte ens är benet man har ont i, om du förstår hur jag menar. Svårt att veta när man aldrig varit i denna sits förut.

Krya på dig du också! :)

Jo jag förstår. :) Jag kände mig jätte dum som var hemma, som inte kunde jobba när jag klarade så mycket annat. Men läkaren sa bara till mig att jag ska göra det jag mår bra av och det kändes bättre när han sa det.
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

TS, om du går hos sjukgymnast/kiropraktor etc be att få tips på hemmaövningar -det finns mängder -en del med redskap (typ pilatesboll, gummiband etc) och en del utan redskapsom man kan göra själv hemma sen när du är tillbaka på jobbet.

Alt om ni har friskvårdspeng/stöd så du kan få gå och träna på gym /eller använd den till massage eller så. Kolla med din arbetsgivare (rimligen borde de ju vara intresserade av att underlätta /hjälpa till så att du kan komma tillbaka till jobbet).

Jag tex får gå på rehabträning/massage under arbetstid men betalar själv (Vi har ingen friskvårdspeng men de ger oss tiden). Min mamma får friskvårdspeng som betalar hennes träning men hon får träna på fritiden. Dock får hon gå på rehabmassage på arbetstid men betalar själv.

Hoppas du kryar på dig.
//LillaGubben
 
Sv: Vad får man göra under sjukskrivning?

Det beror ju på vad det är för skada/sjukdom och vad man har för jobb.

Jag har varit hemma för bruten fot tre gånger. Nu sist fick jag en skena och klarade mig bra utan kryckor under kortare stunder. Kunde gå i skogen med hundarna, städa, gå på stan osv, dvs leva mitt liv rätt normalt.
Men jag är tågvärd och att gå runt på ett krängande tåg hade varit omöjligt, dessutom skulle jag utgöra en säkerhetsrisk, vid en eventuell evakuering är det jag som ska hjälpa de resande, de ska inte behöva hjälpa mig...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 246
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 509
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 361
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 716
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp