Vad för häck ska vi ha?

Här blev tujorna totalförstörda när hundarna kissade på den. Avenboken verkar än så länge klara det utmärkt.

Men det låter konstigt att så många har dött. Avenbok brukar vara väldigt tålig och klara av ett hårt liv.
Jag misstänker att det kan ha varit dåliga plantor faktiskt. Men över lag ser jag väldigt få avenbokshäckar i området (bor i villaområde där _alla_ har häck), kan inte erinra mig speciellt många inne i stan heller. Reflekterade över det när jag körde till min gamla hemstad där det är stora välväxta avenbokshäckar över allt. Kanske det är nåt med klimatet den inte gillar? Vi köpte avenboken för att den skulle vara tålig som du skriver men än så länge är jag besviken.
 
Jag misstänker att det kan ha varit dåliga plantor faktiskt. Men över lag ser jag väldigt få avenbokshäckar i området (bor i villaområde där _alla_ har häck), kan inte erinra mig speciellt många inne i stan heller. Reflekterade över det när jag körde till min gamla hemstad där det är stora välväxta avenbokshäckar över allt. Kanske det är nåt med klimatet den inte gillar? Vi köpte avenboken för att den skulle vara tålig som du skriver men än så länge är jag besviken.
Var bor du någonstans? Här omkring (Göteborgsområdet) är den väldigt vanlig.
 
Ja precis. Om man vill ha en strikt formklippt häck så förstår jag inte varför man väljer syren. Föryngringen ska ju helst ske mycket mer sällan än varje år.
 
Det kan inte vara något så enkelt som en rejäl dos gödning som saknas?
Nej, både gödning och bra jord har de fått i överflöd, samt vattning. Jag är väldigt petig med de nya växterna så. Vi planterade i oktober och de såg rätt risiga ut redan då men enligt handelsträdgården var det helt normalt.:/
 
Haha, hemska tanke. Men tanken har slagit mig att det är nåt med jorden, syrenhäcken som växte där innan var också väldigt ynklig :)
När är husen byggda? Jag kan tänka mig att sätta en liten slant på att jorden är packad, därför är det inget som kräver större rotsystem som tar sig. Väldigt vanligt i bostadsområden byggda senare än 90-talet.
 
När är husen byggda? Jag kan tänka mig att sätta en liten slant på att jorden är packad, därför är det inget som kräver större rotsystem som tar sig. Väldigt vanligt i bostadsområden byggda senare än 90-talet.
Tomterna är köpta -52 och huset är byggt -53 ;) Annars hade du haft en poäng, var orolig för packskador i en stor del av trädgården när vi jämnade ut och anlade ny gräsmatta i höstas men där har det gått fint. Häcken är satt precis utmed tomtgränsen, så jag tror inte att det har varit kört där mycket från början heller. :/
 
Tomterna är köpta -52 och huset är byggt -53 ;) Annars hade du haft en poäng, var orolig för packskador i en stor del av trädgården när vi jämnade ut och anlade ny gräsmatta i höstas men där har det gått fint. Häcken är satt precis utmed tomtgränsen, så jag tror inte att det har varit kört där mycket från början heller. :/
Kanske hade varit värt att ta ett jordprov?
 
Kanske hade varit värt att ta ett jordprov?
Absolut! Tror ändå inte att det är jorden kanske då rosor och andra buskar planterade utmed samma linje mår prima - speciellt rosorna! Utmed ena halvan kan det vara en gigantisk ek som ställer till det, men det är inte fler plantor som har dött där än på de andra längorna. :/ Ett mysterium är vad det är!
 
Absolut! Tror ändå inte att det är jorden kanske då rosor och andra buskar planterade utmed samma linje mår prima - speciellt rosorna! Utmed ena halvan kan det vara en gigantisk ek som ställer till det, men det är inte fler plantor som har dött där än på de andra längorna. :/ Ett mysterium är vad det är!
Vet du vad det är för jordtyp? Väldigt mycket kalk kanske? Både syren och avenbok kan gilla lite surare jordar.
 
Vet du vad det är för jordtyp? Väldigt mycket kalk kanske? Både syren och avenbok kan gilla lite surare jordar.
Det kan faktiskt vara så, det förklarar varför rosorna älskar platsen i så fall. Har förvisso surjordsplantor några meter innanför häcken men de verkar inte trivas lika bra som de på andra sidan tomten även om de inte dör heller. Det är tung lerjord i hela trädgården i princip.
 
Fast vem har sagt att en häck måste se ut på ett visst sätt? Min granne har en syrénhäck, den är insynsskydd och luktar gott i ett. :)

Fast syren är absolut inte vintergrönt. Och rätt jobbigt, eftersom det kväver en hel del vård. Vi har en jättehäck och det är att betrakta som mastigt jobb att hålla den någorlunda tuktad.

Jag röstar totalt mot tuja och cypress, men tycke och smak ska man inte diskutera.Vi valde icke-vintergrönt och tog vresros.
 
Nej, både gödning och bra jord har de fått i överflöd, samt vattning. Jag är väldigt petig med de nya växterna så. Vi planterade i oktober och de såg rätt risiga ut redan då men enligt handelsträdgården var det helt normalt.:/
Vi blev strikt rekommenderade av vår handelsträdgård att inte plantera avenbok på hösten. Det var tydligen i princip den enda häckväxten dom sa att man inte kunde plantera på hösten (annars går det tydligen att plantera både vår och höst). Jag vet inte om det stämmer eller inte. Funderade inte så mycket på det då jag kan väldigt lite om trädgårdar och växter. Så när någon som skall vara expert på det säger något så sväljer jag det med hull och hår utan att ifrågasätta något :o

Våra plantor var typ några pinnar med lite mindre pinnar på. Och så något som kunde vara rötter längst ner :D
 
När är husen byggda? Jag kan tänka mig att sätta en liten slant på att jorden är packad, därför är det inget som kräver större rotsystem som tar sig. Väldigt vanligt i bostadsområden byggda senare än 90-talet.
Just avenbok brukar fungera utmärkt på lerjordar (var därför bla vi valde den) men det kanske inte är packat på samma sätt som packad jord.

Avenbok har ganska ytliga rötter.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte...
2
Svar
22
· Visningar
1 031
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 719
Senast: Badtz Maru
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
760
Senast: Fetaost
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp