Ge mig tips på marktäckare!

Bapelsin

Trådstartare
135F3DAE-D967-4CD9-9355-491C6C7E913D.jpeg

Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte går att gräva rabatten djupare. Marktäckaren måste alltså kunna etablera sig i typ 10cm jord. Inte mycket att arbeta med, går det ens? Jag har hela tiden tänkt vintergröna men är rädd att den behöver djupare planteringsdjup.

Någon som har förslag? Och isf, hur tätt vill de sitta och när vill de bli planterade? Vill helst ha något som jag kan plantera nu på våren. Vill att den ska vara någorlunda snygg även på vintern.
 
Visa bifogad fil 140395
Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte går att gräva rabatten djupare. Marktäckaren måste alltså kunna etablera sig i typ 10cm jord. Inte mycket att arbeta med, går det ens? Jag har hela tiden tänkt vintergröna men är rädd att den behöver djupare planteringsdjup.

Någon som har förslag? Och isf, hur tätt vill de sitta och när vill de bli planterade? Vill helst ha något som jag kan plantera nu på våren. Vill att den ska vara någorlunda snygg även på vintern.
Backtimjan behöver inte mycket att växa i.
 
Inte vintergröna, det är att köpa sig problem. Jag gillar silverarv. Visst, den sprider sig också men inte lika invasivt och tål enkelt att friseras med häcksax längs kanterna.
Hehe säg det till vår silverarv. Den dyker upp lite överallt i trädgården nu (fanns när vi flyttade in, men jag har grävt lite nya rabatter där den tydligen tyckte att den passar in).

Men jag håller med, silverarv är jättefin!
 
Hehe säg det till vår silverarv. Den dyker upp lite överallt i trädgården nu (fanns när vi flyttade in, men jag har grävt lite nya rabatter där den tydligen tyckte att den passar in).

Men jag håller med, silverarv är jättefin!
Ja den sprider sig, men är enklare att ta bort än vintergröna.
 
Visa bifogad fil 140395
Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte går att gräva rabatten djupare. Marktäckaren måste alltså kunna etablera sig i typ 10cm jord. Inte mycket att arbeta med, går det ens? Jag har hela tiden tänkt vintergröna men är rädd att den behöver djupare planteringsdjup.

Någon som har förslag? Och isf, hur tätt vill de sitta och när vill de bli planterade? Vill helst ha något som jag kan plantera nu på våren. Vill att den ska vara någorlunda snygg även på vintern.
Titta efter perenner som hade funkat i stenpartier eller liknande torra och soliga lägen. Backtimjan som någon skrev. Silberarv borde också funka men har inte personlig erfarenhet av den. Lammöra känns som den skulle kunna trivas där också, har aldrig upplevt den som speciellt kinkig med jorddjup eller fukt.
 
Visa bifogad fil 140395
Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte går att gräva rabatten djupare. Marktäckaren måste alltså kunna etablera sig i typ 10cm jord. Inte mycket att arbeta med, går det ens? Jag har hela tiden tänkt vintergröna men är rädd att den behöver djupare planteringsdjup.

Någon som har förslag? Och isf, hur tätt vill de sitta och när vill de bli planterade? Vill helst ha något som jag kan plantera nu på våren. Vill att den ska vara någorlunda snygg även på vintern.

Jag tror inte vintergröna kommer rymma ur den rabatten, och heller inte ta död på syrenerna. Jag tycker att du ska köra på det eller något annat vintergrönt, t.ex murgröna om det funkar med zonen. Murgröna kommer du dock behöva klippa så att den inte klättrar upp på väggen eller upp i syrenerna, men det tar nog max 10 minuter av ditt liv per år.

Alternativt till vintergrönt är röd sockblomma som får väldigt vackra blad som håller sig fina även vintertid när de har etablerat sig.

Hade du haft en mer upphöjd rabatt så hade aubretia varit snyggt att slänga in tillsammans med några stenbumlingar.

Silverarv är jättefin när den är fin, men hemsk i juli när den vilar inför ny blomning i augusti/september. Jag hade inte använt den som ensam marktäckare.

Jättedaggkåpa är också en tacksam och superfin marktäckare (Edit: Men blir nog för hög ser jag när jag tittar på din bild igen).
 
Visa bifogad fil 140395
Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte går att gräva rabatten djupare. Marktäckaren måste alltså kunna etablera sig i typ 10cm jord. Inte mycket att arbeta med, går det ens? Jag har hela tiden tänkt vintergröna men är rädd att den behöver djupare planteringsdjup.

Någon som har förslag? Och isf, hur tätt vill de sitta och när vill de bli planterade? Vill helst ha något som jag kan plantera nu på våren. Vill att den ska vara någorlunda snygg även på vintern.
Smultron brukar funka överallt, gott ogräs 😋
 
Visa bifogad fil 140395
Vi har en liten tråkig rabatt där jag vill plantera en marktäckare. Problemet är att de små syrenernas rötter är enorma och att det inte går att gräva rabatten djupare. Marktäckaren måste alltså kunna etablera sig i typ 10cm jord. Inte mycket att arbeta med, går det ens? Jag har hela tiden tänkt vintergröna men är rädd att den behöver djupare planteringsdjup.

Någon som har förslag? Och isf, hur tätt vill de sitta och när vill de bli planterade? Vill helst ha något som jag kan plantera nu på våren. Vill att den ska vara någorlunda snygg även på vintern.
Vintergrönan (morr) som jag för en desperat kamp emot växer bland stenar och rötter.

Min uppfattning är att den antagligen klarar sig på ett stenblock. Omöjlig att utrota är den i alla fall. Så inramad sådär kanske den går att hålla i schack.
 
Inte vintergröna, det är att köpa sig problem. Jag gillar silverarv. Visst, den sprider sig också men inte lika invasivt och tål enkelt att friseras med häcksax längs kanterna.
Jag tar tuvor av siverarv och sätter i mina krukor. Den är snygg när den hänger över kanten. Hinner inte sprida sigpå en säsong.
 
Grannen har massa vintergröna på ena sidan... är det bara att gräva upp å sätta i jorden? Enda jag inte testat 😆
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 606
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 037
Senast: labb
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 060
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Tillhör egentligen ungdom, men skriver här för att jag hoppas att jag kommer få mer förslag och inputs av de med mer...
Svar
6
· Visningar
2 091
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp