Bukefalos 28 år!

Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Bowman

Trådstartare
Börjar bli allt mer populärt med hjälmkamera när man rider. Det handlar oallt från hoppning till fälttävlan och galopp. Eller kanske bara ute på skogsuren. Så lite nyfiken är jag på vad för kameror ni använder? Fördelar/nackdelar?
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Jag spinner vidare på frågan! Jag fick en Vooni action camera i julklapp, men har inte riktigt kommit på hur det är bäst att fästa den. Hur fäster ni era?
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

I mitt fall: För att min darling tyckte det verkade roligt! :p

Jag tycker det är kul att se filmer från terrängritter med hjälmkamera, ffa på högre nivå.
Dressyr är kanske inte lika spännande... :D
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Min sambo har en GoPro. Vi har inte använt den vid ridning, men han har kört fyrhjuling i skogen med den på hjälmen. Han har köpt någon slags klisterplatta med hållare som man helt enkelt klistrar på hjälmen. Tyvärr engångsgrejer, men han brukar återanvända dem med dubbelhäftande tejp.

Just nu håller han på att klura på om man kan fästa kameran på hästens huvud när man driver kor, hade sett vrålfränt ut!
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Borde gå med hjälp av pannbandet.

Vi använder GoPro.
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?


Måste fråga, alla dessa tior man ser överallt på forumet, vad betyder det? O_o

OT så beror väl fästandet på vilken slags kamera man har, men har man en som ska sitta fram eller på sidan så kan man ju alltid titta på fästanordningar för pannlampa, där finns ju mycket bra :)
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

det är en hemlig kod för ngt hemligt;)


Skoja bara....ett för kort meddelande går inte å skicka så då fyllet man ut med ex. tiotiotio:)
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

måste få fråga...vrf har man en sån ?

Varför man har en hjälmkamera? Här är en anledning...

http://www.youtube.com/watch?v=4ONzp3xU4qU

Det är inte helt enkelt att återge känslan av att rida en galopphäst. Och man kastar inte heller up vem som helst på en galophäst heller. Då kan man visa rätt väl hur det är med en hjälmkamera...

För den som inte är insatt i hur det fungerar inom galoppvärlden så kan jag berätta lite om vad som händer på filmen. På banan är regeln den att de som skall cantra runt banan i frisk canter" eller göra "snabbjobb" rider innerst utefter staketet medan de som rider långsammare, värmer upp eller ner rider ytterst. Oftast så rider man "stallvis" i par eller flera hästar i samma tur eller "lot" som man säger. Beroende på träningsupplägget för morgonen kan man rida parvis sida vid sida (som på filmen) eller efter varandra med minst två hästlängder mellan varje häst (annars blir det race och då kan man inte hålla bestämt tempo). På filmen har man precis värmt upp och håller på att samla sig för att gå in i det tänkta tempot på banan. Hästarna är i allmänhet pigga då eftersom de vet precis vad det handlar om och bara vill framåt. Så vad arbetsryttaren gör i början när det upplevs att han är över hela banan med sin pigga häst är att han inväntar läget tillsammans med sin kollega för att dra på vid "märket". Efter träningen "pullar" de upp och lämnar innerspåret...

Samma sak inom dressyren skulle nog vara ett sömnpiller. Jag är ledsen men det måste sägas att jag somnade på Kyra's clinic i Göteborg. Men sådana här filmer får varje cell i mig att vilja komma ut på galoppbanan!

Jag har sett en del fina turer från terängritter i fälttävlan och även en del från hästhoppningen. Helt klart ger det mycket rent träningsmässigt att ha tillgång till en hjälmkamera. Man kan få rätt klart för sig vad ryttaren tittade på under ritten. Ställa frågor rörande vägval mm på ett helt annat sätt med hjälp av en hjälmkamera. Sen kan det ju bli fina och spännande filmer med...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Därför att du måste skriva minst tio tecken för att kunna posta ett inlägg.. därav har det blivit att folk skriver tio.. eller tiotecken..
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Jaa, vi har lurat lite på det med. Men får inte riktigt till det. Det kommer nog det med :D
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Min sambo har en GoPro. Vi har inte använt den vid ridning, men han har kört fyrhjuling i skogen med den på hjälmen. Han har köpt någon slags klisterplatta med hållare som man helt enkelt klistrar på hjälmen. Tyvärr engångsgrejer, men han brukar återanvända dem med dubbelhäftande tejp.

Just nu håller han på att klura på om man kan fästa kameran på hästens huvud när man driver kor, hade sett vrålfränt ut!

Lite kovallning med fyrhjuling hade varit kul att se! *s*

Är GoPro'n lätt att använda för övrigt? Tänker inte på hur man sätter fast den på hjälmen utan mer på hur man laddar över bilderna till PC'n/laptopen. Och sen udrar jag naturligtvis även hur bra "filmerna" blir. Kvalitén på galoppklippet som jag länkade till tycker jag är bra. Men har sett andra där både format och grynighet kan diskuteras. Men det är kanske även en iställningssak?
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Jag har lite svårt att se glädjen med en sådan kamera när man rider. I vissa sporter, exv extremskidåkning kan det vara intressant att titta på en film tagen med en Go Pro. Men ridning tappar mycket känsla av kraft och hastighet tycker jag. I mitt ridhus har jag monterat ett par videokameror som jag startar via fjärrkontroll som jag har i fickan. Det har gett mig en stor hjälp i min träning. Saker som jag tycker känns helkass behöver inte se så illa ut på bild. Likaså kan man upptäcka "dumheter" som jag lagt sig till med. Små, små saker som tillslut gör att resultaten sjunker utan att man själv tycker att man gjort någon förändring.

Hittade ett par Go Pro-klipp som kan vara lite småroliga, men som sagt fartkänslan och kraften försvinner till stora delar.

Reining:
http://www.youtube.com/watch?v=gGYLm4pjpOI

Trail:
http://www.youtube.com/watch?v=kbUt-rOQaaQ
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Du får börja med galopp, steeple eller fälttävlan... *ler*
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Du får börja med galopp, steeple eller fälttävlan... *ler*


Det jag menar är att filmklippet du visade tidigare i tråden har inte så mycket känsla i sig. Jag vet att det går utav bara helvete och känslan, lukten och kraften i hästen under sig är en enorm kick. MEN på klippet är det lite gäsp. Förstår du hur jag tänker? Filmen återger inte hur fort det går och inte heller kraften. På samma sätt som en slalombacke i tv ser ganska flack ut, trots att den är riktigt brant.
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Jag tycker det är jättekul, vill gärna ha en :-)
Westernridning är ju döden att titta på men terrängritt :d
 
Sv: Vad för hjälmkamera använder ni när ni rider?

Det jag menar är att filmklippet du visade tidigare i tråden har inte så mycket känsla i sig. Jag vet att det går utav bara helvete och känslan, lukten och kraften i hästen under sig är en enorm kick. MEN på klippet är det lite gäsp. Förstår du hur jag tänker? Filmen återger inte hur fort det går och inte heller kraften. På samma sätt som en slalombacke i tv ser ganska flack ut, trots att den är riktigt brant.

Det där med känsla är ju rätt relativt beroende på vilken erfarenhet man har. Har man suttit där en tidig morgon på en galopphäst som inte vill annat än komma iväg så känner man svårigheterna och adrenalinet i kroppen när man ser klippet. Om det klippet är gäspigt så undrar jag lite vad som inte kan upplevas gäspigt...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 359
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: Roheryn
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
846
Gnägg Jag har ingen erfarenhet av fullblod, men hör mer och mer gott om dem nu och börjar fundera på att ändå åka och titta på ett! Jag letar...
2
Svar
35
· Visningar
3 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp