Vad för hundras? En till tråd!

moster

Trådstartare
Har sett att det finns många sånna här trådar, men med väldigt bra svar så jag hoppas att även jag kan få lite små tips! :)

Äntligen har jag o sambon fått ihop scheman och jobb för att få möjlighet att skaffa hund, vilket blir vår första gemensamma. Finns ingen hund hemma hos oss just nu.

Sambon är fd. Hundförare och har även pysslat en del med "problemhundar".
Jag är uppvuxen i hundhem, föräldrar som är hundtränare, pappa är hundförare och under hela uppväxten har det funnits brukshundar (främst rottisar) hemma. Jag har inte haft någon helt egen, men har självklart varit aktiv i familjehundarna, har även varit hundvakt ett flertal gånger i veckan till bekants hund som gick från att kallas "problemhund" (även om jag hatar uttrycket...) till trevlig inivid.

Nu till frågan: Jag/vi har totalt kört fast i vad för hund som skulle kunna passa. Jag vill inte ha schäfer, vilket sambon gärna vill ha. Han har haft schäfer och älskar dom. Jag har bott ihop med schäfer och trivs inte alls med dom... Jag har föreslagit rottis, men han är inte helt övertygad...
Det jag vill kunna göra med hunden är sök, spår, skydd och kunna ta med mig till stallet och den får gärna orka en timme i skogen med hästen. Sambon är mest intresserad av skydd, sök (inomhussök, jag vill köra mer i skog typ id-sök) och lydnad. Han springer en del och hunden ska gärna följa med på det. Framförallt ska hunden vara sällskap o gosskompis!

Ingen eller liten pälsvård.

"Problemet" är väl oxå att jag kärat ner mig i mammas chihuahua/pappilon som är helt underbar :love:. Även blivit rejält förälskad i frallorna... Dom två hundraserna är ju inte jätte lämpade till det vi vill göra... Just nu försöker jag få till fralla + en hund som funkar för ovan, men det är lite trögt! Vi börjar med en :D
 
Vilken nivå vill ni köra på? Det påverkar rasval. Vill ni träna och tävla skydd så är det bruksraserna som gäller, dvs de raser som SBK (brukshundklubben) har ansvar för. Men inte alla bruksraser passar nåt vidare till skydd.

Rottis är svårt att hitta något vettigt i. Det finns en och annan, men mitt totala intryck av rasen är mycket dåligt. Både mentalitet och hälsa verkar gå käpprätt utför, det avlas på hundar med dåliga knän och väldigt mycket attitydproblem. Schäfer kan också ha lite bekymmer med hälsan, ffa mage, allergier och rygg vilket inte är några officiella uppgifter som HD och ED är. Men Schäfrarna är ofta bra "prova på-hundar" till det mesta, de brukar vara stabila mentalt och "lättdresserade" även om variationer naturligtvis förekommer. Belgarna och då ffa Malinois är i ropet just nu men Mallen är oftast rätt så snabb från tanke till handling så det gäller ju att man har lite koll på vad man gör. Ev kan Terv också funka men då ska det vara en bruksavlad och inget pälsmonster.

Utöver de här raserna så finns det några till som t ex Riesenschnauzer, Hollandse Herdershond, Australian Cattledog etc men där får man kanske vara ännu noggrannare i sitt val av uppfödare så det är ett bruksavlat exemplar man får tag på och inte en som är avlad på utseende i första hand. Skillnaden mellan de två varianterna är ofta som två helt olika raser. De går helt enkelt inte att jämföra. Det är också rätt få raser förutom Schäfer och Malinois som hävdar sig på tävling även om det går att träna med fler.
 
Hur mycket tid planerar ni att lägga ner på hundträningen (tänk realistiskt!)? Sök, spår och skydd är ju väldigt tidskrävande träningsformer. Att orka med en timme i skogen med hästen, det klarar vilken hund som helst så länge den är hyfsat sund.
Jo sant, att dom orkar, men det är fortfarande ett krav som finns med.
Träning kommer att kunna utföras ja, minst 1,5-2 timmar varje dag. Jag o sambon kommer att jobba lite "omlott". Är jag istallet på FM så kommer sambo kunna träna på EM.
Jag vill inte tävla, sambon vill tävla någon gång så där på hobby nivå för skojsskull.
 
Vilken nivå vill ni köra på? Det påverkar rasval. Vill ni träna och tävla skydd så är det bruksraserna som gäller, dvs de raser som SBK (brukshundklubben) har ansvar för. Men inte alla bruksraser passar nåt vidare till skydd.

Rottis är svårt att hitta något vettigt i. Det finns en och annan, men mitt totala intryck av rasen är mycket dåligt. Både mentalitet och hälsa verkar gå käpprätt utför, det avlas på hundar med dåliga knän och väldigt mycket attitydproblem. Schäfer kan också ha lite bekymmer med hälsan, ffa mage, allergier och rygg vilket inte är några officiella uppgifter som HD och ED är. Men Schäfrarna är ofta bra "prova på-hundar" till det mesta, de brukar vara stabila mentalt och "lättdresserade" även om variationer naturligtvis förekommer. Belgarna och då ffa Malinois är i ropet just nu men Mallen är oftast rätt så snabb från tanke till handling så det gäller ju att man har lite koll på vad man gör. Ev kan Terv också funka men då ska det vara en bruksavlad och inget pälsmonster.

Utöver de här raserna så finns det några till som t ex Riesenschnauzer, Hollandse Herdershond, Australian Cattledog etc men där får man kanske vara ännu noggrannare i sitt val av uppfödare så det är ett bruksavlat exemplar man får tag på och inte en som är avlad på utseende i första hand. Skillnaden mellan de två varianterna är ofta som två helt olika raser. De går helt enkelt inte att jämföra. Det är också rätt få raser förutom Schäfer och Malinois som hävdar sig på tävling även om det går att träna med fler.

Jag är inte alls tävlings intresserad. Men sambon vill tävla någon gång sådär.
Som du säger så är det svårt att få tag på bra rottis, men det går bra bra kontakter antar jag...
Schäfer vill jag inte ha. Som du säger är det allergier och annat som inte fungerar. Sen trivs jag inte alls med schäfer och har inte träffat på en ända schäfer som jag gillat. Kan inte sätta fingret på vad det är exakt, men kan ha att göra med att jag upplever dom som gapiga och allmänt lätt stressade... Det gör inget att hunden har "Go" och är framåt och på.

Mallen har jag knappt funderat på, la den åt sidan väldigt fort, men ska kanske fundera ett varv till på den!
 
Jo sant, att dom orkar, men det är fortfarande ett krav som finns med.
Träning kommer att kunna utföras ja, minst 1,5-2 timmar varje dag. Jag o sambon kommer att jobba lite "omlott". Är jag istallet på FM så kommer sambo kunna träna på EM.
Jag vill inte tävla, sambon vill tävla någon gång så där på hobby nivå för skojsskull.
Tillägg: 1,5-2 timmar är alltså ren "träningstid" som då är det minsta som kan läggas varje dag. Finns utrymme för mer, mycker mer. Sen tillkommer det ju självklart rastning o promenader
 
Hehe, jag såg en fralla framför mig som kommer kutande i full karriär och hänger sig mordiskt i skyddsärmen :D (sannolikheten är väl snarare att figgen blir ihjälpussad).
Det säkraste kortet är väl schäfer - men klickar det inte så är det klart att du inte ska ha en!
Belgare är grymt roliga hundar men kräver onekligen fingertoppsstyrning och känsla för timing.
Jag tänkte faktiskt också lite på beauceron men det är ju en numerärt rätt liten ras här och jag tycker att rasen verkar rätt spretig.
Har träffat riktigt trevliga hundar men en del har varit nästintill slöa (för att vara en aktiv bruksras).
Jag gillar riesen också men de som jag känner som tävlar på hög nivå har importerat sina då de inte tyckte att de svenska hundarna riktigt höll måttet.
Å andra sidan, har man lite is i magen så borde ju en bra kull dyka upp förr eller senare här med.
 
Hehe, jag såg en fralla framför mig som kommer kutande i full karriär och hänger sig mordiskt i skyddsärmen :D (sannolikheten är väl snarare att figgen blir ihjälpussad).
Det säkraste kortet är väl schäfer - men klickar det inte så är det klart att du inte ska ha en!
Belgare är grymt roliga hundar men kräver onekligen fingertoppsstyrning och känsla för timing.
Jag tänkte faktiskt också lite på beauceron men det är ju en numerärt rätt liten ras här och jag tycker att rasen verkar rätt spretig.
Har träffat riktigt trevliga hundar men en del har varit nästintill slöa (för att vara en aktiv bruksras).
Jag gillar riesen också men de som jag känner som tävlar på hög nivå har importerat sina då de inte tyckte att de svenska hundarna riktigt höll måttet.
Å andra sidan, har man lite is i magen så borde ju en bra kull dyka upp förr eller senare här med.

Haha! Ja men det är väl oxå en taktik! Pussa ihjäl folk! :D
Ja, vi kommer inte skaffa hund bara för att skaffa. Om vi nu ska ha en riktig träningskompis känns det viktig att det är en bra.
Sambon har en kompis som har en riktigt trevlig riesen, ska fundera vidare på det. Tack! :)
 
Jag älskar Riesen :love: Men hälsan avskräcker...
Riesenschnauzer är ju en typisk IPO-ras men även drag verkar vara poppis.
Jag vet en jättebra uppfödare så om det kan vara intressant - hojta till med ett PM!
Importer eller parning med utländska hundar verkar vara vanligt.
Riesenschnauzer är även uppdelat i utställning- och bruksriesen.
Vill ni inte satsa stenhårt på en glänsande tävlingskarriär kanske ni ska välja en från lite lugnare linjer.

Doberman? Dock borde man uppleva dom som mer stressade och nerviga än Schäfer om man inte gillar Schäfer :p

Skulle undvika alla plattnosar om du vill ha en hund som orkar med ridturer i högre tempo när det är typ 15 grader och över.
 
Jag är inte alls tävlings intresserad. Men sambon vill tävla någon gång sådär.
Som du säger så är det svårt att få tag på bra rottis, men det går bra bra kontakter antar jag...
Schäfer vill jag inte ha. Som du säger är det allergier och annat som inte fungerar. Sen trivs jag inte alls med schäfer och har inte träffat på en ända schäfer som jag gillat. Kan inte sätta fingret på vad det är exakt, men kan ha att göra med att jag upplever dom som gapiga och allmänt lätt stressade... Det gör inget att hunden har "Go" och är framåt och på.

Mallen har jag knappt funderat på, la den åt sidan väldigt fort, men ska kanske fundera ett varv till på den!

Ja med tur och skicklighet går det kanske att hitta en okej Rottis. Har träffat någon från Türingens som varit trevlig, och hört gott om Fandangos. Men som sagt så kolla upp det där med knän/korsband, artros i alla leder och träffa gärna båda föräldradjuren och kolla så de går att hantera och inte visar en massa konstiga imponerbeteenden. MH och MT är tyvärr dåliga på att fånga upp det som gör rottisen knepig.

Gillar du mentaliteten på Rottis så kan det vara värt med ett extra öga på ACD också. De är inte helt olika till sättet. På ACD får man dock vara noga med lederna, de har lite högre frekvens av HD än de borde ha. Och även där kan det vara svårt att få tag på en som är avlad för bruks snarare än utställning.
 
Jag tror väl egentligen att alla brukshundar skulle trivas hos er, även om kanske schäfern passar bäst på pappret.

Själv har jag dobermann, som jag tror skulle passa bra fö att det har ordentligt med jaktinstinkt - samtidigt så vet jag ett helt gäng som är stallhundar (jag hade min förra med i stallet med, har inte möjlighet i nya stallet) och jag vet några som lyckas rida med sina. Jag vet dessutom inte hur mkt värre än dobermann är mot riesen t.ex.
Med dobermann ska man kolla HD, mentalitet och att föräldrarna är hjärttestade pga DCM. Skulle du vara intresserad så vet jag några vettiga brukskennlar.
 
Vilken nivå vill ni köra på? Det påverkar rasval. Vill ni träna och tävla skydd så är det bruksraserna som gäller, dvs de raser som SBK (brukshundklubben) har ansvar för. Men inte alla bruksraser passar nåt vidare till skydd.

Rottis är svårt att hitta något vettigt i. Det finns en och annan, men mitt totala intryck av rasen är mycket dåligt. Både mentalitet och hälsa verkar gå käpprätt utför, det avlas på hundar med dåliga knän och väldigt mycket attitydproblem. Schäfer kan också ha lite bekymmer med hälsan, ffa mage, allergier och rygg vilket inte är några officiella uppgifter som HD och ED är. Men Schäfrarna är ofta bra "prova på-hundar" till det mesta, de brukar vara stabila mentalt och "lättdresserade" även om variationer naturligtvis förekommer. Belgarna och då ffa Malinois är i ropet just nu men Mallen är oftast rätt så snabb från tanke till handling så det gäller ju att man har lite koll på vad man gör. Ev kan Terv också funka men då ska det vara en bruksavlad och inget pälsmonster.

Utöver de här raserna så finns det några till som t ex Riesenschnauzer, Hollandse Herdershond, Australian Cattledog etc men där får man kanske vara ännu noggrannare i sitt val av uppfödare så det är ett bruksavlat exemplar man får tag på och inte en som är avlad på utseende i första hand. Skillnaden mellan de två varianterna är ofta som två helt olika raser. De går helt enkelt inte att jämföra. Det är också rätt få raser förutom Schäfer och Malinois som hävdar sig på tävling även om det går att träna med fler.
Vill bara påpeka att Risen har mer problem med hälsan än schäfer. I brukslinjerna är inte alls hälsoproblemen så stora. Alvesarbetet har kommit långt. Undviker man FM-Avel och enbart skönhetsavel är inte problemen större än andra raser.
 
Vill bara påpeka att Risen har mer problem med hälsan än schäfer. I brukslinjerna är inte alls hälsoproblemen så stora. Alvesarbetet har kommit långt. Undviker man FM-Avel och enbart skönhetsavel är inte problemen större än andra raser.
Jag känner tyvärr bara en enda frisk schäfer :(. Resten är sjuka (rygg, mage, allergi), trots att de är av brukslinjer allihop.
 
Ska man köra skydd finns inte jättemånga raser att välja mellan. Då är det Malle, schäfer, dobbis, risen och i sällsynta fall boxer och rottis som lämpar sig bäst. Men i vissa raser är det svårt att hitta friska individer med bra bruksegenskaper.
 
Jag känner tyvärr bara en enda frisk schäfer :(. Resten är sjuka (rygg, mage, allergi), trots att de är av brukslinjer allihop.
Och jag träffar på mycket få. Och då lever jag enbart med schäfer omkring mig. Dock finns det mycket FM-hundar ute bland bruksfolket och de är oftast allt annat än friska och de är av brukstyp. Men den aveln är ett kapitel för sig.
Om rasen vore så sjuk hade premierna nog varit högre. Tom min Dvärgschnauzer är dyrare i försäkring.
 
i sällsynta fall boxer och rottis .
Ganska intressant att den allmänna uppfattningen om rottis är sådan,i europa är det jätte vanligt med rottis i tex IPO,har den svenska aveln gått åt pipsvängen.

Dobbis som tävlat 2 rottisar i IPO3 (en tysk en belgisk)
 
Ja med tur och skicklighet går det kanske att hitta en okej Rottis. Har träffat någon från Türingens som varit trevlig, och hört gott om Fandangos. Men som sagt så kolla upp det där med knän/korsband, artros i alla leder och träffa gärna båda föräldradjuren och kolla så de går att hantera och inte visar en massa konstiga imponerbeteenden. MH och MT är tyvärr dåliga på att fånga upp det som gör rottisen knepig.

Gillar du mentaliteten på Rottis så kan det vara värt med ett extra öga på ACD också. De är inte helt olika till sättet. På ACD får man dock vara noga med lederna, de har lite högre frekvens av HD än de borde ha. Och även där kan det vara svårt att få tag på en som är avlad för bruks snarare än utställning.
Har också träffat några riktigt, riktigt trevliga rottisar från Türingens. Hur bra de skulle funka i skydd vet jag inte men som brukshundar rent allmänt har de haft stor kapacitet :up: .
 
Ganska intressant att den allmänna uppfattningen om rottis är sådan,i europa är det jätte vanligt med rottis i tex IPO,har den svenska aveln gått åt pipsvängen.

Dobbis som tävlat 2 rottisar i IPO3 (en tysk en belgisk)
Det är pga aveln de är sällsynta. Förra året träffade jag bara på en enda på de IPO-tävlingar vi närvarade vid:(
 
Och jag träffar på mycket få. Och då lever jag enbart med schäfer omkring mig. Dock finns det mycket FM-hundar ute bland bruksfolket och de är oftast allt annat än friska och de är av brukstyp. Men den aveln är ett kapitel för sig.
Om rasen vore så sjuk hade premierna nog varit högre. Tom min Dvärgschnauzer är dyrare i försäkring.
Jag har hört att hundar som bor i södra Sverige har mer allergier än de som bor i Norrland men om det stämmer vet jag inte. Kanske kan det spela in? Det här är inte FM-hundar utan vanliga sportavlade bruksschäfrar i varierande åldrar. Men jag känner nästan ingen som vågar köpa schäfer längre pga detta. Några av ägarna har köpt nya hundar för att ha något att tävla med, alla har valt annan ras. Jag är helt på det klara med att det finns friska schäfrar också, om man letar lite. Men jag tycker man ska höra sig för noga om sådant som inte står på hunddata när man letar schäfer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 668
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 510
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 263
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 198
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp