Vad för hundras? En till tråd!

Jag har hört att hundar som bor i södra Sverige har mer allergier än de som bor i Norrland men om det stämmer vet jag inte. Kanske kan det spela in? Det här är inte FM-hundar utan vanliga sportavlade bruksschäfrar i varierande åldrar. Men jag känner nästan ingen som vågar köpa schäfer längre pga detta. Några av ägarna har köpt nya hundar för att ha något att tävla med, alla har valt annan ras. Jag är helt på det klara med att det finns friska schäfrar också, om man letar lite. Men jag tycker man ska höra sig för noga om sådant som inte står på hunddata när man letar schäfer.
Erfarenheterna varierar. Har inte hört någonting om att allergierna är fler här nere i söder. Har bara en allergisk schäger i bekantskapskretsen och räknar jag ihop alla med uppfödarkollegor mm är det nog närmare ett hundratal. Då är iofs kanske hälften avelshundar och de ska ju vara av bästa klass.
Vet en som tagits bort pga ryggproblem men det var pga trauma och vet en med pankreatit. Annars är medelålder hög, inget ovanligt med hundar på 12 år och mer. Många tävlar upp i 10-årsåldern.
Schäfern var illa ute ett tag pga mycket slarvig avel. Och att den svenska avelsbasen blev trång. Är man naiv och slarvig som köpare löper man alltid risk oavsett ras. Men det är inte jättesvårt att hitta bra hundar. Inte svårare än köpa andra bruksraser.
 
Erfarenheterna varierar. Har inte hört någonting om att allergierna är fler här nere i söder. Har bara en allergisk schäger i bekantskapskretsen och räknar jag ihop alla med uppfödarkollegor mm är det nog närmare ett hundratal. Då är iofs kanske hälften avelshundar och de ska ju vara av bästa klass.
Vet en som tagits bort pga ryggproblem men det var pga trauma och vet en med pankreatit. Annars är medelålder hög, inget ovanligt med hundar på 12 år och mer. Många tävlar upp i 10-årsåldern.
Schäfern var illa ute ett tag pga mycket slarvig avel. Och att den svenska avelsbasen blev trång. Är man naiv och slarvig som köpare löper man alltid risk oavsett ras. Men det är inte jättesvårt att hitta bra hundar. Inte svårare än köpa andra bruksraser.
Jag kan tyvärr inte hålla med dig om sista stycket. Mina bekanta är bruksfolk allihop och valparna är noggrant utvalda. En hund är avelstik, där upptäcktes spondylos efter att hon fått en kull valpar. Jag tror det är EN hund i den kullen som är frisk. Resten har problem med rygg, mage och/eller allergi. Pappan till kullen är välanvänd, hittade 13 kullar efter honom varav 10 är födda efter den här kullen. Tiken lever fortfarande, hon är 11 år nu. Men är ju inte tävlad på många år eftersom hon inte håller. En annan går sönder så fort hon gör något annat än struttar runt lite i skogen. En tredje är aldrig tävlad för det är alltid något som felas. Såhär fortsätter det. Den jag känner som är frisk köptes som vuxen och är väl inte jättespännande mentalt men än så länge så verkar hon vara frisk som en nötkärna!

När det gäller min egen ras så känner jag betydligt fler hundar men bara en med allergi (förvärvad), en med magbekymmer och ett litet antal med ryggfel.
 
Jag vill inte kasta skit på någon uppfödare för det är ju inte omöjligt att mina bekanta har haft en väldigt otur och att övriga hundarna från de här kennlarna är friska. Men jag PM:ar dig @Voff för det kan kanske vara intressant för dig som håller på med schäferavel att få veta vilka hundar som är sjukast.
 
Men som sagt så kolla upp det där med knän/korsband, artros i alla leder och träffa gärna båda föräldradjuren och kolla så de går att hantera och inte visar en massa konstiga imponerbeteenden. MH och MT är tyvärr dåliga på att fånga upp det som gör rottisen knepig.

Det finns ju dock en kategori på MT som heter just Imponerbeteende och i alla fall enligt testledarna jag gick för med min hund så var den kategorin just tillagd för att fånga upp Rottisarna och andra hundar som tyvärr gärna visar de beteendena :)
 
Det finns ju dock en kategori på MT som heter just Imponerbeteende och i alla fall enligt testledarna jag gick för med min hund så var den kategorin just tillagd för att fånga upp Rottisarna och andra hundar som tyvärr gärna visar de beteendena :)
Ja just det, la de inte till det på nya korningen? Minns att vi pratade om det med Curt Blixt när han utbildade BPH-testledare också. Vi fick se några filmer som var rena skräckpropaganda mot rasen men som väldigt tydligt visade några olika sorters tråkiga hotfulla beteenden som ändå inte kan kallas aggression. Har också träffat sådana hundar "live", hade bl a en rottishane när jag gick en vidareutbildning i problemhundshantering som tyckte att jag skulle plattas till. Hade jag inte fått hjälp då så vete tusan hur det hade gått faktiskt, hunden vägde lika mycket som jag gjorde och det här beteendet kom nästan från ingenstans.
 
Senast ändrad:
Ja just det, la de inte till det på nya korningen? Minns att vi pratade om det med Kurt Blixt när han utbildade BPH-testledare också. Vi fick se några filmer som var rena skräckpropaganda mot rasen men som väldigt tydligt visade några olika sorters tråkiga hotfulla beteenden som ändå inte kan kallas aggression. Har också träffat sådana hundar "live", hade bl a en rottishane när jag gick en vidareutbildning i problemhundshantering som tyckte att jag skulle plattas till. Hade jag inte fått hjälp då så vete tusan hur det hade gått faktiskt, hunden vägde lika mycket som jag gjorde och det här beteendet kom nästan från ingenstans.

Jo precis! Så på nya korningen är det med längst ned på protokollet.

Så här:

Imponer-/
hotbeteenden


Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention .

Stel kropp morr riktat mot testledaren.

Stel kropp under hela hanteringen.

Stelnar till under kort
stund slappnar av.

Inga
imponerbeteenden.

Usch vad obehaglig upplevelse för dig! Men jag känner igen det där. En del, oftast hanarna, gör på samma sätt när de ska undersökas på mitt jobb.
 
Sedan kan såklart ägaren förstärka eller dämpa en del beteenden.
Ägaren ska ju se till att hunden inte använder sådana betenden i oönskade situationer. Tex vid hantering hos veterinären; då uppför man sig och gillar läget. Många gånger tror jag folk tar på sig mer hund än de klarar av och så får hunden skulden när det blir fel.
 
Ägaren ska ju se till att hunden inte använder sådana betenden i oönskade situationer. Tex vid hantering hos veterinären; då uppför man sig och gillar läget. Många gånger tror jag folk tar på sig mer hund än de klarar av och så får hunden skulden när det blir fel.

Absolut, men vad gäller specifikt Rottweiler så är det ju ett känt problem med imponerbeteenden och därför nu också finns med på som en egen del i Mentaltestet.
 
Absolut, men vad gäller specifikt Rottweiler så är det ju ett känt problem med imponerbeteenden och därför nu också finns med på som en egen del i Mentaltestet.
Ja, jag förstår det. Det är ju ett sätt att hantera det; avla bort det som ägarna inte reder ut. Oh well.
 
Jo precis! Så på nya korningen är det med längst ned på protokollet.

Så här:

Imponer-/
hotbeteenden


Stel kropp morr riktat mot testledaren. Bitintention .

Stel kropp morr riktat mot testledaren.

Stel kropp under hela hanteringen.

Stelnar till under kort
stund slappnar av.

Inga
imponerbeteenden.

Usch vad obehaglig upplevelse för dig! Men jag känner igen det där. En del, oftast hanarna, gör på samma sätt när de ska undersökas på mitt jobb.

Jag tror inte att hunden hade börjat bita om jag hade "gett mig". Men det var ju sådär kul när hunden direkt svarade upp när jag försökte freda mig. Inte aggressivt direkt, men påträngande och då menar jag inte fjäskigt påträngande.
 
Ägaren ska ju se till att hunden inte använder sådana betenden i oönskade situationer. Tex vid hantering hos veterinären; då uppför man sig och gillar läget. Många gånger tror jag folk tar på sig mer hund än de klarar av och så får hunden skulden när det blir fel.
Fast det är inte alltid de här hundarna funkar som de ska. De kan vilja hävda sig i alla möjliga situationer och mot allt möjligt. Med lite otur börjar de hävda sig mot sin familj också. Det kan inte vara roligt att ha en hund som måste vara nertryckt i skosulorna för att vara hanterbar... Jag pratar alltså inte normal integritet här.
 
Jag vill inte kasta skit på någon uppfödare för det är ju inte omöjligt att mina bekanta har haft en väldigt otur och att övriga hundarna från de här kennlarna är friska. Men jag PM:ar dig @Voff för det kan kanske vara intressant för dig som håller på med schäferavel att få veta vilka hundar som är sjukast.

Kan du PMa mig också?

Schäfer står nämligen lite på listan över raser inför nästa hundköp. Och just sånt som inte syns i hunddata är ju svårt att kolla upp...
 
Ägaren ska ju se till att hunden inte använder sådana betenden i oönskade situationer. Tex vid hantering hos veterinären; då uppför man sig och gillar läget. Många gånger tror jag folk tar på sig mer hund än de klarar av och så får hunden skulden när det blir fel.

Fast det känns ju inte riktigt mentalt sunt och stabilt med en hund som försöker kontrollera normala situationer. Det är för mig ett otryggt beteende. En trygg hund försöker inte "imponera", trycka till eller kontrollera omgivningen i neutrala och vänliga sociala situationer.

Jag har tyvärr också mött flera rottisar som är mer eller mindre knasiga socialt..
 
Det kan inte vara roligt att ha en hund som måste vara nertryckt i skosulorna för att vara hanterbar
Det är säkert så som många skulle hantera det också - ägarna, menar jag. Usch.

Det är mycket möjligt att det finns hundar med brister; men jag kan inte låta bli att undra om de fått rätt styrning och stöd från början. Trygghet i ägarens godkännande av situationen, som hos veterinären tex.
 
En trygg hund försöker inte "imponera", trycka till eller kontrollera omgivningen i neutrala och vänliga sociala situationer
Det är lite det jag menar. Att de måste lita på sin ägare, få utveckla ett gott omdöme och inte använda hot i fel situationer.

Men naturligtvis ska vi inte avla fram hundar som inte fungerar i vårt samhälle.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 647
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 257
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp