Vad för hundras? En till tråd!

Jag tror att jag förstår ungefär hur du menar, är lite lagd åt det hållet själv. En träningsglad och lättmotiverad hund som ändå har lite attityd och inte självklart gör som föraren säger.
Det fick mig in på terrierspåret där jag tror att jag hittat helt rätt, dock är ju många terriers relativt jaktbenägna.
Tänkte också på (mellan)schnauzer :).
Om det inte föll på jakten så en borderterrier (tror till och med att det står i rasstandarden att de ska kunna följa en häst?).
Staffe skulle också kunna vara något, dock med reservation att umgås med andra hundar. De staffar jag känt har dock funkat fint med hundar de är vana vid.
Vi hade en fantastisk staffe på valpkurs, senare även i vårt sökgäng. Sååå härlig attityd och det hon saknade i fysiken tog hon med råge igen på rena viljan :up:. (Det säger väl sig självt att i ett tungsprunget område tar en belgare sig fram lättare än en satt terrier...)
Lapsk vallhund? Varning för skällighet dock.

Hehe, det är nästan lika roligt att spåna raser till någon annan som till sig själv :D.
 
@Michaelsdotter Jag tycker att du beskriver en (mellan-)schnauzer :D Jag har min första schnauzer nu, han är 10 månader och är enligt mig den optimala hunden :p Är du nyfiken på rasen kan jag rekommendera dig att gå med i gruppen "Schnauzerringen" på facebook. Där lägger schnauzerägare upp bilder och texter från deras vardag :)
 
Nej, nej, nej... köp inte problem.

Välj en ras, välj en seriös uppfödare, välj en individ med väl dokumenterad hälsoprofil och mental status i släkten. Allt för att öka möjligheten till en frisk hund som fungerar som man tänkt sig.
Tillägger: Prata med folk i rasen och häng på forum och fb-grupper för rasen. Alla uppfödare är inte seriösa/kunniga/hänger med i utvecklingen. Så gå inte bara på kennelnamn för att de hängt med ett tag eller levererat mycket hund.
Våga fråga!!! Både uppfödare och folk i rasen.
 
Ja, egentligen finns det ett skyddsintresse hos oss båda. Men vi har kommit fram till att det kan vara svårt att hitta en bra brukshund för skyddet som båda skulle trivas med. Jag har funderat mer och mer och det är sök och spår som tilltalar mig mer och mer. Skyddet skulle absolut vara kul men absolut inget krav. Sambon vill ju väldigt gärna köra lydnad (gör att göra med vilken hund som helst) och sök.

För både mig och sambon så vill vi nog ha en lite mer egensinnig hund, enligt oss (mig), lite roligare att jobba med. Vi vill gärna ha en individ som är "självgående och påhittig" om ni förstår vad jag menar med det?
Hade jag kunnat hade jag älskat att ha hästen jag har nu i hundformat. Lätt lärd, men väldigt mycket egna ideér och åsikter. Världens goaste och charmar allt i sin väg. Han är smart och påhittig och hittar på lite små bus.

Vakt, ja och nej. Just för tillfället bor vi i lägenhet men har nära planer för gård och det är inte bara dröm, utan ska bli verklighet inom en rimlig tid. Vill gärna att hunden kan gå på gårdsplan och "vakta". Men vakt för mig innebär inte gapig. Hunden får gärna säga till att det kommer någon, men hunden ska inte stå och gapa på minsta lilla.
Jag vill inte ha en hund som älskar alla och ska hälsa på alla, men absolut inte en hund som springer och gömmer sig så fort en främling kommer.

Vi (jag) vill ha en låg eller ingen jaktlust.

Ska väldigt gärna kunna umgås med hundar - som hunden känner. Mina föräldrar har hundar och vill gärna att man ska kunna ha med hunden utan att behöva vara på spänn och med i matchen konstant.

Jag vill ha en hund med som både är mjuk och som kan vissa attityd. Vet inte riktigt hur jag ska förklara... Ska fundera över hur jag ska förklara det om ingen kanske kan gissa vad jag försöker säga :p Vill gärna att hunden ska ha lite på/av knapp, det kan slappna av och kan även komma igång.

Storlek i sig spelar ingen roll.

Jag inser själv när jag sitter här och skriver, att det kan nog bli väldigt svårt för mig att hitta en hund till mig. :p
Så jag kanske ska omformulera mig, anledningen till att jag vill ha hund är först och främst för sällskap. Jag är uppvuxen med hund och saknar enormt att ha en fyrbening hemma. Jag vill självklart ha roliga aktiviteter med hunden, då framför allt spår, sök och lydnad. Hunden får gärna var påhittig och lite "clown". Vill inte ha jakt och hunden ska gärna följa med i stallet och i löpspåret.

Första rasen jag kommer att tänka på här är Cane corso :)
 
När det gäller jakt så skulle jag nog säga att alla bruksraserna (förutom vallhundaena kanske) har mkt jakt i sig men att de kanske är olika lätta att träna bort det hos?
@Voff o andra får gärna rätta mig om jag har fel.
 
När det gäller jakt så skulle jag nog säga att alla bruksraserna (förutom vallhundaena kanske) har mkt jakt i sig men att de kanske är olika lätta att träna bort det hos?
@Voff o andra får gärna rätta mig om jag har fel.
Om du med vallhundar menar tex bitsk vallhund ´så jagar i alla fall 3 av dom som svin, no brain no pain!
 
När det gäller jakt så skulle jag nog säga att alla bruksraserna (förutom vallhundaena kanske) har mkt jakt i sig men att de kanske är olika lätta att träna bort det hos?
@Voff o andra får gärna rätta mig om jag har fel.
Får erkänna att flera av våra får man ha en nagel i ögat på när det gäller vilt. Det gäller inte minst skägget som är den enda som drar på spår. Det har ingen av schäfrarna gjort. Det har bara varit synretning och den får vara nära och i rörelse. De kan man dessutom bryta. Den enda som var helt ointresserad av vilt var tiken vi sålde sist.
Viss jakt vill man ju ha i en brukshund. Annars blir den rätt oduglig i arbete. Dock gärna inte på vilt.
 
12519177_1518158318484908_134729079_n.jpg


Undrar ofta vilken ras min vovve egentligen är... :banana:
 
När det gäller jakt så skulle jag nog säga att alla bruksraserna (förutom vallhundaena kanske) har mkt jakt i sig men att de kanske är olika lätta att träna bort det hos?
@Voff o andra får gärna rätta mig om jag har fel.

Kan hälsa att min collie har en hel del jakt i sig :mad: :banghead: förvisso har han ju inte läst rasstandarden så värst bra men men...
 
Och typ en kh-Collie skulle inte kunna vara ett alternativ för er TS? Bara en tanke som poppade upp i huvudet. Men jag kanske är helt fel ute och cyklar eller vad tror du @Dentaku
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp