Vad för sadel till tinker/halvblod?

Det beror ju helt på hur hästens rygg ser ut. Det är så individuellt att man inte kan svara på det förräns man mät det.
 
Det finns en bra sida du kan gå in på:

http://www.stalleldshestra.nu/

Gå sedan in på:
Saldeinpassning och sadelinpassning igen så får du en bra beskrivning på det. Alternativt kan du göra som min tränare har gjort. Hon har tagit några plywood skivor och sedan tagit en vanlig vinkelmätare och mätt ut från 90grader och sedan 95, 100 o.s.v, men se till att göra det runt längst upp sen ungefär som en manke ser ut annars får du inte ner den så att du kan prova. Sedan lägger du det på samma sätt om hon gjort inne på den hemsidan och ser vad som passar.
 
Till min tinker har jag en 17,5 tum med vid bom. Vet ju inte hur din häst ser ut i ryggen. Fråga någon sadelmakare!

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 143
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
739
Senast: Sorgsen
·
Avel Önskar tips på svensk stammade halvblods hingstar. (SWB godkända) Har en vän som har ett sto med gammal svensk halvblodstamstam som vi...
Svar
13
· Visningar
1 485
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp