Vad för sadel/träns?

MizzFail

Trådstartare
Jag har ett varmblod, gammal travare på 21 år, bra ,musklad, mycket fin i kroppen o.s.v. Nu ska jag börja med western, har en mycket van tjej som kommer att hjälpa mig lite smått, men det mesta får jag klara själv, och vi är en god bit på väg.
Han är rejält högmankad och så. Finns det ngt jag ska tänka extra mkt på när jag köper sadel och hur stor ska sadeln vara om hans allround mot dressyr är 17", ska western sadeln också vara 17"?
Jag har nämligen hört att westernsadlar är betydligt mycket större i sätet och så jämfört med en allround mot dressyr.

Sen undrar jag om en sidepull är bättre på ngt sätt än en hackamore, det finns säker många olika åsikter om detta, men en tjej sade till mig att byta ut mitt tredelade bett mot hackamore, men vf? Jag finner ingen annan anledning till det, då min går bäst på tredelat med fasta ringar. Vf ändra ngt som hästen trivs med? ;) :D

Det finns säkert flera sånna här trådar, men startade en ny då jag tkr det är lättare.
 
Sv: Vad för sadel/träns?

Det här med westernsadlar är en hel vetenskap, så det bästa är att läsa på lite först :) jag har lärt mig massor på den här sidan : http://www.horsesaddleshop.com/westernsaddles.html

Som du säger är westernsadlar större i sätet, så troligen behöver du en 16" sadel ifall din nuvarande engelska är 17".

Ifall han går bra med sitt tredelade bett tycker jag absolut att du ska fortsätta med det :)
 
Sv: Vad för sadel/träns?

Okej, tack så mkt för svaret :)

Sidan verkar vara riktigt bra! Den sparar jag som favorit :D

Jag ska titta på en wetsernsadel i helgen, 16" och normal bom, får se hur den ser ut..

Då satsar jag nog på att ha kvar hans tredelade också :laugh:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: hovtassfot
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 756
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag vet inte riktigt vars denna tråd ska ligga men, flytta den gärna! Jag har ett stort halvblod på 175cm som är jätte vild. Jag...
Svar
12
· Visningar
2 297
Senast: Nominous
·
Utrustning Jag är på jakt efter en sadel och har ganska specifika krav... Naturligtvis :p Tänkte kolla om nån här har koll på om det ens finns...
Svar
1
· Visningar
526

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Bra torrfoder
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Nybörjarponny!
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp