Vilken sadel föredrar ni när ni inte tränar?

devilsdaughter

Trådstartare
Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på vad jag ska köpa till henne. Jag kommer ha henne till hobbyridning, skog och mark och enstaka träningar i paddock. Jag kommer inte hoppa med henne och ingen avancerad dressyr. Första tanken var att köpa en westernsadel, men gillar inte riktigt att man kommer så långt ifrån hästen då eftersom sadeln är så styv, tycker att man har svårt svårt att kommunicera från ryggen med sätet. Dock är det inte helt borträknat. Provred med western och det funkade jättebra. Dressyrsadel har jag nu till min andra häst vilket jag eg trivs ganska bra med att rida även i skog och mark.
Bomlös sadel har jag aldrig ridit med men det är denna häst riden med en del sedan tidigare och har hört att många gillar att rida bomlöst? Vill gärna att det ska vara lätt att kommunicera från hästryggen samtidigt som det såklart ska vara bekvämt, denna häst är riden mycket barbacka förutom när hon är riden med western då.

Skulle gärna se hur andra tänker kring sadlar och vad ni föredrar att rida med när ni inte ska träna ngt speciellt.
 
Finns ju bomlösa dressyr och allroundsadlar. Man måste ju inte ha en bomlös som ser ut som en soffkudde :p,

Finns också bomlösa som inte kräver tryckavlastnings padd, jag hade provrid it i lite av varje och sett vad som ligger bäst och som är bekvämast att rida i,
 
Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på vad jag ska köpa till henne. Jag kommer ha henne till hobbyridning, skog och mark och enstaka träningar i paddock. Jag kommer inte hoppa med henne och ingen avancerad dressyr. Första tanken var att köpa en westernsadel, men gillar inte riktigt att man kommer så långt ifrån hästen då eftersom sadeln är så styv, tycker att man har svårt svårt att kommunicera från ryggen med sätet. Dock är det inte helt borträknat. Provred med western och det funkade jättebra. Dressyrsadel har jag nu till min andra häst vilket jag eg trivs ganska bra med att rida även i skog och mark.
Bomlös sadel har jag aldrig ridit med men det är denna häst riden med en del sedan tidigare och har hört att många gillar att rida bomlöst? Vill gärna att det ska vara lätt att kommunicera från hästryggen samtidigt som det såklart ska vara bekvämt, denna häst är riden mycket barbacka förutom när hon är riden med western då.

Skulle gärna se hur andra tänker kring sadlar och vad ni föredrar att rida med när ni inte ska träna ngt speciellt.


Jag fixar inte westernsadlar, har ridit i ett par och aldrig fattat grejen med dem.

Har en vanlig dressyrsadel, en allroundsadel, och en ibericapadd. Det bekvämaste är padden helt klart. Jag kommer nära hästen, men får lite rumpstöd.

Men är vi ute och galopperar mycket vill jag ha sadel med stigbyglar för att komma upp ifrån ryggen ordentligt. Rider jag på träning har jag också alltid sadel för att komma i position och tja, det är väl mycket vana.
 
Jag älskar min Amazonas Elisabeth, dom nyproduceras inte längre men finns begagnade. Det är en akademisk sadel med läderbom, mjukt stoppat säte med smal midja.
 
Har en bomlös barefoot i lite turridningsstuk som jag är väldigt nöjd med.. rider väl på ungefär samma sätt som du beskriver, tränar en del akademiskt med. Men smaken är som baken vet många som inte gillar den här varianten, så det bästa är att prova vad man själv och såklart hästen trivs med.
 
Jag hade tagit en lättare sadel, inte någon westernsadel iaf.
Kanske en allround av bättre märke där du får bra passform på hästen men som även du trivs bra med (såklart). Om du gillar ett en djupare och närmare sits och redan trivs med dressyrsadel så hade jag tagit en sådan, noga med att den inte är för svängd i bommen som vissa sämre märken kan vara och då skada hästens ryggmuskler.
Att sadeln passar hästen är det absolut viktigaste, oavsett ridning.
 
gillar inte riktigt att man kommer så långt ifrån hästen då eftersom sadeln är så styv, tycker att man har svårt svårt att kommunicera från ryggen med sätet

Oj, här håller jag verkligen inte med! Jag känner helt tvärtom, mer närhet i westernsadel än i engelsk. Beror säkert på vad det är för w-sadel. Det finns ju olika modeller där med. Och givetvis, de dyrare kvalitetssadlarna är milsvid bättre än budget från tex Hööks.

Jag är väl partisk i och med att jag håller på med western och rider i mina westernsadlar dagligen.
Tänk på att en bra sadel passar både häst och ryttare. Sitter inte ryttaren bra blir det inte bra i längden, för någon part.
 
Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på vad jag ska köpa till henne. Jag kommer ha henne till hobbyridning, skog och mark och enstaka träningar i paddock. Jag kommer inte hoppa med henne och ingen avancerad dressyr. Första tanken var att köpa en westernsadel, men gillar inte riktigt att man kommer så långt ifrån hästen då eftersom sadeln är så styv, tycker att man har svårt svårt att kommunicera från ryggen med sätet. Dock är det inte helt borträknat. Provred med western och det funkade jättebra. Dressyrsadel har jag nu till min andra häst vilket jag eg trivs ganska bra med att rida även i skog och mark.
Bomlös sadel har jag aldrig ridit med men det är denna häst riden med en del sedan tidigare och har hört att många gillar att rida bomlöst? Vill gärna att det ska vara lätt att kommunicera från hästryggen samtidigt som det såklart ska vara bekvämt, denna häst är riden mycket barbacka förutom när hon är riden med western då.

Skulle gärna se hur andra tänker kring sadlar och vad ni föredrar att rida med när ni inte ska träna ngt speciellt.

Jag rider alltid i dressyrsadel om jag får välja.
Rider en del i western, hopp etc på andras hästar då och då.
Men jag föredrar dressyr alla dagar om jag ska rida dressyr eller ut, vilket är vad jag gör.
Jag hoppar så litet och sällan att det går att göra i dressyrsadel.
 
Dressyrsadel, alltid dressyrsadel ;)
Jag blev helt överlycklig när min nya häst kunde ha min gamla sadel. Jag gör allt i den - dressyr, bus, uteridning och lättare hoppning.
 
Alltid dressyrsadel. Perfekt båda för skogen och ridbanan och det går allt att hoppa lite lägre hinder.

Western går enligt mig inte att rida annat än just western och tur i. Man sitter annorlunda och hornet är i vägen för en korrekt hand. Hoppsadel är svårt att träna dressyr i och obekväm vid långa uteritter. Bomlösa är så olika, de där kuddarna hamnar man en halvmeter över hästen i... Svårt att rida vettigt. Men det finns ju Bomlösa som ser ut som vanliga sadlar.
 
Jag rider alltid i dressyrsadel om jag får välja.
Rider en del i western, hopp etc på andras hästar då och då.
Men jag föredrar dressyr alla dagar om jag ska rida dressyr eller ut, vilket är vad jag gör.
Jag hoppar så litet och sällan att det går att göra i dressyrsadel.
Jaha, fattade inte att man fick skriva vad man personligen föredrar. Men då måste jag säga en hoppsadel från equipe. För det är den absolut bästa sadeln enligt mitt tycke. Man sitter nära hästen och sadeln är bra för allt, även fast ts kanske har bättre användning utav en dressyrsadel ;)
 
Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på vad jag ska köpa till henne. Jag kommer ha henne till hobbyridning, skog och mark och enstaka träningar i paddock. Jag kommer inte hoppa med henne och ingen avancerad dressyr. Första tanken var att köpa en westernsadel, men gillar inte riktigt att man kommer så långt ifrån hästen då eftersom sadeln är så styv, tycker att man har svårt svårt att kommunicera från ryggen med sätet. Dock är det inte helt borträknat. Provred med western och det funkade jättebra. Dressyrsadel har jag nu till min andra häst vilket jag eg trivs ganska bra med att rida även i skog och mark.
Bomlös sadel har jag aldrig ridit med men det är denna häst riden med en del sedan tidigare och har hört att många gillar att rida bomlöst? Vill gärna att det ska vara lätt att kommunicera från hästryggen samtidigt som det såklart ska vara bekvämt, denna häst är riden mycket barbacka förutom när hon är riden med western då.

Skulle gärna se hur andra tänker kring sadlar och vad ni föredrar att rida med när ni inte ska träna ngt speciellt.

Jag skulle köpa en bra hoppsadel, en flatback. Bekväm, ok att rida dressyr i, och bekväm att stå i fältsits i när man rider ut. Stå i fältsits i en dressyrsadel är inte skönt, så av den anledningen skulle jag avstå från en ren dressyrsadel om jag i första hand tänkte rida ut.
 
Fast det beror ju helt på vad det är för dressyrsadel. Jag rider ut till 95% men har också en dressyrsadel som inte låser fast mig. Tycker inte om några sadlar med för mycket stöd.
 
Fast det beror ju helt på vad det är för dressyrsadel. Jag rider ut till 95% men har också en dressyrsadel som inte låser fast mig. Tycker inte om några sadlar med för mycket stöd.

En dressyrsadel har ju per definition raka kåpor, det är inte optimalt när man har korta läder och vill stå i fältsits. Fastlåst eller inte, det är stor skillnad när man kan sitta med sadeln, istället för mot den. Försåvitt man inte rider ut i långa läder och sitter ner mest hela tiden, förståss.

Jag gillar inte heller sadlar som låser fast en, men det gör inte en bra flatback.
 
Min favoritsadel är min sensation hybrid, underbar på både korta och långa turer, både att stå, sitta och rida lätt i. :)
 
Jag föredrar westernsadel eller dressyrsadel alla dagar i veckan :) Vid klättring och mycket galopp är dressyren att föredra, den går det relativt lätt att stå i lättsits med. Man kommer inte upp i samma jockey-sits som i hoppsadlar men tillräckligt långt för att avlasta ryggen.
Hoppsadlar är ju på riktigt hemska..ihopvikta ben och sittbenen som pressas ner i sadeln när man sitter :wtf:
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 916
Senast: iNHALE
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: Nepenthe
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
888
Senast: Valle
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp