Vad för träns

kaninälskare

Trådstartare
Vad för träns använder ni till era hästar och i vilka sammanhang, och varför?
Olika beroende på om ni ska hoppa eller rida dressyr?

Osäker på vad för träns jag borde köpa till min dam. Inte alls åt det heta hållet, skulle aldrig sticka. Fick ett pullarträns med när jag köpte men känns typ "onödigt" då hon absolut aldrig skulle sticka eller liknande.

Vad borde jag köpa, undrar egentligen vad skillnaden är mellan de olika tränsen. Aachen, remont och pullar
 
Vill alltså ha ett träns som ska påverka henne så lite som möjligt i ridningen egentligen. Länka gärna fina träns/nosgrimmor :)
 
Nu är ju jag shoppoholic, men jag har de träns jag både tycker är snygga samt minimerar tryck på fel stället. Jag har ett micklem när jag hoppar och rider ut, samt två PS träns med bred engelsk nosgrimma som sitter väldigt löst. Jag gillar PS då de saknar käkrem 😊
 
Vad för träns använder ni till era hästar och i vilka sammanhang, och varför?
Olika beroende på om ni ska hoppa eller rida dressyr?

Osäker på vad för träns jag borde köpa till min dam. Inte alls åt det heta hållet, skulle aldrig sticka. Fick ett pullarträns med när jag köpte men känns typ "onödigt" då hon absolut aldrig skulle sticka eller liknande.

Vad borde jag köpa, undrar egentligen vad skillnaden är mellan de olika tränsen. Aachen, remont och pullar
Har du en snäll och välriden häst, kör utan nosgrimma eller med en lös engelsk nosgrimma utan snokrem om du tycker det är snyggare.

Min häst har varit ett projekt, fick honom som 12-åring totalförstörd. Då gick han med aschen och martingal som jag genast plockade av.

Jag har Micklem till hoppning och racing på vallen då jag vill ha snokremmen för effektivare broms.

För lugnare uteritt har jag ett Hackamore så pålle får vila munnen.

Till dressyr har jag ett som byggt själv, det är ett anatomiskt nackstycke utan käkrem (den är onödig om man inte ska tävla) och sidostycken med öglor som jag trär en engelsk nosgrimma igenom. Nosgrimman har alltså ingen egen nackrem. Nosgrimman är en prydnad och sitter löst men stabiliserar ändå hela tränset.
Så få remmar som möjligt, bara att dra på och så är det klart.

Till tömkörning har jag Micklemet med bettclips.
 
Hööks Lingusträns låter som något för dig :). Snyggt stilrent och ingen riktig nosgrimma. Om du inte ska tävla (dressyr) är det nog ett perfekt träns för er.

Mina hästar går med remont resp engelsk nosgrimma. Vilken nosgrimma jag väljer beror på hästen och vad den trivs på. Varierar och rider oftast ut bettlöst.
 
Jag använder sidepull för uteritt och hoppning och träns med bett utan nosgrimma vid dressyr. Har aldrig förstått det här med nosgrimmor och extra remmar, tycker varken det är snyggt eller funktionellt. :confused:
 
Hööks Lingusträns låter som något för dig :). Snyggt stilrent och ingen riktig nosgrimma. Om du inte ska tävla (dressyr) är det nog ett perfekt träns för er.

Mina hästar går med remont resp engelsk nosgrimma. Vilken nosgrimma jag väljer beror på hästen och vad den trivs på. Varierar och rider oftast ut bettlöst.
Får man inte tävla med det?
Kollade upp det och lär köpa!
 
Har inte ridit med bett på flera år så köpte mig PS tränset som är anpassat till hack.
Något av F.R.A tränsen skulle jag kunna tänka mig oxå.

Har inget emot bett, har bara blivit så att jag fastnat för bettlöst då både jag och mina hästar trivts med det.
 
Min häst har två träns av samma modell, det ena med smalt nackstycke, det andra med anatomiskt. Både har lite upphöjd remontnosgrimma. Har provat hackamore, det var med livet som insats, är glad att jag tränat in stopp för rösten... Han gick med engelsk nosgrimma när jag köpte honom, men efter att ha provat remont, så vägrar han engelsk. Longerar i grimma eller kapson då jag inte använder någon inspänning.
 
Tack för alla svar!
Lutar mot att jag kommer köpa ett Aachenträns, allra främst för dressyren. Får se om jag använder snokremmen eller ej. Och ett remont, så får jag se vad hon verkar trivas bäst med!
 
Min egen har rundsytt träns och kandar med engelsk nosgrimma. Jag rider dock ofta utan nosgrimma.
Jag har passande utrustning i fråga om både bett och träns/kandar på alla hästar jag jobbar. Utrustningen är rätt tillpassade och spänner man inte sidostycken eller nosgrimma för tufft/drar i tygeln så det blir för mkt tryck upplever jag aldrig att man måste variera huvudlag/bett för att undvika skador eller obehag.

Jag har de rundsydda jag har för att de är snygga. Min har väldigt litet huvud. Så nättare saker ser snyggast ut på honom upplever jag.
 
Vision design har snälla träns. Tror det var Haparanda ridskola som bytte till detta träns då dom hade alldeles för mycket munskador pga av nosgrimmor på hästarna.
 
Min lilla har antingen ett träns utan nosgrimma eller ett med engelsk. Den stora har antingen ett lite liknande PS Pioneer (typ remont alltså) i hoppning och uteritt, eller ett aachen i dressyren.
 
Jag har tre olika med tre olika typer av bett. Ett micklem, ett Lingus och ett Dyon med rep.
IMG_20190424_110536.jpg
 
Har ett enkelt remont med gummi tyglar för uteritt, tömmkörning m,m, ett engelskt med bred nosgrimma, pullback och ingen käkrem för dressyr och ett körträns för körning.

Varierar mellan för att ha olika bett också, har 3delat muffbett, 3delat låsbett med lösa ringar, och rakt kimblewick.
Hade jag haft plats så hade jag haft ett till för att kunna ha rakt tränsbett och pullarträns att variera vid körningen, men får inte plats :/.

Har också både hopp och dressyr sadel, och körsele och tömkörningsgjord, dvs en uppsättning för alla discipliner :).
 
Till den ena har jag ett äldre träns från Hööks med råhudsdetaljer och ett tvådelat tränsbett med fasta ringar. Samma häst har också ett urgammalt körhuvudlag med ett tredelat tränsbett.

Den andra har ett enörasträns med ett mullen mouth-stångbett, ett träns med v-format pannband med ett tvådelat stångbett och ett träns med knut på pannbandet och ett tvådelat tränsbett i koppar med fasta ringar. Rider mest på stångbett (tävlar på en hand) men har tränsbett ibland om jag vill öva böjning.

Den tredje har ett inte fullt så urgammalt körhuvudlag med ett tvådelat tränsbett med fasta ringar. Till den gör jag mig besväret med att ta lös tyglarna när jag ska tömköra, hästen kommer troligtvis att växa ur det inom inte allt för lång tid.

Inga nosgrimmor på något träns, har dock en rem under hakan på alla bett (inte bara stångbetten).
 
Jag varierar en del och har följande;
Aachen med bred nosgrimma och tredelat Sprenger Dynamic i dressyren. Samma vid tömkörning.
Aachen med lite smalare nosgrimma och babypelham i banhoppning.
Shape by Charisma med tredelat Sprenger vid uteritt och terränghoppning.
Samt ett hackamore för lugnare uteritter 🙂.
Upplever att min häst är lite av en "periodare" beträffande bett och brukar vilja byta efter 2-3 mån. Således rider jag i perioder även på tvådelat och rakt.
 
Tidigare ridit med alla sorters träns och bett. Sålt allt nästan. Har nu ett gammalt träns med engelsk nosgrimma som jag kastat nosgrimman på, med ett kimblewick med port som hästjäveln älskar samt ett westernträns (utan nosgrimma givetvis) med ett tredelat sötmalmsbett varierat med Hööks Billy Allen kopia. Båda används med curbstrap iom avsaknaden av nosgrimma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 263
Utrustning Ni som har hästar som inte gillar smala, raka nackstycken, vilka modeller har ni provat och vilka har fungerat bäst? Jag har ett...
Svar
6
· Visningar
1 077
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 624
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp