Vad föredrar ni?

skojskrot

Trådstartare
Vad tävlar och tränar ni i för sadlar och vad ser ni för fördelar med dem mot andra sadlar? Engelskt,western,bomfritt?
Varför valde ni den sadeln ni har?
Naturligtsvis för att den passade bäst,men ändå?
Rider ni heldre i dressyrsadel än allround eller hur tänker ni?
Lite luddig tråd men det jag vill få fram är vad ni rider i för sadel och varför ni som ekipage trivs bra i den!
Gammal fördom är väl att alla distansryttare rider i bomlöst vilket är långt ifrån sanningen om man tex tittar på bilder från distanstävlingar? :D
 
Sv: Vad föredrar ni?

Gammal & gammal fördom? För 2 år sedan då jag köpte min bomfria var det relativit "nytt", iaf här uppe var jag nog ensammen om att ha en bomfri.
Nu hänger det bomfritt i var & varannan sadelkammare, varesig man är distansryttare eller ej. ;)
Så jag tycker det är nu senaste åren som bomfritt spridit sig. För ett par år sedan var det bara enstaka som hade och många rynkade på näsan och undrade vad bomfritt var? :D
Eller har jag fel?

Ja, jag har ju redan svarat på frågan vad jag har för sadel. En bomfri FitForm. :love: Använder den alltid vid uteritt, varvat med min Stubben MF Hopp. Upplever FitFormen som lite vinglig, så dagar då det är som upplagt för en stressig & tittig pålle föredrar jag Stubben sadeln. ;)
Samt vid dressyr föredrar jag dressyrsadel. Har ingen för tillfället då hästen växte ur den förra och jag ej kommit mig för att köpa en ny(pengar pengar), men ska göra det.
Dressyrar nu i hoppsadeln. :angel:
 
Sv: Vad föredrar ni?

haha,ok..det var ingen gliring om någon tog det som det om bomfritt,har själv en torsion men är så ny (purfärsk kanske jag till och med ska kalla det) inom distansen och plötsligt kände jag mig så ensam om att ha bomlöst!
Men du tävlar och så vidare distans med din bomfria?Och det funkar? Jag är så nojjig över min häst rygg..hittade aldrig en bomsadel som apssade och han sa jag tack till bomlöst så hoppas att han inte ska få problem..
Du har bara possetiva upplevelser på fitformen om man bortser att den är lite vinglig?Ingen ond ömmande rygg med trötta muskler etc?
Ska fösöka leta reda på en hoppsadel senare när hästen inte är fullt lika ,hmmm rund...
jaja..
Är det fler som kan berätta om sadelerfarenheter?
Sbalar vad lite det händer här på det här forumet;)!
 
Sv: Vad föredrar ni?

skojskrot skrev:
haha,ok..det var ingen gliring om någon tog det som det om bomfritt,har själv en torsion men är så ny (purfärsk kanske jag till och med ska kalla det) inom distansen och plötsligt kände jag mig så ensam om att ha bomlöst!
Men du tävlar och så vidare distans med din bomfria?Och det funkar? Jag är så nojjig över min häst rygg..hittade aldrig en bomsadel som apssade och han sa jag tack till bomlöst så hoppas att han inte ska få problem..
Du har bara possetiva upplevelser på fitformen om man bortser att den är lite vinglig?Ingen ond ömmande rygg med trötta muskler etc?
Ska fösöka leta reda på en hoppsadel senare när hästen inte är fullt lika ,hmmm rund...
jaja..
Är det fler som kan berätta om sadelerfarenheter?
Sbalar vad lite det händer här på det här forumet;)!


Många tävlar bomfritt. Gick själv över till det för några år sedan. Har dock inte tävlat längre än till 80 de senaste åren, men vet många som tävlar bomlöst även de längsta distanserna. Så ensam är du inte.

Hälsning Maja
 
Sv: Vad föredrar ni?

Innan började rida i bomfritt så var det en plåga efter tävling för både mig & hästen. Ömmande & trötta ryggar hos oss båda och jag hade grym träningsvärk. :crazy:
Sedan jag började rida i FitFormen så upplevde jag en STOR skilland, ryggömhet existerar knappt hos hästen längre och jag får inte alls lika mkt träningsvärk.
 
Sv: Vad föredrar ni?

Ja, det där med sadlar är en ständigt återkommande fråga...
Det är nog så att det finns lika många lösningar på sadelproblemen som det finns hästar och ryttare, man får helt enkelt prova sig fram, och varje ny erfarenhet kostar tyvärr :(
Själv har jag det senaste året använt en Big Horn endurance light på mitt lilla arabsto. Det är den enda sadel jag hittat som passar just denna häst. Hade tidigare en Orthoflex sadel, men den fick hon ont i ryggen av. Har även en bomfri sadel (SS) men inte heller den funkar på denna häst.
Nu har hon ingen bred rygg, och har då förmodligen inte tillräckligt mycket ryggmuskler för att kunna bära en sadel utan bom, vilket innbebär att vikten i stället belastar revbenen.


Det verkar ibland gå mode i olika prylar och tillbehör, och just nu tycks det vara på modet att rida bomfritt.
Men nu är det inte så att en bomfri sadel är någon mirakelsadel som löser alla problem med onda eller spända ryggar. Tänk om det hade varit så enkelt :)
Själv trivs jag jättebra med att rida i min SS sadel och hoppas att min femåring som har en helt annan typ av rygg kommer att funka bra med bomfritt.

Hälsningar Eva
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag andvände mig av en lättare form av westernsadel i många
år innan jag köpte mig en torison bomlös Den funkade jätte bra
även på 12 mil, och jag kände mig jättenöjd med dEN.MIN MAN
DEREMOT SOM OCHSÅ RIDER DISTANS HADDE HÖRT TALAS OM
DESSA BOMLÖSA SADLAR OCH PROPSADE PÅ ATT VI SKULLE TA
HEM EN PÅ PROV,DE GJORDE VI OCH JAG KAN JU INTE FÖRNEKA
ATT DET VAR ETT DÅLIGT VAL, NU RIDER JAG BARA BOMLÖST OCH
HAR FÅTT MED MIG VÄNNER TILL ATT KÖPA DET.
JAG HAR EN TORISON TREKKING,JAG UPPLEVER DEN SOM EN LYXIG
SKÖN OCH MYCKET SKONSAM FÖR HÄSTEN, OCH DET BÄSTA AV
ALLT, DEN LIGGER LIKA BRA PÅ ALLA VÅRA 5 ST HÄSTAR SOM
ÄR OLIKA TILL STORLEKEN.
ANNE
 
Sv: Vad föredrar ni?

Big Horn ARABIAN Light, heter den Eva :-).

Jag har oxå en Big Horn Arabian Light, som jag använde ett par år. Den är nu " inridning & x-tra" sadel.
Jag tyckte inte att min egen rumpa mådde så väl av den, & så fick jag förmånen att testa en bomlös ( SS), tack Mahlmt. Det var som en Ahá upplevelse, & så snart ekonomin tillät, så inhandlades en sådan.
Det har jag inte ångrat. Har iofs inte tävlat så mkt, men har med min förra häst ridit 80 km i den, & ska förhoppningsvis testa den på 50 km med en ny pållis om ett par veckor.
Dessa hästar har varit & ÄR breda & fina över ryggen, med bra ryggmuskler, redan innan jag lagt på sadlen. Tror som Eva, att det krävs för att hästen ska klara av att bära en bomlös sadel.

Linda
 
Sv: Vad föredrar ni?

När jag rider ut eller rider långt så har jag min Sports saddle.

Annars har jag dressyrsadel när jag rider dressyr och hoppsadel när jag hoppar. Tycker att allroundsadlar inte är bra för allt, utan snarare dåliga för allt så det skulle jag aldrig köpa.

Ingen av mina bomsadlar passar perfekt, men de fungerar under den korta tid som man rider när man rider dressyr eller hopptränar. Att sitta i dem i flera timmar, däremot, skulle nog inte vara bra.

Har tidigare jagat efter en bra bomsadel, men inser att min häst inte ser likadan ut speciellt många månader i rad. Hon är lättfödd och blir lätt lite tjock, hon sätter muskler och ändrar sig mest hela tiden så om en sadel passar bra vid en tidpunkt så sitter den inte bra alls några månader senare.

Hästen har aldrig någonsin fått några problem av SS, den har jag ändå haft sedan hon var liten.
Däremot tyckte jag inte om att sitta i den i början. Nu bryr jag mig inte längre, men den irriterade mig mycket de första åren. Känns som man sitter ganska långt ifrån hästen (mycket stoppning i sadeln) och den är BREEED. Men som sagt var, nu tänker jag inte speciellt mycket på det längre.
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag började rida distans i en allroundsadel. Tyvärr passade den inte riktigt hästen och han fick tryck på var sin sida av manken.
Efter div omstoppningsförsök av denna sadel och även en bomändring så gav jag upp. Jag ville då inte köpa någon liknande sadel utan letade efter någon helt annorlunda (hästen hatade då alla sadlar jag provade).
Efter en artikel i distansryttaren så beställde jag en SS av Eva Rubin. Hade aldrig sett sadeln live men Eva hade återköpsgaranti så jag chansade. När jag packade upp sadeln blev jag grymt besviken och tänkte direkt skicka tillbaka den. Den var låååång och helt platt med en bulle fram och en bulle bak, DETTA KOMMER ALDRIG ATT FUNKA.
Som tur var så provred jag den och hästen gick snällt och avslappnat trots 1 mån vila från ridning. Nu skulle jag aldrig vilja sälja min SS.
Jag skulle vilja hitta en liknande uppbyggd sadel som inte är så lång men hittills så har ingen mindre kopia gjorts.
Jag har även letat efter en passande engelsk sadel och har kanske hittat griffin cob dressyr xx-vid. Den är definitivt inte skön för min rumpa (bortskämd av SS) men hästen verkar än så länge tycka den är ok. Dock ska denna sadel inte användas till distans.
// Linda
 
Sv: Vad föredrar ni?

CosmicQueen skrev:
Gammal & gammal fördom? För 2 år sedan då jag köpte min bomfria var det relativit "nytt", iaf här uppe var jag nog ensammen om att ha en bomfri.
Nu hänger det bomfritt i var & varannan sadelkammare, varesig man är distansryttare eller ej. ;)
Så jag tycker det är nu senaste åren som bomfritt spridit sig. För ett par år sedan var det bara enstaka som hade och många rynkade på näsan och undrade vad bomfritt var? :D
Eller har jag fel?

Ja, jag har ju redan svarat på frågan vad jag har för sadel. En bomfri FitForm. :love: Använder den alltid vid uteritt, varvat med min Stubben MF Hopp. Upplever FitFormen som lite vinglig, så dagar då det är som upplagt för en stressig & tittig pålle föredrar jag Stubben sadeln. ;)
Samt vid dressyr föredrar jag dressyrsadel. Har ingen för tillfället då hästen växte ur den förra och jag ej kommit mig för att köpa en ny(pengar pengar), men ska göra det.
Dressyrar nu i hoppsadeln. :angel:
hejsan..var köper man en bomfri fitform?
Mvh Sanni
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag började rida distans på min arab i allroundsadlar och den bästa av dem var min stübben VSD men den passade ändå inte helt bra, trots omstoppningar och bredaste bommen. Så jag började titta efter alternativ och eftersom jag i övrigt började gå över mer och mer till western så köpte jag en Big Horn Arabian Light och den har fungerat jättebra rätt länge. Red som längst 85 km i den förra året och det var inga som helst problem. Men i vinter har Spirre börjat muskla ur den, så även om den inte ligger helt fel så ligger den inte hundra bra heller. Den verkar, precis som tidigare sadlar, trycka längst bak så Spirre får muskelbullar på länden som ömmar rätt hyfsat. Ändå är sadeln kortad ca 5 cm.

Så i förrgår fick jag hem en Star Trekk Comfort Shorty (endast 50 cm) och har ridit två pass i den. Det är kul att läsa hur ni andra med bomlösa upplever er sadel för det var inte kärlek vid första kontakten (även om det var det vid första ögonkastet - den är snygg!!) men efter att ha justerat panelerna lite och ridit ett två-milspass igår så känner jag att det nog är helt rätt. Spirre verkar trivas ypperligt med den och det är första gången jag kan vända mig om och se en bit av hans rygg bakom sadeln och inte bara korset - han har ruskigt kort rygg!

Nu kommer jag nog att mest rida distans i Star Trekken och rida western/dressyr i westernsadeln men ha den lite mer uppaddad. Jag ska försöka hoppa i ST:en - de säger att man kan hoppa upp till en meter i den och det förvånar mig inte - den är överraskande stabil.

/Camilla
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag rider i en Appaloosa Trekker Land. Inget bomlös för min del iaf.

Gudomligt skön och ligger finfint på pållarna. :bump:
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag köpte min på www.stallvra.com Men såvitt jag vet så finns den ej att få tag på längre, inte i Svergie iaf? Skulle vara beg. då.
Du kan ju maila/ringa till StallVrå och höra. :)
 
Sv: Vad föredrar ni?

Antagligen, precis som att man inte ska hoppa i bladsadlar, typ western. Den myten är skapad utifrån att det är obehagligt då det är nästan omöjligt att hoppa utan att landa på hornet... *aj!*

Kan man hoppa barbacka kan man väl hoppa i bomlöst? Det som är problemet vid hoppning är ju att ryttaren måste ha hyfsat med stöd om man ska hoppa riktigt högt, men för hästen spelar det väl mest roll om ryttaren kan följa med och så länge man kan det spelar det väl ingen roll vad man har för sadel? Det är väl landningen isåfall som kanske kräver att trycket fördelas ut jämnt, men då de flesta hoppsadlar har smala bossor och ligger över bogarna så vet jag inte om det skulle vara så mycket bättre.

/Camilla
 
Sv: Vad föredrar ni?

Har ridit i många år i vanliga "engelska" sadlar, allround modeller.Böt för ca. 3 år sedan till en westernsadel för min hästs skull och det funkade ganska bra, även att rida distans i men när jag prövade en bomlös så var jag fast!
Har bytit till en Knights Barefoot och jag älskar den och det gör min häst oxå!
Vart förr ofta trött i rygg, ben och rumpan...men nu är det som att rida i en fotölj!
Skulle aldrig byta tillbaka och den fungerer utmärkt att rida dressyr och att hoppa i för husbehov, i alla fall för mig och min häst!
 
Sv: Vad föredrar ni?

Arabis skrev:
...fick jag förmånen att testa en bomlös ( SS), tack Mahlmt. Det var som en Ahá upplevelse, & så snart ekonomin tillät, så inhandlades en sådan. Det har jag inte ångrat.
...
Dessa hästar har varit & ÄR breda & fina över ryggen, med bra ryggmuskler, redan innan jag lagt på sadlen. Tror som Eva, att det krävs för att hästen ska klara av att bära en bomlös sadel.

Hoppas på att kunna säga emot dig och Eva inom kort, eftersom min yngre häst nu i princip rids in med en SS och hon har absolut inte ryggmusklerna fix och färdiga innan. Inga klagomål har hästen på sadeln heller, hon hade det de allra första veckorna jag provade den, men jag TROR då att det berodde på att den är så LÅNG.. hon är aningens bakskygg nämligen och extremt kort i ryggen.

/JES
som också önskar sig en betydligt KORTARE kopia, eller varför inte en kortare SS helt enkelt (tror absolut att det är skillnad på olika, såväl inom bomlöst som inom "bomsadelvärlden")!
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag har också en unghäst som ridits in med SS utan några problem. Den hästen hade dock redan från början en mycket bredare ryggmodell att bära upp sadeln på.
Men faktum kvarstår att inte alla hästar kan ridas med bomfria sadlar.
Känner till ytterligare fall där det inte funkat och just dessa hästar har inte haft några breda ryggar ( behöver inte betyda avsaknad av muskler) utan i stället burit vikten på revbenen.

// Eva
 
Sv: Vad föredrar ni?

Kassiopeja skrev:
Inga klagomål har hästen på sadeln heller, hon hade det de allra första veckorna jag provade den, men jag TROR då att det berodde på att den är så LÅNG.. hon är aningens bakskygg nämligen och extremt kort i ryggen.

Min Cz är också bakskygg och kan ibland dra rumpan in under sig när ex paden har hamnat för långt bak. Vi får helt enkelt starta ett sadelmakeri och tillverka SS kopior som är kortare. :idea: Kanske även göra dem kortare på sidorna så stigläder- och gjordfäste kommer högre upp.
// Linda
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: hovtassfot
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: Void
·
Övr. Grenar Jag undrar över Gibson galoppsadel, är den med helbom? Är Gibson träningssadel en mer lämpligt att ha som en tillfället sadel att...
Svar
11
· Visningar
3 905
Senast: Bowman
·
Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 167
Senast: sused
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp