Bukefalos 28 år!

liten sadel på stor häst?

Buck

Trådstartare
fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min hoppehäst, och la på min ponnys gamla(med betoning på gammal) western sadel.
2013-02-25181713_zps0de3be8e.jpg
vackert eller hur?

min kusin på 10 år rider ett annat halvblod lite då och då, mest dressyr och uteritter med fokus på sits och kontroll. har då en hoppsadel men den är ju inte direkt gynnande för ryttaren då den är några storlekar för stor.

tänkte om man kunde slänga upp henne i westernsadeln istället? eller är det skadligt med liten sadel på stor häst?(blir ju samma anläggning som en engelsk sadel iofs.) men då med typ fårskinns padd för tryck utjämning under.
bild på eqipaget från i sommras, lagom rund häst dock XD
IMAG0310-1-1_1.jpg

är ju väldigt brett att sitta i den sadeln(och på den hästen) därav de korta lädrena, westernsadeln är både stabilare och sätet anpassat för mindre rumpor.

tror ni det kan gå? får se om sadeln ligger ok på den hästen först iofs..
hade varit trevligt att min älskade sadel får användas igen :)
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Det är inte hästen du ska svara oroliga för men snara barnen, tro det är bättre barnen rida barbak an i den där cheapo-cheapo.
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Nu är det tyvärr så att den westernsadeln du har går att jämföra med Börjes Kingston/Pinto-sadlar. Inget användbart alltså. Beklagar. Tanken är annars god!
 
Sv: liten sadel på stor häst?

jag vet att detta antagligen är en billig skräp sadel men paddar man upp den och använder den ca 1 gång i månaden och en vecka på sommaren så borde det väll vara ok för att åka häst?

bommen är hel, sadeln är rak. och ligger den bara i balans och jämnt på hästen borde det väl gå?
är ju inte direkt aktuellt för några avancerade rörelser eller ens galopp, skritt och lite trav på banan men några enkla rörelser så som volter och framdels vändning. kommer nog inte kunna använda sadeln nästa år till denna ryttaren men när hon kommer i sommar på "läger" så vore det trevlig att ha lite sits träning och renodla hjälperna.
får ju också t ex longera hästen med sadeln så jag ser hur sadeln rör sig på hästen i rörelse.

har inte testat sadeln på vita hästen än så vet inte ens om den ligger hyfsat eller om den är för rak. passar sadeln inte alls så får jag väll slänga upp min kusin i barbacka padden istället vid sits träning :p
 
Sv: liten sadel på stor häst?

För att träna sitsträning så kommer nog en hoppsadel vara mer hjälpande än den w-sadeln..
kikar du på vinkeln som sätet får, och hur ryttaren placeras, kommer det att göra det jättesvårt att komma till en korrekt sits däri..

Barbacka är inte att förakta, kanske vore snällt med en pad på den manken, vilket du redan tänkt på såg jag !:angel: Har själv ridit barbacka i snart ett halvår i väntan på en sadel som fördelar vikten bättre än mitt bara arsle.. ;)

(och då kan en tioåring vara bättre att sätta upp barbacka än undertecknad, snart tant som väntar på troligtvis diskbråckdiagnos och som slår sig halvt fördärvad när hon ramlar av.. :p)
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Du har missförståt mig Buck, det jag syffta på är själva sadeln!!
Det finns två saker som för ALDRIG ALDRIG GÅ AV åavsätt sadeln!!
Sadel Gjörd och Stigläder/Stigbygel.
Den där D-Ring som sitter fäst i sadeln måsta kollas att den sitta ryktig och dom stigbyglar......dom känna jag igen....not good!
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Stigbyglarna dög gott till allround ridning i 6 år när jag red + har fungerat bra när ponnyn agerade barn ponny. Aldrig fastnat i dem och aldrig haft problem med att man halkat runt i dem, som synes på stiglädret är den lagad(dåligt och fult lagad till och med :() men det var pga att lädret var slitet.

Ska kolla hur D ringen sitter och se om ngt behöver lagas/bytas ut, vet att det är ngn söm som är kvar att byta ut, renoverade den för flera år sedan. Blev bara inte klar med allt så det är ju bra motivering att göra klart det.
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Om sadeln är "frisk" (dvs. bom och läder, men det hade du koll på vad jag förstod), och att den ligger ok på hästen så ser jag inga hinder i att använda den det lilla du beskriver.
Min syster hade en liknande den där på sin första ponny. Den var t.o.m ännu brantare. Den var hemsk och man åkte längst bak, men attans vilken sits hon fick i den! Hon blev bl a Svensk Mästare i W. Horsemanship.
En sadel kan både hjälpa och stjälpa, det är jag medveten om, men har man riktig talang så klarar man sig tydligen ändå. =D

Man får tänka på att det inte är alla barn som är bekväma med att rida utan sadel och då kan de spänna sig och det blir ändå inget med den där sitsträningen. Därför hade jag hellre valt att ha en sadel till det lilla det här barnet ska rida. Hade hon ridit 5 dagar i veckan hade jag svarat annorlunda.

Hoppas barnet får riktigt roligt på "lägret"! :p
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Jag skulle inte låta någon rida i den sadeln..
Då är barbacka/hoppsadel 100ggr bättre.
 
Sv: liten sadel på stor häst?

Vad negativt det låter .Vad spelar det för roll dom ggr hon ska använda sadeln.passar den på hästen hyffsat och ryttaren är lite och lätt så använd den.Tror varken hästen rygg påverkas av denna sadel med lätt ryttare nån gång då och då.Om tjejen kan rida i sadeln och känner sig säker i den så bara använd den.
 
Sv: liten sadel på stor häst?

En sak till-Det brukar gå att sätta dit engelska stigbyglar och läder på västensadlar med lite tricks.Då får man ju mera säkerhet och kan hitta en stigbygel som inte är för stor åt henne.Kanske med säkerhets utlösning oxå.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Snabb fråga! Jag har en kompis som ska komma och rida hos mig imorgon, sist vi var ut, red vi barbacka för jag hade ingen sadel till...
Svar
14
· Visningar
3 553
Senast: Jaxonmaxon
·
Western Jag har ett varmblod, gammal travare på 21 år, bra ,musklad, mycket fin i kroppen o.s.v. Nu ska jag börja med western, har en mycket van...
Svar
2
· Visningar
1 007
Senast: MizzFail
·
M
Dressyr Jag har en islandsvalack som jag desperat letar sadel åt. Han rids med bomlöst, men det fungerar inte längre. Han är ev ngt svankig och...
Svar
14
· Visningar
1 777

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp