Vad föredrar ni?

Sv: Vad föredrar ni?

Faktum kvarstår iaf i mitt fall att min häst inte har någon bred rygg precis och det funkar på henne.. men visst, det finns toppigare dito på andra arabunghästar jag har sett, så det kanske är en poäng iaf?

Hmmm.. han jag köpte min SS av hade ju ridit in sin treåring på den... och då stod han ju i mitt stall, men inte minns jag den spetan till valack som en häst med bred rygg? :smirk:

/JES
 
Sv: Vad föredrar ni?

Hingsten som jag tränar upp till distans nu hade också smal rygg med rätt välvda revben och dessutom lite muskelknutor här o var. Jag har ridit honom i min SS i 2.5 månader nu och han har redan fått lite muskler på båda sidor om ryggraden och musklerna känns jättefina.

Jag älskar min SS, inte för att den är någon vidare kul att ha om man vill träna hoppning eller något - men just för att hästarna trivs så bra med den. Har fyra ridhästar och alla trivs med samma sadel.

Camilla
 
Sv: Vad föredrar ni?

På ena hästen har jag Big Horn Arabian Light och det trivs min rumpa kanon med och den funkar än så länge bra på hästen till husbehov. Han är inte tävlad ännu med den så vi får väl se då hur det går. Den andra hästen har en Hector som är kanon för henne men mindre bra för mig. Den känns fyrkantig i sitsen och sadeln slutar precis vid mitt knä där ridbyxorna veckar sig lite så jag blir skinnflådd där efter några mil. Men vad står man inte ut med för att hästen skall må bra? Drömmen vore ju en SS tycker jag! När jag blir lite rikare...
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag har precis beställt hem en Star-Trekk Endurance med fårskinnsklädda paneler! Det ska bli jättespännande att se hur den käns. Tidigare har jag ridit i en Torsion och provat en SS, och när jag rider på banan har jag en westernsadel från Longhorn som jag trivs jättebra i (och hästen med)!

Nu är det inte så mycket långa ridpass, för jag har "bara" två hästar som är under inridning båda två...

/Karin
 
Sv: Vad föredrar ni?

Kul med en ST:are till och dessutom en som testar Endurance! Du får gärna berätta om hur den funkar eftersom den är ny på marknaden. Själv tog jag ju en Comfort och efter att ha ridit en vecka i den är jag såld!

* Spirre har fått ett mjukare steg och INGENTING känns stötigt längre, inte ens när terrängen blir besvärlig.
* Efter att ha flyttat ihop panelerna lite mer framtill (jag har bredaste pommeln så den hamnade i framvikt i början) så fick jag sadeln att ligga superbra i jämvikt och fördela trycket över hela ytan och dessutom hamnade jag i perfekt balans.
* Jag kan intervalla i den, dvs galoppera riktigt fort och det känns stabilare än westernsadeln, tom...
* Jag får enormt bra lodrät sits och det känns som att jag når hela hästen.
* Spirre har blivit mycket lugnare ute och försöker inte längre att springa ifrån mig.
* Dessutom har formen i galoppen blivit bättre och igår kunde vi göra galoppombyte på galoppombyte under westernträningen. Förut har det varit svårare att få till rena byten utan det har ofta ramlat ner något travsteg i mitten.

Nu återstår att se vad som händer med Spirres rygg men det lär ju inte visa sig än på ett tag, eftersom han haft problem i många år. Dessutom behöver min problemhöft vänja sig lite mer vid sadeln då jag nu har känt värk efter ridturerna. Sadeln åker fram lite men det har åas alla sadlar gjort på Spirre alltid, det som är bra med den här är att den åker fram dit den vill ligga och sen åker den inte längre och ligger alltså stilla där. Andra sadlar har fortsatt framåt eller åkt fram och tillbaka.

Men som det är nu längtar jag till varenda ridtur!

/Camilla
 
Engelskt av gammal vana...

Jag rider i vanliga, "engelska" sadlar. En Griffin distans, och en gammal Lewa-sadel som verkar vara lite åt långfärdshållet. Den har bossor som sticker ut där bak. Här är en bild:
SadelLewa.JPG


Lewa-sadeln har jag för att den följde med en annan häst som vi köpte, och den visade sig passa Musse bra. (Han fick visserligen två små svullnader vid manken dagen efter en 16-milare, som försvann tills dagen därpå, men jag vet inte hur man bör tolka det.)Griffinsadeln köpte jag för att jag behövde en sadel till Niki. Maja hade en till salu. Och den visade sig passa. I alla fall hittills, men vi har inte ridit så långt/länge i den ännu.

Jag har haft himla tur med sadlar, eller så märker jag helt enkelt inte problemen? Alla verkar ha sånt bekymmer med sadlar.

Jag har provat en Torsion, men märker inga fördelar jämfört med de andra sadlarna. En nackdel var dock att jag fick sämre stöd när jag red Niki, som kan bocka eller tvärstanna ibland. Då fanns det inget stöd för knäna, och jag trillade nästan fram på halsen.

Var inne på att köpa en bomlös sadel för ett tag sen. Minns inte hur jag resonerade då. Tycker att Ansür ser intressant ut. Men när jag tänkte efter på vad det skulle kosta, och om behovet verkligen fanns, så bestämde jag mig för att avvakta. Det finns nog sadlar som skulle passa mina hästar bättre än de jag har nu, men förvirrar mig bara i analyserande hit och dit när jag ger mig på leta-bättre-sadel-projektet, så nu har jag lagt ner det. Men jag får kanske ett återfall snart igen... ;)
 
Sv: Vad föredrar ni?

Hej, för en novis:
Vad exakt står SS för, och vem säljer den?
Var har du/ni köpt Star Trekk-sadeln?

/Köpsugen
 
Sv: Vad föredrar ni?

Hej,
Jag rider i en FreeForm Western. Vi har precis börjat med distans, futtiga två starter, innan var jag (är iofs fortfarande)westernfrälst. Har haft vanliga westernsadlar, men när min häst vuxit ur sin sadel för tredje gången kände jag att det var dax att prova något nytt. Blev alltså en kompromiss, en bomlös westernsadel som jag är extremt nöjd med på alla vis. Nu har vi sålt iväg makens fina ropingsadel och beställt en Barefoot Cheyenne till hans häst istället. Dvs en bomlös "vanlig" sadel. Ska bli mycket spännande att se om hon fyller ut manken bättre med bomlöst.
 
Sv: Vad föredrar ni?

Jag har en knigts men den passa inte på mitt vbl som börjar bli lite svankryggig. Bäckenet blir aldeles för vinklat framåt och efter bara en kort stund kommer det en kraftig värk i svanken. På det sättet så är bomsadlarna bättre. Då rider jag helst i en gammal armesadel. Den äldsta är från 1910... Det kan man kalla kvalite! ;) Jag har tagit bort den oranga filtade ull som utgör sadelns stoppning och ersatt den med en equlizer pad.
Har en dresyrsadel oxå... mummel :devil:
Dessutom så är träningsvärken nästan obefintlig efter att ha ridet i armesadeln jäntemot knightsen.
Armesadeln är den enda sadel som fungerar BRA att Både hoppa, rida dressyr och distansritt i. :bow: :banana: :bow: :banana: :bow: :banana: :bow: :banana: :bow:
 
Sv: Vad föredrar ni?

Hej,

jag hittar en kort Star Trekk som heter Karl, är det den du menar?
Kan annars inte hitta någon på webben med det namn du skrev.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa en häst där sadel inte följer med. Hon är tidigare riden med westernsadel och bomlös vanlig sadel. Känner mig tveksam på...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: hovtassfot
·
Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 081
Senast: Void
·
Övr. Grenar Jag undrar över Gibson galoppsadel, är den med helbom? Är Gibson träningssadel en mer lämpligt att ha som en tillfället sadel att...
Svar
11
· Visningar
3 905
Senast: Bowman
·
Western fick en liten snille blixt för ett tag sedan när jag i desperation gick igenom stallets sadlar efter ngt som låg ngt sånär på min...
Svar
10
· Visningar
5 167
Senast: sused
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp