Vad för antal kg tvättkapacitet?

nexxa

Trådstartare
Jag letar febrilt efter en tvättmaskin med ca 10 kgs kapacitet men hittar bara 7 kgs. Jag kommer tvätta 1 täcke åt gången, funkar det i 7 kgs så att de verkligen blir rena? Vad använder ni för några? PM:a gärna namn så det blir lättare att söka!

:bow:

Sv: Vad för antal kg tvättkapacitet?

Jag sökte på wascator på blocket och fick upp massa annonser med 7 kilos maskiner där det stod att dom är lämpliga till hästtäcken.

Kom på att vi har en 7 kilos maskin i tvättstugan, men den ser inte ut att rymma ett stort hästtäcke, det skulle nog bli en fruktansvärd obalans i den, men det kanske skiljer från maskin till maskin.

När jag har tvättat så har jag gått till en kompis som bor i en stor hyresrätt där dom har riktigt stora maskiner, vet dock inte vad det är för några.

Men jag ska för skojs skull kolla om det går att tvätta i våran maskin. Hoppas den inte pajar bara:D

Inte jag, det gjorde kompisen åt mig, i smyg. Det är många som gör det, det gäller att man tvättar dom tomma efter så att allt hår försvinner.

Vi har en gigantisk industritvättmaskin som står och väntar på inkoppling efter att vi bytt från en Wascator (av den storleken som finns i hyreshusens tvättstugor). Den senare tar INTE vintertäcken. Det funkar med tunna termotäcken, utetäcken blir inte rena. De får vi köra på gräsmattan med högtryck eller såpa och rotviska.

Med nya maskinen kan man förmodligen tvätta två 500 grams utetäcke samtidigt, men prislappen är ju därefter. Och elåtgången. Och vattenåtgången.

Men visst, har man behov av att endast tvätta schabrak och tunnare täcken räcker t ex en Wascator 73 som går på runt 3000 kr. För de resterande pengarna (om man ser till vad en industritvättmaskin kostar) kan man lämna bort MÅNGA utetäcken på tvätt....

Jag har en wascator 7kg och jag tvättar mina vintertäcken i storlek 145-155cm i den och de blir jätterena och fina!

Hur tjocka är dina vintertäcken? Blir det 'helt fria' från smuts? Hår blir det ju alltid kvar lite av

Ursäkta min okompetent..men vart får man fatt i industritvättmaskiner? Heter de något speciell? Vad kostar de nya/begagnade? :bow:

Blocket t ex. Begagnade ligger de äldre modellerna på runt 40 000 kr, ny ett par hundra tusen.

Vi har 155 cm vintertäcken, de blir INTE rena i Wascatorn. Bättre, visst (mer jämt smutsade) men inte rena.

Jag har en vanlig 5 kg maskin. (helt vanlig tvättmaskin alltså) Tvättar ett täcke åt gången eller 2 tunnare. Det går utmärkt. Vintertäcken, regntäcken, fleecetäcken, bomullstäcken, De blir rena och fina. Det enda jag är noga med är att ta bort hår innan. Om täckena är riktigt grisiga spolar jag av dem med slang innan tvätt. Vi tvättar täcken en gång om året och detta fungerar utmärkt.

Senast ändrad:

jag tvättar 400g täcken i den. jag hade ett vintertäcke med var vitt foder i som inte var vitt längre och det blev helt rent. Dessa maskiner är ju grovtvättmaskiner och är större än vanliga 7kg som man har hemma.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Barret
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 786
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31