vad för bett??

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 958
T

TeamWahlund

En av mina hästar är 180cm hög och har inte den bästa grunden i ridningen.
Han känns en aning framtung ibland när jag rider honom och så blir han superstark när det är dags o hoppa, och jag vet att de är dressyr som ska till o de håller vi på med för fullt men tills dess undrar jag om ni har några ideer på bett? (att ha i hoppningen) vill ju kunna tävla kontrollerat nu med.
Gag känns inte som ett alternativ eftersom den gör hästen lägre eller hur man ska säga.
Pelham?
Förslag?
Ha i åtanke att han kan bli lite framtung.

Sv: vad för bett??

Pelham eller kombibett tycker jag kan vara bra på lite starka hästar.

Kombibett har jag testat i mylers eller vad man kallar det , de funkade rätt bra, nu är han för stark på de (men de är nog för att han är hoppad völdigt lite den senaste tiden så han e väldigt pigg)men man kan ju alltid testa det igen i ett annat märker kanske , tips?

En av mina hästar är precis som din. Jag hade ett rakt gummipelham på honom förut.Men han fick skav av de så bytte till ackamore med långa skänklar. På de går han bra, fast bara i kortkort galopp och inga andra gångarter.I de andra gångarterna, framförallt i banhoppningstempo så drog han ner huvudet och drog så jag hade ingen chans att stoppa honom. Så nu har jag bytt till ett westernbett. Ett rakt stång med tungfrihet och när man köper de så finns de ingen kindkedja eller nått men jag har satt på en aachenrem så att de får mer effekt.Det bettet går han grymt bra på. Han är inte framtung och lyssnar skitbra =D

Tack för alla svar!
Finns de någon med fler ideer så skriv gärna:)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 204
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 396
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Surkål