Vad för sadeln till Nordsvensk??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare OuZ
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 8 642
Sv: Vad för sadeln till Nordsvensk??

Jag har precis köpt pfiffs bomlösa sadel till min Nordsvensk.

Alltså, jag har tyckt du verkar vara rätt seriös i sadelfrågor. Detta bevisar motsatsen.

Tyvärr.

KL. Det är väl mig veterligen inte förbjudet att fråga vad andra har för sadlar, och de flesta nordsvenskar är de facto breda, platta och manklösa (även min).
Att man frågar detta behöver inte betyda att man inte förstår att en sorts sadel passar alla nordsvenskar.

Man kan faktiskt få en liten snabb vink om vilka sadlar man kan låna hem, "förkorta vägen till rätt sadel" så att säga.

Senast ändrad av en moderator:

KL. Det är väl mig veterligen inte förbjudet att fråga vad andra har för sadlar, och de flesta nordsvenskar är de facto breda, platta och manklösa (även min).
Att man frågar detta behöver inte betyda att man inte förstår att en sorts sadel passar alla nordsvenskar.

Man kan faktiskt få en liten snabb vink om vilka sadlar man kan låna hem, "förkorta vägen till rätt sadel" så att säga.

Precis:bow::bow:

Fjordtokan har nog bara vaknat på fel sida eller så är vi fjord-ägare sådär snoffsiga för jämnan.:angel:;)

Jamen, om du tänker efter så kan ju svaren på denna fråga inte tillföra nåt av värdeför henne, det är ju som att fråga om vilken storlek på skorna vi har på nordsvenskarna ( om hon nu menar Bruksnordis eller kallblodstravare, å de vet man ju inte heller??), så jag måste nog hålla med Fjordtokan!

Vi är snoffsiga ;)

*kl*

Är lite väl ironisk ibland men det är Jag.

Istället för att inrikta sig endast på en ras (som jag har förstått TS) så tycker jag att man ist ska säga typ " bred, rak" eller liknande. Det är faktiskt så (som ni redan vet) att alla blondiner har inte samma sko även om de kan vara rätt lika varandra ;).

Detta har TS själv skrivit "Kan tillägga till min tråd att jag bara är nyfiken på vilken sadel som verkar populärast bland nordsvenke ägare."

Därav mitt svar till Tjalfe som inte alls var ont menat.

Om någon tar illa upp så gör inte det.

Vi är ju här för att hjälpa varanndra :bow: även om vissa *hrm* tycks glömma det.

Senast ändrad:

Jag kan svara utan att tjafsa om annat :angel:!

Jag har en nordsvensk bruks och han har en Wintec wide med det smalaste järnet i (följer tre stycken). Det fattas lite vid manken men har en fårskinnspad där man kan fylla i med små kuddar där det behövs. Man är är lite begränsad när man har en grövre häst, som sadelutprovaren sa, men nu ligger den riktigt bra faktiskt!! :bow:

Till min nordis har jag haft svårt att hitta allroundsadlar, så jag fick börja med dressyrsadel:)

Den första han hade var en Jorge Canaves (JC)(glömt den exakta stavningen). Den hade han i 2 år till musklerna kommit. Efter det köpte jag en Ainsley, stl 4. Den har han haft nu i 5 år och är helt underbar, både för honom och mig.

Lycka till i sadeldjungeln...inte lättsamt...:confused:

Men har du bruks? För dressyrsadel verkar det baske mig inte finnas de grova...vad har du för sadel?

Har ingen nordis själv men har hört folk som använder sig av Bates och wintec. Även bomfria alternativ verkar vara ganska poppis.

Till besserwissrarna i tråden:
Tråkigt att vissa bara vill tjafsa och ifrågasätta, väldigt onödigt och tråkigt. Svara inte i trådar som ni inte vill egentligen befatta er med...

Hur vid önskar du?

115 grader och upp
Globus
Jensen
Crown
Griffin
Albion (??)
Jeremy Rudge
Henry de Rivell
Frank Bains

Vill du ha fler så återkommer jag (har inte alla i huvudet).

Daimie Läs mina senaste inlägg :mad:

Hur vid önskar du?

115 grader och upp
Globus
Jensen
Crown
Griffin
Albion (??)
Jeremy Rudge
Henry de Rivell
Frank Bains

Vill du ha fler så återkommer jag (har inte alla i huvudet).

Daimie Läs mina senaste inlägg :mad:

Varför tar du åt dig då? Jag bara uttryckte att jag tyckte det var tråkiga attityder i tråden eftersom TS inte efterfrågade en sådan typ av diskussion;)

Jag håller med fjordtokan, hade inte hon skrivit sitt första inlägg hade jag skrivit ett likadant. Jag vet inte hur man annrs ska svara på sådana frågor, det går ju aldrig att ge ett rättvist svar. Jag har dett nordisar med hög manke, obefintlig manke, lång rygg, kort rygg, jättesvankiga, spikraka...

Då hade en mer seriös fråga från TS sida varit att uttrycka sig så som "Min nordis behöver sadel, han är (t ex) 122 grader bred, har kort och låg, bred manke, ganska kort rygg (mått i cm om den är mkt kort), rak rygg. Ryttaren har låååånga ben och liten rumpa."

Och helt plötsligt hadefolk kunnat komma med ganska bra svar.

Annat exempel.
Jag och min bror har tre travare, den minsta av dem är xx-vid eller motsvarande strax över 100 grader. De andra två är bnärmare 110 grader, har fått sälja xxx-vid-sadlar för att de vart för smala... Är det beskricvande för merparten av travarna?

Knapplån

Jag har nyss sålt en nordistravare. Hon var en ganska grov tjej med svängd rygg. På henne passade en wintec dressyr, 17 tum, med det vita järnet i.

Knapplån

Jag har nyss sålt en nordistravare. Hon var en ganska grov tjej med svängd rygg. På henne passade en wintec dressyr, 17 tum, med det vita järnet i.

Min varmblodstravare är med andra ord grövre än din nordistravare, är det din eller min häst som ligger utanför "mallen"?

Jag har ingen nordsvensk, men en bred haflinger. Har en Jensen Exmoor hoppsadel och en Jensen Brillant som jag är supernöjd med. Hästen är nånstans runt 125 grader bred för tillfället.
Tidigare hade jag också en bomlös Torsion som funkade bra i ett par år tills hästen blev för bred för den.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
414
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka