Vad gäller: Häst på foder?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Norna Hamingja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 380
N

Norna Hamingja

Jag undrar vad som brukar gälla när man tar en häst på foder. Vad står fodervärden för och vad står hästägaren för? Brukar det vara någon slags "hyra" också, för hästen?

Sv: Vad gäller: Häst på foder?

Att vara fodervärd brukar betyda att man har hästen som "sin egen" vad gäller kostnader för foder, stallplats etc. dvs du betalar lika mycket som du skulle gjort om du hade haft egen häst. Ibland brukar ägaren fortsätta betala för försäkringen (då den ju står i ägarens namn). Att betala "hyra" utöver alla löpande kostnader tror jag är ovanligt, jag hade själv inte accepterat ett sådant upplägg om jag var fodervärd. Men allt sådant här bör regleras i ett detaljerat avtal mellan fodervärden och ägaren.

Hej.
Det kanske skiljer lite i upplägg mellan olika människor.
Men jag var fodervärd i 3 år åt en häst och jag betalade ALLT (förutom försäkringen)!

Jag tycker det är rätt, eftersom man ändå har hästen som sin egen..

Hej.
Det kanske skiljer lite i upplägg mellan olika människor.
Men jag var fodervärd i 3 år åt en häst och jag betalade ALLT (förutom försäkringen)!

Jag tycker det är rätt, eftersom man ändå har hästen som sin egen..

Samma med våran foderponny. :)

Det är upp till var och en vad man står för.
Oftast brukar fodervärden stå för allt som rör hästens drift kostnad dvs, foder, stallhyra, skoningar, träningar eventuella vetrinärkostnader.
Ägaren brukar stå för försäkringen, Dels fär att ägaren står på hästen och försäkringen samtidigt är det ägarens säkerhet OM det skulle hända hästen något nån allvarlig skada eller så så har ägaren betalt försäkringen. Tänk om fodervärden inte betalt och det händer hästen något? Den sitsen vill man nog helst undvika!
Ofta brukar man skriva i kontraktet att skulle något av den utrustning som skickats med hästen gå sönder så skall fodervärden ersätta det med liknade saker.
Bra grej om ägaren skulle ta hem hästen och så är alla grejer trasiga.

Att man betalar hyra för hästen är väldigt sällan, jag skulle inte kunna tänka mig det så länge jag står för alla kostnader av hästen.
En sak är det om det är en jätte bra tävlingshäst på hög nivå eller så så kanske man kunde tänka sig att betala. Men annars nej.

Vi har lånat/lånat ut hästar flera gånger och ägaren har alltid stått för försäkringen.

När vi lånade ut vår fjording så stod vi även för självrisken om hon skulle bli skadad/sjuk.

Annars har fodervärden betalat allting annat.

Det viktigaste är egentligen att tänka igenom allt och verkligen få med det på kontraktet, så att det inte blir massa strul.

Betala är ju lite onödigt, eftersom det kostar pengar att hålla hästen.
Däremot finns det ju många ridläger som hyr ut sina hästar, och då är det en annan sak.

jag har min häst ute på foder och fodervärden betalar allt förutom försäkringen. tar ingen "hyra" för att hon har honom.

Fodervärden står för hästens uppehälle/stallkostnad. Allt annat är en förhandlingsfråga. Oftast betalar fodervärden alla löpande kostnader typ hovslagare, avmaskning, vaccinationer. Veterinärvård, utrustning och försäkring kan se lite olika ut. Jag tycker att ägaren alltid ska stå för livförsäkringen eftersom det är ägarens kapital (=hästen) som försäkringen skyddar om hästen skulle dö eller bli utdömd. Hyra förekommer inte så ofta mellan privatpersoner men när företag lånar/hyr ut hästar kan det ibland finnas någon hyra som då ofta inkluderar försäkring och sånt. En del ridskolor och liknande har fodervärdssystem där hästen står kvar på anläggningen och fodervärden betalar då hyra som inkluderar uppstallningskostnader.

Se till att det finns ett bra kontrakt och prata igenom alla problem innan du tar hem hästen. Det blir ofta diskussion om t ex utrustning som går sönder, och vem som ska betala veterinär om något händer.

Liknande trådar

Hästmänniskan För drygt en månad sedan var jag med om en svår ridolycka och nu känner jag att jag håller på att trilla ner i ett mörkt hål pga mycket...
Svar
14
· Visningar
1 238
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka