Vad gäller när man köper en begagnad sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lady Horse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 647
L

Lady Horse

Jag undrar om det finns någon som har lite koll på detta.

En sadel finns inlämnad för försäljning i en ridsportbutik.
Det finns en spekulant på sadeln, men för att sadeln ska passa på hästen måste bommen värmas om. Ångerrätt på köpet är en vecka.

Vad gäller om man ändrar på produkten?

Ligger tråden fel, så får moderatorn gärna flytta den. :) Jag var väldigt osäker på vart den hörde hemma..

Sv: Vad gäller när man köper en begagnad sadel?

Jag misstänkte att det var så.

Det är nämligen min sadel. Den är uthämtad och ändrad, utan att ha frågat mig om ändringen. Men, köparen har en veckas ångerrätt, och det känns i mina ögon fel, jag menar, om du köper en tröja i en butik, tar hem den och syr om den, så kan det ju vara aningens svårt att hävda att den sedan inte passar och att det då blir skälet till att lämna tillbaka den..

(Men, om nu allt går som det ska, så är detta ju inget problem, men jag som tror att allt ska gå nattsvart ser ju genast problemen hopa sig.. Jag vill ju inte få tillbaka en sadel som har en annan storlek än den som jag lämnade in. Och efter av vad jag har förstått så sliter ju varje omvärmning också på bommen, så jag anser ju att den minskar i värde varje gång som den förändras, pga slitage.)

Nåja. Bara att hoppas att sadeln stannar i deras ägo i minst en vecka till..:idea:

(Självklart tycker jag annars att en veckas öppet köp på begagnat är bra, men utan åverkan på det som man köper. :) )

Är du säker på att ridsportbutiken lämnat öppet köp på din sadel fast den har ändrats? Jag tycker att det låter konstigt.. men vore jag du så skulle jag nog i detta fall kräva pengarna för sadeln av butiken.
Normalt så brukar butikerna inte lämna öppet köp när ändring görs, vare sig det gäller begagnat eller nytt.

Jo, jag är säker. Det var nämligen så här:

I månadsskiftet dec/jan lämnade jag in sadeln för försäljning. Den lades efter en tid ut på butikens hemsida, men för ca 1½ vecka sedan försvann sadeln från sidan. -Aha, tänkte jag, och åkte glad i hågen dit för att hämta mina pengar. Men, då visar det sig, att sadeln är utlämnad till en tjej. Den hade inte legat bra första gången, varpå hon har ändrat bomvidden i sadeln, och nu låg den enligt sadelutprovaren: Som en smäck.. Mina pengar kan jag få först om en vecka, när hon har betalat sadeln... Om hon inte lämnar den åter..

Ok, om den ligger bra så blir det ju kanske inte ngt problem, så därför var jag tyst då. (Var tyst min mun så får du godis..) Men jag tänkte i mitt stilla sinne, att detta kan ju inte vara helt ok? Köpa ngt, ändra det , och sedan kunna lämna det åter? Jag handlar ofta i denna butik, och det känns onödigt att skapa osämja om det inte blir ett problem.. Men.. Om.. Då vill jag veta vad som gäller..

Men då låter det ju ännu konstigare. Butiken har alltså bara lånat ut sadeln, eftersom köparen inte betalt än?! Om den enligt sadelutprovaren låg som en smäck, av vilket skäl skulle då köparen behöva ångerrätt/öppet köp? Jag kan inte rå för att jag tycker att det låter som ett ovanligt för att inte säga konstigt agerande av butiken..

Helt min åsikt med..

Måste ju tala om att allt löste sig till det bästa. Köparen har nu betalat sadeln, och jag har fått mina pengar nu. :)

Vad bra att det inte blev något krångel, ibland får man ha lite tur. :)

Kram, Maya

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 069
Ekonomi & Juridik Köpte en begagnad Bates Caprilli av en privatperson i maj i år. Valde att köpa en Bates för att kunna byta koppjärn eftersom det är en...
Svar
10
· Visningar
1 877
Ekonomi & Juridik Tog hjälp av en sadelprovare i april, köpte en begagnad sadel på rekommendation av denne. dvs utprovad och enligt sadelmakaren en sadel...
Svar
19
· Visningar
3 223
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 328
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka