Vad gäller vid uppsägning?

Apollo

Trådstartare
En hästägare i stallet har inte betalat stallhyra regelbundet under ett år och dessutom inte brytt sig om sin häst under detta år.

En annan i stallet har varit snäll och sett till hästen under detta år.
Fixat medryttare, sett till att det finns mat, hovslagare etc.
Hon har haft kontakt med ägaren till och från men denna ägare tycker väl att bättre kunde det ju inte vara, hon slipper.

Nu är ägaren uppsagd och ska flytta innan första september. Hon har haft minst 3 månader på sig att fixa annan stallplats, fodervärd eller vad som nu kan tänkas funka.

Vad kan vi göra för att bli av med hästen och vad får vi göra?

Sv: Vad gäller vid uppsägning?

Av vad jag förstått så beror det helt och hålelt på hur ert kontrakt ser ut?
Har ni någotkontrakt i stallet som reglerar uppstallningen?

Tyvärr så har vi bara muntliga kontrakt.

I princip så innebär det 1 månads uppsägning åt vardera håll (här har stallägaren givit henne 3 månader), att spån, hö etc köps in av respektive hästägare (detta har heller inte skötts, finns flera som går ihop och köper hö så det är inget problem att få tag på hö, spån etc), att man måste kunna ta insläpp, utsläpp etc vardag som helg (i början innan hon försvann så "glömde" hon alla sina pass).

Förstår att det ställer till probelm när vi inte har skrivna kontrakt.

Varför har det dröjt så länge med uppsägning?
Att låta någon öka sina skulder under längre tid gör ju båda parter en björntjänst. (Det framgår inte hur oregelbundet hyrorna kommit in, kanske bara någon här och där).
Hyresgästen får ju svårare och svårare att göra sig skuldfri ju längre tiden går.
Om hon nu är intresserad av detta vill säga....

F ö läge att uppmana ägaren att sälja hästen?

Jag hoppas det löser sig utan några problem för er. Förhoppningsvis så kommer hon flytta hästen.
Vad är det för ras på hästen? Kan ni erbjuda att sälja den, och ta det som täcker det hon är skyldig, och hon får det som blir över?
Dock mistänker jag att ni måste ha kontrakt på att få sälja hästen.

Alt. är att ni ser till att få ett kontrakt underskrivet där det står att hästen tillfaller stallägaren om den inte är ute inom avtalad uppsägningstid och då får säljas.

Jag höll på att bli med häst på detta sätt när en arbetsgivare hade en fin valack som ägaren inte betalade flera stallhyror för. Hästen tillföll dom enligt kontrakt, och de frågade om jag ville ha den. Jag sa att ja men jag behöver fundera på det.
Dock sålde personen som hade hästen uppstallad där en vecka efter att hästen tillfallit stallägaren. Stallägaren fick ju sina pengar så denna brydde sig inte även om hästen (då fd) ägare egentligen sålde en häst som inte tillhörde henom.

Jag kan inte lova att följande är juridiskt korrekt, men så skulle jag ha kollat upp om det går att göra...

Skriv ihop ett kontrakt som reglerar vad som händer om hästen inte är borta inom uppsägningstiden, är det en säljbar häst (vissa raser säljs bättre än andra) så skulle jag i ert fall ha sett till att skriva ett kontrakt som reglerar att om hästen itne är borta inom datum xx/xx -11 så tillfaller hästen stallägare som då har rätt att behålla den eller sälja den.Vid försäljning inom x antal månader från dagens datum så har hyresgästen rätt att få igen den summa som överstiger det hon/han är skyldig stallet.
Ange vad det kostar att ha hästen uppstallad i stallet under uppsägningstiden, räkna in foder, spån och ev hovslagare under denna tid. Samt en viss kostnad för skötsel.

Sen tar ni kontraktet och åker hem till hästens ägare och ber denna att skriva under 2 exemplar. Ägaren behåller det ena, ni det andra.

Är personen uppsagd skriftligt eller enbart muntligt? Varför har ni inte skrivna kontrakt?

Vem har betalat för hästen under året?

Svar till alla.

Det har ju kommit in lite pengar då och då. Hon som tog hand om hästen fixade ett par medryttare som betalade en slant som gick till hovslagare och hö och har även erbjudit sig att fixa fodervärd till hästen.

Tyvärr är hästen till åren, 17 tror jag, vi vet inte ens om hästen har en försäkring som betalas för. Det är mycket som måste klargöras runt hästen innan en fodervärd kommer på tal. Vem vill ta en oförsäkrad 17-åring på foder.

Tyvärr kan inte hästen stå kvar hos oss då det är nya på väg in.

Hade jag varit stallägare hade jag inte låtit det gå så långt, utan slängt ut henne tidigare. Hon har haft uppsägningen hängande över sig en lång tid (men klarat sig ur det) men för tre månader sen fick hon ett datum på när han skulle vara ute.

Har i efterhand fått veta att hon inte betalde sin förra plats heller så hädanefter så är det referenser som gäller om man ska in i vårt stall.

Nu ska det väl sägas att ägaren inte har varit frisk (psyskiskt) så det har inte varit möjligt att få nån ordentlig kontakt med henne heller.

Hon är uppsagd muntligt.

Jag kan inte svara på varför vi har muntliga kontrakt, har stått i stallet i 10 år och hitills har det funkat med alla som kommit och gått. Men något att ta upp med stallägaren efter det här.

Hej

uch va svårt.. man ska ALLTID ha skriftligt avtal. (ska jag säga som har muntligt.. nu kastar jag sten i glashus igen..) Men sen skulle jag polisanmäla.. bara för att få deras uppmärksamhet.. då brukar dom flesta göra nått åt saken..

-helena

Problemet är ju att hästägaren verkar må psykiskt dåligt och då är frågan om polisanmälan verkligen hjälper eller bara gör saker värre.

Hur som hoppas jag att det löser sig för TS och dennes stallägare.

ALLTID bäst med skriftliga kontrakt! Vid en eventuell tvist, med muntlig överenskommelse, är det svårt att bevisa vad som gäller, det blir ord mot ord.

Om skriftliga avtal används, så se till att det inte finns några som helst kryphål. Har råkat ut för folk som utnyttjade varenda lilla möjlighet som fanns och missade flera månadshyror på det viset.

Visade sig även där att det var likadant på förra stället de stod på.

Svar till alla.

Ja skriftliga kontrakt är bra att ha det inser man nu. Får ta upp det till diskussion på stallmötet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 714
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 963
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 363
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Fodervärd
  • Torrfoderdjungeln..